بین الملل

یادداشت حسین علایی در آستانه سفر رئیسی /یادمان باشد بعضی قطعنامه های ضدایرانی را روسیه پیشنهاد داده/ مسکو همیشه از برگ ایران در برابرامریکا سود برده

در این پست می خوانیم:

* موضوع امضای قرارداد 20 ساله ایران و روسیه در دستور کار سفر آتی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از آنجایی که در تاریخ روابط ایران و روسیه فراز و نشیب های زیادی وجود داشته است، چه خوب است که مسئولان کشور قبل از تمدید و انعقاد این قرارداد، به پیشینه و رفتار تاریخی روسیه در قبال ایران توجه کنند و اقدامات خود را در این راستا تنظیم کنند. . تا در راستای منافع ملی ایران هر دو کشور از آن بهره مند شوند.

*طبیعی است که روابط و همکاری های دوستانه ایران و روسیه به دلیل نزدیکی دو کشور به دلیل دوری از آمریکا به نفع دو طرف باشد، اما در انعقاد یک توافق باید به نکات زیر توجه شود. توافق با آن کشور.
1- روسیه هرگز ایران را متحد استراتژیک خود ندانسته است.
2- روسیه همیشه از برگ ایران برای حل مشکلات خود با آمریکا استفاده کرده است.
3- روسیه رقیب ایران در زمینه نفت و گاز است و با انتقال گاز ایران به اروپا موافق نیست زیرا آن را بازار خود می داند.
4. روسیه همواره در شورای امنیت سازمان ملل به برنامه هسته ای ایران رای منفی داده است و در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که اکثر قطعنامه ها علیه ایران تصویب می شد، برخی از آنها توسط دولت روسیه پیشنهاد شده بود.
5. روسیه با چرخه غنی سازی در ایران موافق نیست و گسترش دانش هسته ای در ایران را به نفع خود نمی بیند.
6. اتحاد جماهیر شوروی حامی اصلی صدام حسین در طول جنگ بود و بیشتر تسلیحات ارتش بعث از جمله موشک های زمین به زمین و هواپیماهای میگ را در اختیار ارتش بعث قرار می داد.
7. اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ اجباری تعدادی از تانک های کویتی را در حمایت از عراق پرچم گذاری کرد و با کشتی های جنگی خود در خلیج فارس از آنها دفاع کرد.
8. روسیه علاقه مند است که ایران به آن کشور وابستگی نظامی داشته باشد. اکثر قراردادهای امضا شده با آن کشور تاکنون منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است. با در نظر گرفتن هزینه های بالای نگهداری تسلیحات و تسلیحات روسی، این قراردادها درآمد پایداری را برای روس ها ایجاد کرده است.
9. روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس ها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند، آنها همیشه تحت حمایت روسیه بوده اند. از سوی دیگر روسیه با سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل مخالف است و به دنبال امنیت و بقای اسرائیل است.
10. روسیه در جریان بحران قره باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آن شرکت داشت، وارد نکرد.
11. روسیه سامانه های موشکی ضدهوایی اس-400 را به کشورهایی که روابط خوبی با آمریکا دارند مانند ترکیه و هند تحویل داده است اما هنوز روابط نظامی در این سطح با ایران نداشته اند.
12. سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در سوریه همواره ناظر حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های گروه‌های حامی ایران در سوریه بوده‌اند و روسیه حتی هیچ فشار سیاسی برای جلوگیری از حملات اسرائیل به مواضع طرفداران ایران در سوریه اعمال نکرده است. روسیه به حملات اسرائیل به نفتکش های ایرانی در سوریه پاسخی نداده است.
13. روسیه واکنش موثری به الحاق بلندی های جولان سوریه به اسرائیل نشان نداده است.
14. پوتین علاوه بر عدم دیدار با اکثر وزرای ایرانی در سفر خود به روسیه، حتی با رئیس شورای اسلامی که اخیراً به بهانه شیوع ویروس کرونا تلاش کرده بود به وی پیام رهبری بفرستد نیز ملاقاتی نداشت.
15. روسیه یک دولت غیر دموکراتیک دارد که مردم آن کشور نمی توانند شخص دیگری را به جای پوتین انتخاب کنند، او یکی از روسای جمهور مادام العمر جهان است.
در هر صورت در انعقاد قرارداد با روسیه بهتر است به نکات ذکر شده توجه شود. ما باید مراقب باشیم که توافقات جدید منجر به افزایش روابط تجاری بین دو کشور شود، به جای حل مشکلات بلندمدت روسیه، به نفع هر دو طرف باشد. از سوی دیگر، تعادل در سیاست خارجی ایجاب می کند که طرح و توانایی شیطان بزرگ در کنترل روسیه و چین نادیده گرفته شود. بنابراین بهتر است جمهوری اسلامی ایران همچنان سیاست خارجی «نه شرقی نه غربی» را دنبال کند تا تصور عمومی از سیاست خارجی کشور «فقط شرقی باشد نه غربی». شرق که از بدتر شدن روابط ایران با غرب سود زیادی می برد.

23302: