عمومی

روسیه در حال مدیریت عاقلانه بحران اوکراین

در مورد تحولات اوکراین، چندین موضوع مهم باید در نظر گرفته شود – بازیگران مختلف. ایالات متحده به عنوان اولین بازیگر در تلاش است روسیه را مجبور به جنگ با اوکراین کند. هدف اصلی آمریکا در شرایط رقابت جهانی با روسیه، اعمال فشار بر این کشور از جمله تضعیف موقعیت مسکو در اوراسیا، غرب آسیا، اروپا، مهار مسکو به طور کلی و تضعیف رقیب به طور کلی است. تلاش برای احیای بنابراین، اهداف ایالات متحده در جنگ سرد فراتر از موضوع اوکراین، دفاع از آن کشور یا همکاری با اروپا است. آمریکا در واقع می خواهد مسکو وارد جنگ شود و خواسته های خود را به روسیه که تحت تحریم است تحمیل کند.

علاوه بر این، شاهد اختلاف نظر در اروپا بر سر نحوه برخورد با روسیه هستیم. بریتانیا که بخشی از اتحادیه اروپا نیست، موضع آمریکا در مورد مهار روسیه و درگیر کردن مسکو در جنگ و اقدامات تحریک آمیز دارد. بارها دیده‌ایم که ایالات متحده و بریتانیا در حال افزایش قدرت نظامی خود در اوکراین هستند و نیروهای نظامی به آن نزدیک می‌شوند. در حالی که ایالات متحده نمی خواهد به اوکراین اجازه دهد به ناتو بپیوندد، اما در تلاش است تا روابط نظامی نزدیک تری با این کشور برقرار کند، در حالی که بریتانیا با اوکراین است.

اما برای کشورهای اتحادیه اروپا که خود را همسایه روسیه می دانند، باید از روسیه گاز بگیرند، به بازار بزرگ روسیه نگاه کنند، آنها سعی می کنند از طریق دیپلماسی مشکل را حل کنند، اجازه ندهند جنگ شروع شود، زیرا روسیه در حال جنگ است. اروپا اگر یک جنگ طولانی مدت رخ دهد، می تواند پیامدهای ویرانگری سیاسی و اقتصادی در اروپا داشته باشد و حتی منجر به تغییر دولت شود.

ایالات متحده در سال 2014 نشان داد که وقتی روسیه کریمه را ضمیمه کرد، علیرغم وعده‌های اولیه، در کنار اروپا نخواهد ایستاد، مناقشه روسیه و اروپا را تشدید می‌کرد، به همین دلیل است که ما شولز صدراعظم آلمان و ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هر دو را می‌بینیم. آنها به کرملین رفتند و با آقای پوتین دیدار کردند. در کنفرانس امنیتی مونیخ، مقامات عالی رتبه آلمان نیز تاکید کردند که به دنبال راه حل دیپلماتیک هستند.

دولت اوکراین که قبلاً کریمه را از دست داده بود، به دنبال این است که دونتسک و لوهانسک، که عمدتاً طرفدار اسلاوها، روسیه و روسیه بودند، تقسیم نشوند.

روسیه تاکنون معقولانه عمل کرده است، هنوز وارد جنگ نشده است، اما اقدامات اخیر اوکراین برای تصرف دو شهر شرقی مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کرده است. اول اینکه مهاجران این شهرها به شهرهای مرزی روسیه رفتند و پناه بردند، دوم اینکه از نظر اقتدار دومای روسیه خواستار به رسمیت شناختن استقلال این دو شهر شد و به دنبال حمایت از آنها بود. اگر روسیه اشتباه کند که به این دلیل وارد جنگ شود، فکر می‌کنم به کاری که ایالات متحده انجام داده آسیب می‌زند، اما شواهد نشان می‌دهد که آقای پوتین و روسیه عاقلانه موضوع را مدیریت می‌کنند و سعی می‌کنند این تنش را حفظ کنند. اروپا بین روسیه و اوکراین پخش نمی شود.

این احتمال وجود دارد که با میانجیگری برخی کشورهای اروپایی، اوکراین و روسیه پای میز مذاکره بنشینند و مشکل مناطق شرقی را حل کنند.

* سفیر سابق ایران در باکو، ازبکستان، زامبیا و تایلند
* منتشر شده در خبرگزاری سرگرمی برای همه