اجتماعی

مجسمه فردوسی از دورنگی درمی‌آید؟

این در حالی است که شهرداری از مرمت و بهسازی مجسمه فردوسی اثر ارزشمند ابوالحسن صدیکی خبر می دهد. این مجسمه پس از 63 سال بر اثر یک اتفاق ناگوار در ماه های اخیر به دلیل شستشوی نادرست آسیب دید.

سازمان زیباسازی شهر تهران دو مجسمه ساز به نام های ایرج محمدی و طاهر شیخ حکما را برای همکاری در مرمت و زیباسازی مجسمه فردوسی معرفی کرد و در نتیجه خبرنگار سرگرمی برای همه هنگام بررسی وضعیت مجسمه فردوسی اقدام به تماس با شیخ حکما کرد. برای تصمیم گیری در مورد روند تعمیر آن نصب خواهد شد.

این مجسمه ساز به سرگرمی برای همه گفت. در جلسه هفته جاری در خصوص مراحل مرمت این مجسمه تصمیم گیری می شود و تاکنون فقط یک بار بازدید داشته ایم.

وی همچنین گفت: پس از بازسازی و مرمت، مشکل دوبینی مجسمه فردوسو برطرف می شود. اما از آنجایی که مجسمه در هوای آزاد قرار دارد و در معرض عواملی مانند آلودگی هوا، باد و باران قرار دارد، این مسائل قطعا بر مجسمه تاثیر می گذارد.

آیا مجسمه فردوسی از دورانگی بیرون می آید؟

مجسمه فردوس پس از شستشو و رنگ پریدگی غیر اصولی

بر اساس این گزارش سرگرمی برای همه، تیرماه امسال یکی از مجسمه سازان در فضای مجازی اعلام کرد که مجسمه فردوس در میدانی به همین نام تهران پس از شستشوی نادرست دو رنگ شده و به مجسمه ارزشمند ابوالحسن صدیکی تبدیل شده است.

در آن زمان از آنجایی که سازمان بهسازی شهر تهران برنامه های سالانه مرمت و شست و شوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، به نظر می رسید تنها بخشی از مجسمه فردوسی را تمیز کند و یا در طول; در نتیجه کارهای ترمیم و شستشو، تغییر رنگ شدیدی مشاهده شد.

مسئولان سازمان زیباسازی شهری تهران اما اعلام کردند که از دو رنگ مجسمه فردوسی در تهران اطلاعی ندارند و مجید قدری معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که در زیباسازی شهر تهران; سازماندهی، مرمت، پاکسازی و جابجایی شهری دارای برنامه مرمت مستمر هستند و چنین رویدادهایی نادر است. چون یا هیچ کاری را ریستور و تمیز نمی کنند و یا کار را کامل انجام می دهند. اما در هر صورت پس از بررسی های لازم، شستشو و حفظ این کیس در اولویت قرار خواهد گرفت.

بیژن قنچه پور در پاسخ به سرگرمی برای همه گفت: حال اگر روند مرمت باعث شود این خاکستری ها با هم مخلوط شوند و قسمت هایی از مجسمه به طور انتخابی کنده شود، همان کاری که در مورد مجسمه فردوسی اتفاق افتاد، طرح و ایده مجسمه ساز عملاً نادیده گرفته شده است.

در همان زمان سیل انتقادات به سازمان زیباسازی شهر تهران آمد و حتی برخی از مجسمه سازان بیان کردند که اگرچه اولین بار نیست که مجسمه فردوسی مورد رسیدگی قرار می گیرد، اما بدترین نمونه در نوع خود است، مجسمه برگشته است. .

حتی برخی بر این باور بودند که در سال های اخیر سازمان بهسازی شهر تهران که ظاهراً با وظیفه مشاوره با کارشناسان این حوزه ناآشنا به نظر می رسد، اقداماتی را به تنهایی انجام داده است که نتیجه خوبی نداشته است. این در حالی است که هنر و مجسمه سازی شهری یک کار تخصصی است و هر کار مرتبط با آن اعم از مرمت، پتینه کاری و نقاشی نیز حرفه محسوب می شود و بنابراین هیچ سازمان و فرد بدون تخصص نباید خودسرانه در آن دخالت کند. سوالات

البته رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در واکنش به خسارت وارده به مجسمه میدان فردوسی تهران نوشت. به هر دلیلی این اتفاق افتاده است.. «انتظار می رود شهرداری تهران برای مرمت این اثر ارزشمند ملی که یکی از نمادهای معروف پایتخت است، اقدامات عاجل انجام دهد.»

اکنون پس از گذشت دو ماه از این اتفاق، سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که مجسمه فردوسی را پس از 63 سال ساخت، با استفاده از تمام توان تخصصی علمی و دانشگاهی مرمت می کند و حالا باید منتظر ماند و نتیجه این بار را دید. چه خواهد بود:

انتهای پیام