بین الملل

نشست ویژه ناتو برای بازیابی انبارهای خالی شده تسلیحاتی غرب در نتیجه جنگ اوکراین

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، روسای صنایع تسلیحاتی ناتو را به بروکسل احضار کرد تا درباره راه‌های انباشت سلاح و مهمات که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به اوکراین ارسال کرده است، گفتگو کنند.

به گزارش سرگرمی برای همه و به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه از مجتمع نظامی-صنعتی خواست در بحبوحه گزارش ها مبنی بر کمبود جدی منابع در غرب، تولید را سرعت بخشد.

به گفته ناتو، در نشستی در کنفرانس مدیران تسلیحات ملی (CNAD) در مورد “توانایی ها و ذخایر مهمات” این ائتلاف با توجه به درگیری در اوکراین بحث شد.

استولتنبرگ گفت. افزایش ذخایر ناتو تضمین می کند که ما می توانیم به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. به عنوان متحدان ناتو، ما باید با کمک صنعت به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم تا ذخایر مهمات خود را جایگزین کنیم و تا زمانی که اوکراین به آن نیاز دارد، پشتیبانی لازم را ارائه کنیم.

از فوریه، زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین آغاز شد، ناتو مقادیر زیادی سلاح، مهمات، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات را به کی‌یف فرستاده است که بیشتر آن توسط ایالات متحده تامین می‌شود. به گفته پنتاگون، ایالات متحده بیش از 14.5 میلیارد دلار به عنوان “کمک امنیتی” به اوکراین از زمان تشدید خصومت ها، علاوه بر بیش از 17.2 میلیارد دلار از زمان کودتای “با حمایت آمریکا” در سال 2014 ارسال کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده در حال حاضر بسته تسلیحاتی 1.1 میلیارد دلاری دیگری را برای کیف آماده می کند.

با این حال، همه این تحویل‌ها به انبارهای تسلیحات و مهمات ایالات متحده آسیب وارد کرده است. در اوایل ماه جاری، پنتاگون قراردادی به ارزش 311 میلیون دلار برای حدود 1800 موشک ضد تانک جاولین را اعلام کرد. 624 میلیون دلار دیگر نیز در ماه می برای تکمیل ذخایر سامانه های موشکی ضد هوایی «استینگر» اختصاص یافت.

وال استریت ژورنال در اواخر اوت گزارش داد که ذخایر مهمات توپخانه 155 میلی متری “به طرز نگران کننده ای کم” است. این نشریه گفت که در حال حاضر تحویل سفارشات 13 تا 18 ماه طول می کشد. در همین حال، تلگراف گزارش می دهد که ممکن است تا دو سال طول بکشد تا صنعت نظامی بریتانیا دوباره تولید تسلیحات قدیمی را آغاز کند، در حالی که طراحی و تحویل یک موشک جدید ممکن است تا 10 سال طول بکشد.

اندیشکده آمریکایی “مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی” (CSIS) خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح ایالات متحده “ساختاری برای مبارزه یا حمایت از یک درگیری طولانی مدت” ندارند. بر این اساس، در حالی که صنعت دفاعی با «نرخ تولید در زمان صلح» کار می کند، افزایش ظرفیت سال ها طول خواهد کشید.

انتهای پیام