عمومی

مساله خنثی‌سازی تحریم‌ها – سرگرمی برای همه

بیانات مقام معظم رهبری نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران از نظر تحریم دو گزینه دارد. گزینه اول اعتماد به ظرفیت داخلی ، حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که راهی برای “خنثی سازی و غلبه بر تحریم ها” است. گزینه دوم اعتماد و امید به “رفع تحریم ها” در ایالات متحده و اروپا است که البته بارها مورد استفاده قرار گرفته است اما به نتیجه نرسیده است.

مذاکرات بین “کشورهای 1 + 5” جمهوری اسلامی ایران که در نهایت منجر به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) شد ، منجر به لغو تحریم های عمده در بخش های نفت ، مالی و بانکی شد. این هدف نه تنها با خروج ایالات متحده حاصل شد ، بلکه منجر به تحریم های بیشتر نیز شد. کشورهای اروپایی علی رغم وعده های خود نمی توانستند یا نمی خواستند در برابر سیاست های یک جانبه ترامپ مقاومت کنند تا تحریم ها را لغو کنند. حتی برای افراد خوش بین نیز اکنون مشخص شده است که هدف غرب ، آمریکا و اروپا جلوگیری از پیشرفت اقتصادی ایران و تبدیل شدن به یک مدل منطقه ای با وجود تفاوت روش ها است.

از سوی دیگر ، تکیه بر ظرفیت داخلی فراوان برای کاهش تحریم ها ، اگرچه دشوار بود ، اما به افزایش تولید منجر شد و زمینه را برای پرواز تولید هموار کرد. تحت اراده مقاومت ملی و تقویت اقتصاد ، امروز ایران از وارد کننده بنزین به صادر کننده تبدیل شده است ، درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی به سطح بی سابقه ای رسیده است. یا در مسیر خودکفایی است. ایران به قدرت شماره یک منطقه در زمینه صنایع نظامی تبدیل شده است ، “تولید سلاح های بازدارنده” با هدف ایجاد امنیت در خلیج فارس ، دریای عمان ، در کشورهای همسایه بدون وابستگی به نیروهای بین منطقه ای. همچنین پیشرفت زیادی در تولید انرژی هسته ای صلح آمیز حاصل شده است. این دستاوردها نشان می دهد که تلاش زیاد برای خنثی سازی تحریم ها با نگاه به توان داخلی ، تقویت بنیان های تولید و اقتصاد کشور و اجرای صحیح رویکرد اقتصاد مقاومتی ، م effectiveثر است و ثبات اقتصادی و سیاسی ایجاد می کند. در این صورت ، دشمنان با دیدن بی تأثیر بودن فشار اقتصادی ، به تدریج از تحریم ها کنار می روند.

امروز مقامات عالی رتبه در سه بخش کشور مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری کم و بیش به سمت لغو تحریم ها حرکت کرده و با کارشناسانی صحبت می کنند که هنوز علاقه مند به مذاکره با آمریکا و اعتماد به اروپا هستند. به این افراد یادآوری می شود که در برهه ای از اجرای تصمیم رژیم ، موضوعاتی مانند بالکان ، افغانستان ، عراق و برنامه هسته ای با ایالات متحده مذاکره شده است. در تمام این مذاکرات ، ایالات متحده با روحیه ای استکباری عمل کرده است ، حتی ایران را محور شرارت خوانده است. کشورهای اروپایی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف با ایران خصمانه بوده و در کنار کاخ سفید بوده اند. این کشورها دشمنان انقلاب اسلامی ، ملت ایران هستند ، امروز رفع تحریم ها در دست آنهاست ، آیا کشور می تواند دشمن را متوقف کند؟ هر ایرانی وطن پرست که به برتری و پیشرفت ایران علاقه مند است ، به این سوال پاسخ منفی می دهد.

ما امیدواریم که مسئولان نظام با تجربه اتحاد و همبستگی گذشته در جهت تحقق انتظارات مقام معظم رهبری ، اهداف اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها را دنبال کنند.
طبیعتاً افزایش سه قوه ، که خواسته رهبر معظم انقلاب است ، تلاش برای کاهش اختلافات ، ایفای نقش رسانه ها ، حفظ صلح اقتصادی ، ایجاد فضای امیدوارکننده در کشور ، می تواند هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کند.