اجتماعی

مجسمه فردوسی را نیمه‌کاره شستند!

چندی پیش یکی از مجسمه سازان مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرد که در محتوای آن، مجسمه 63 ساله میدان فردوس نیمه شسته شده و تغییر رنگ داده بود.

خبرنگار تصویری سرگرمی برای همه برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا به میدان فردوسی رفت و در پایان متوجه موارد زیر شد. اثر ارزشمند ابوالحسن صدیگی نقاش مجسمه ساز معروف ایرانی که از عناصر برجسته تهران است. ، دو رنگ تیره و روشن شد.

اکنون به نظر می رسد مسئولان سازمان نوسازی شهر تهران که برنامه های سالانه مرمت و شست و شوی آثار شهری را دارد، تنها بخشی از مجسمه فردوسی را پاکسازی کرده اند و یک سال بعد مجسمه به طور کامل شسته نشده است. . البته ممکن است در حین انجام کارهای تعمیر و شستشو متوجه تغییر شدید رنگ مجسمه برای توقف کار شده باشند تا از ادامه این روند جلوگیری شود تا در آینده به اثر آسیبی وارد نشود.

مجسمه فردوس نیمه شسته بود.

تصمیم گرفتیم به همین مناسبت گفتگویی را آغاز کنیم مجید قادری – معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران دلیل این امر طرح این سازمان برای شستشوی کامل مجسمه فردوس است.

وی در پاسخ به سرگرمی برای همه. «در مورد این مورد خاص فکر کافی ندارم، اما در سازمان بهسازی شهر تهران برنامه مرمت مستمری برای مرمت، شستشو، جابجایی آثار شهری داریم، چنین مواردی کم است. چون یا هیچ کاری را تعمیر نمی کنیم یا تمیز نمی کنیم و یا کار را کامل انجام می دهیم. اگر این اتفاق بیفتد به دلیل تغییر مدیریت است، کوتاهی پیمانکار. اما پس از بررسی های لازم، شستشو را برای حفظ این اثر در اولویت قرار می دهیم.

بعد از توضیحات این مقام مسئول صحبت کنید مهدی سبحانی – مدیر اداره حجم آثار سازمان بهسازی شهر تهران. ما به تازگی به این سمت منصوب شده ایم. او گفت: «یکی از بحث های مدیریت آثار حجمی، مرمت آثار و ساماندهی عناصر حجمی است که بررسی آن ادامه دارد. باید دید مشاوران مجسمه ساز چه برنامه ای برای مجسمه سازی خواهند داشت; چون این کار کارشناسی است. اما شستشوی مناسب این کار در برنامه کاری ما گنجانده شده است.

مجسمه فردوس نیمه شسته بود.

در بهبودی باید به اصل کار وفادار باشیم

با جادری و سبحانی صحبت کنید بیژن چنچه پور، مجسمه ساز زمانی که این ماجرا برای اولین بار توسط ایشان گزارش شد، نشستیم.

جانچه پور در گفت وگو با سرگرمی برای همه گفت. «در ابتدا باید بگویم که من از جزئیات این برنامه مرمت اطلاعی ندارم، چه کسی آن را اجرا کرده است، آیا مرمت با شستن انجام شده است یا راه دیگری؟ بلکه به عنوان یک مجسمه ساز می گویم وضعیت فعلی مجسمه سازی این است که ایده خالق را دستکاری کند، تصویر او را مخدوش کند.

او توضیح می دهد. مجسمه ساز تاریکی مجسمه، نور و خاکستری را، زمانی که حجم های مجسمه را ایجاد می کند، کنترل می کند. حال، اگر فرآیند ترمیم باعث فرو ریختن این خاکستری‌ها شود، مانند مجسمه فردوسی، قسمت‌های مجسمه به طور انتخابی کنده شوند، ایده طراحی و مجسمه‌ساز عملاً نادیده گرفته شده است.

مجسمه فردوس نیمه شسته بود.
وضعیت فعلی مجسمه فردوسی در تهران/ عکس های سرگرمی برای همه گرفته شده در هفته های اخیر.

«چنچه پور درباره گادری هم اظهار نظر کرد که ممکن است مشروط به تغییر رهبری باشد. «متاسفانه گاهی مدیران ما متوجه نمی شوند که علاوه بر پیشبرد برنامه ها و ایده های خود، موظف به تکمیل برنامه های نیمه تمام هستند. مدیران قبل از آنها.” در سال های اخیر چندین بار رؤسا و معاونان سازمان بهسازی جابه جا شده اند، اما متاسفانه هیچ یک نه تنها با حوزه هنری ناآشنا نبودند، بلکه اعتقادی به مشورت با متخصصان نیز نداشتند که خسارات زیادی به بار آورد. منطقه شهری، به ویژه مجسمه سازان.

او ادامه داد. بسیاری از برنامه‌ها، قراردادهایی که در دوره‌های مختلف تا مراحل مختلف اجرا شده‌اند، هنوز بلاتکلیف مانده‌اند.» قراردادهای مجسمه سازان ساکت است و چند سالی است که دوسالانه مجسمه سازی شهر برگزار نمی شود. حتی دهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که بین‌المللی بود، با وجود فراخوان‌ها، انتخاب هنرمندان و حتی خرید سنگ که «ضرر به بیت المال»، «نقض حقوق شهروندی» به ضرر مردم است، متوقف شد. هنرمندان منتخب در سمپوزیوم

این هنرمند در پایان درباره این نوع مرمت گفت. من متخصص مرمت نیستم، نظر تخصصی ندارم، اما می دانم که مرمتگران باید به تصویری که اثر ایجاد می کند وفادار باشند. و جوهر آن را تغییر ندهید. در فضای باز، جایی که گرد و غبار و آلودگی در طول زمان باعث تیره شدن، شستن یا کنده شدن مجسمه می شود، باید به طور یکنواخت در سراسر مجسمه انجام شود تا شاهد چنین رویدادی برای یک هدف ارزشمند ملی باشیم.

مجسمه فردوس نیمه شسته بود.

انتهای پیام: