بین الملل

بایدن گزارش‌ها درباره ارسال سامانه‌های موشکی دوربرد به اوکراین را رد کرد

رئیس جمهور آمریکا اطلاعاتی مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد سامانه های موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین ارسال کند را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما قصد نداریم به اوکراین سامانه‌های موشکی ارائه کنیم که می‌تواند برای حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

تکذیب وی چند روز پس از آن صورت می گیرد که مقامات دولت ایالات متحده اعلام کردند که ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای ارسال تسلیحات جدید از جمله سامانه پرتاب موشک های چندگانه (MLRS) است.

به گفته Cihanan، تسلیحات ایالات متحده می توانند موشک ها را صدها مایل دورتر پرتاب کنند که بیش از هر گزینه ای است که در حال حاضر در اختیار اوکراین است. اوکراینی ها می گویند که چنین تجهیزاتی می تواند بازی را در تلاش برای مقابله با روسیه تغییر دهد.

گزارش شده است که اوکراین همچنین درخواست سامانه موشکی متحرک توپخانه ای به نام HIMARS را داده است. از زمان آغاز جنگ اوکراین در 24 فوریه، ایالات متحده کمک های خود را به کی افزایش داده است، اما تاکنون از هر اقدامی که می تواند منجر به رویارویی با روسیه شود، اجتناب کرده است.

برخی از مقامات دولت بایدن می گویند که عرضه موشک های دوربرد به اوکراین نگران کننده است، زیرا اوکراین می تواند آنها را در خاک روسیه شلیک کند که در نهایت می تواند تنش ها بین دو قدرت بزرگ (ایالات متحده و روسیه) را تشدید کند.

مسکو اکنون بیشتر بر جنگ در شرق اوکراین متمرکز شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، از آغاز جنگ در اوکراین بیش از 4000 غیرنظامی کشته و حدود 5000 نفر مجروح شده اند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، بیش از 6.7 میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر گریخته اند و بیش از 7.7 میلیون نفر در داخل کشور آواره شده اند.

انتهای پیام: