بین الملل

روزنامه شرق: ایران باید در شرایطی که روسیه بخاطر جنگ اوکراین،تضعیف شده منافع برجامی خود را تامین کند

در این یادداشت آمده است: «آنچه جنگ اوکراین را با ایران مرتبط می‌کند را می‌توان در سه جهت خلاصه کرد.

اولی نوع روابط تهران و مسکو است. اصلاح گرایش های گذشته، کاهش وابستگی به روسیه و ایجاد تعادل در سیاست خارجی.

دوم، تضعیف روسیه به نفع مشترک ایران است. با وجود این روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک با همسایه شمالی، علاوه بر خواسته های همسایگی، افزایش قدرت چانه زنی با غرب و اتخاذ سیاست خارجی متعادل ضروری است.

ثالثاً، ایران باید از شرایط موجود برای اتخاذ سیاستی کاملاً مستقل از روسیه مانند توافق هسته ای، لغو تحریم ها، حضور در بازار انرژی اروپا، روابطش با اروپا و آمریکا استفاده کند. روسیه درگیر جنگ با توافق هسته ای موافق نیست. عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی امکان پذیر است امکان توافق اروپا با ایران برای تامین بخشی از گاز مورد نیاز اروپا همیشه خط قرمز کرملین بوده است. دستیابی به توافق، غرب به ویژه آمریکا را نیز از این بحران رها می کند و بیشتر بر بحران اوکراین و چین تمرکز می کند.

شرایط جنگ امکان نهایی شدن توافق هسته ای را فراهم کرد. ایالات متحده به دنبال توافق با ایران برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای است. به نظر می رسد در ایران تصمیم سیاسی برای توافق گرفته شده است. هر دو کشور با موانع داخلی روبرو هستند. انتخابات میان دوره ای در ایالات متحده و خطر از دست دادن کرسی های دموکرات ها در هر دو مجلس، بایدن را تحت فشار قرار دهد و خطر او را کاهش می دهد. در ایران نیز تندروهای مخالف این توافق بر این باورند که با توجه به تمرکز آمریکا (و غرب) بر بحران اوکراین، ممکن است امتیازات بیشتری بدهند که به نظر می رسد تصور اشتباهی باشد. موانع موجود از جمله موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به نظر می رسد موضوع اصلی توافق است، در صورت داشتن اراده سیاسی قابل حل است.

23302: