اقتصادی

پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت ورود مجلس به بودجه شرکت‌های دولتی

در مقدمه ، مرکز مطالعات پارلمانی توصیه هایی را برای بهبود کیفیت دسترسی به بودجه شرکت های دولتی مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، دفتر توسعه تحقیقات و مدیریت دارایی عمومی این مرکز گزارشی تهیه کرده است: در سال های اخیر سیاست گذاران تعدادی از موضوعات مربوط به بودجه های دولت را مطرح کرده اند. این توجه ویژه به موضوع بودجه شرکت های دولتی بیشتر به دلیل گردش مالی قابل توجه این شرکت ها است. اما همیشه این س beenال مطرح بوده است که مجلس شورای اسلامی چگونه باید باشد ، قانونگذار چگونه باید بودجه شرکت های دولتی را وارد کند؟ گزارش مرکز مطالعات پارلمانی به دنبال تبیین یکی از راه هایی است که مجلس شورای اسلامی می تواند در کوتاه مدت به بودجه شرکت های دولتی کمک مثرتری کند.

این گزارش موضع مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی بودجه شرکت های دولتی را توضیح می دهد. نقش مجلس شورای اسلامی در بودجه شرکتهای دولتی تاکنون به تصویب تعداد زیادی از منابع و مصارف بودجه آن شرکتها بدون بررسی جزئیات سه لایحه بودجه محدود شده است. البته باید توجه داشت که نبود پارلمان در جزئیات بودجه شرکت های دولتی تا حد زیادی اجتناب ناپذیر بود. طبیعتاً مجلس در کوتاه مدت برای بررسی پیش نویس بودجه قادر به بررسی بودجه حدود 380 شرکت (که در سال های گذشته بسیار بیشتر بود) نیست. حتی اگر احتمال وجود داشته باشد ، مداخله در جزئیات ارقام بودجه منفرد بنگاه ها ، با در نظر گرفتن تنوع فعالیت های آنها ، مشکلات خاص مربوط به هر شرکت ، نیاز به کمک تخصصی و دقیق به مشکلات هر شرکت دولتی دارد. آنها هیچ عملی پیدا نمی کنند.

گزارش مرکز مطالعات پارلمانی بیان می دارد که طبق ماده 1 قانون گزارش ها ، بودجه عمومی کشور شامل بودجه عمومی دولت – بودجه شرکت های دولتی است. کنترل فعالیتهای شرکتهای دولتی و فعالیتها ، دستور کارها و مأموریتها ، سرمایه گذاریها ، کیفیت خدمات نظم و انضباط مالی و اداری این شرکتها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که تاکنون به خوبی بررسی نشده است. اما ، در شرایط فعلی ، ورود مجلس شورای اسلامی به جزئیات ارقام ذکر شده در لوایح بودجه سالانه (بودجه شرکت های دولتی) برای ایفای نقش کنترل ، نه ممکن است و نه مطلوب. در عین حال ، ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ظرفیت مناسب مجلس شورای اسلامی را برای ورود به بودجه شرکت های دولتی فراهم کرده است که می تواند برای ایجاد برخی رویه های اضافی در مجلس شورای اسلامی و کمیته های تخصصی مورد استفاده قرار گیرد. نظارت و بهبود م companiesثر شرکت های دولتی در این امر سهیم بوده است.

در این گزارش ، مرکز تحقیقات مجلس برای استفاده هرچه بیشتر از قابلیت های ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ، بر لزوم استفاده از مدل کدگذاری شده و از قبل طراحی شده برای استفاده از اطلاعات فوق تأکید کرد.

توصیه مرکز مطالعات پارلمانی در این زمینه شامل صورتهای مالی ، گزارش بودجه سالانه ، ارسال گزارش فعالیتهای شرکتهای دولتی به کمیته های تخصصی و مشارکت آنها در بررسی نتایج شرکتهای دولتی در طول دوره بررسی بودجه سالانه ، بررسی روند کلی ، به ویژه در مناطقی مانند سرمایه گذاری: پروژه های ساختمانی) عمومی روند کلی سود ، زیان و بدهی شرکتهای دولتی ، توجه به اظهارات حسابرسان هنگام بررسی صورتهای مالی شرکتهای دولتی ؛ استخراج نتایج مقررات قانونی اجرا نشده توسط شرکتها ، همکاری مستمر کمیته های ویژه مجلس با جلسات عمومی. شرکت ها به طور مداوم در حال بازنگری شرکت هر شرکت هستند که اهداف م նպատակثر و مաժամثر و مաժամثر و یا و :: ادامه :::::::::::::::::::::

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام: