حوادث

حکایت فروریزش اسکلت فلزی سازه نیمه‌کاره و ربط آن به زلزله تهران

به تازگی ویدئویی از سقوط اسکلت یک سازه نیمه تمام در فضای مجازی منتشر شده است که به گفته محققان در این زمینه ، کیفیت ساخت و ساز در کشور را نشان می دهد و مهندسان سازه باید از آن استفاده کنند. بر روی سازه ها توجه کنید:

دکتر فریبربس ناطقی الهی ، عضو دانشکده لرزه نگاری ، موسسه بین المللی مهندسی زلزله ، در مصاحبه با سرگرمی برای همه وی با اشاره به انتشار فیلمی از ریزش ساختمان نیمه تمام فلزی در مشهد مقدس ، گفت: “این فیلم نشان می دهد که چگونه یک ساختمان در حال ساخت به دلیل باد اسکلت آن فرو می ریزد.” شکی نیست که ساخت و ساز در کشور به قدری غیرحرفه ای است که بدون باد تخریب می شود ، ما بارها شاهد آن بوده ایم ، من بارها از عدم ساخت و ساز با کیفیت ، شرایط فاجعه بزرگترین زلزله جهان شکایت کرده ام. مورد زلزله. من در تهران فهمیدم.

وی با اشاره به اظهارات برخی مسئولان در مورد احتمال 20٪ تهران گفت: طبق این بیانیه ، 20٪ خسارت به معنای 80٪ از تخریب کلی است ، اما از طرف دیگر ، در صورت وقوع زلزله در تهران ، حدود 70٪ از ساختمان ها به شدت آسیب می بینند و بقیه نیز کمی آسیب می بینند. .

ناطقی الهی خسارت را تخریب کامل ترک ها ، پیاده شدن از اتوبوس ، ریزش بخشی از ساختمان ، فروریختن پارتیشن ها ، ریزش تمام تاسیسات ساختمان ، نمای شیشه ای و نمای و پانل ها اعلام کرد.

کارکنان آموزشی موسسه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی با اشاره به ساختار ذکر شده در فیلم ، خاطر نشان کردند: ؛ بنابراین ، اگر در حین ساخت ، قاب فولادی سبک در معرض بادهای نسبتاً شدید باشد ، بدون شک وضعیت به همین منوال خواهد بود.

او اضافه کرد. “معمولاً در حین طراحی ، درصد زلزله یا بار جانبی باد برای پایداری سازه ها از یک دوره کوتاه چند روزه تا چند هفته ای نسبت به میزان کار در نظر گرفته می شود که عمدتا به دلیل کمبود باد است ، این درصد توسط طراحان امکان پذیر نیست از آنجا که این نیاز سختگیرانه است ، در اکثر موارد مقرون به صرفه نیست.

ناطقی الهی ادامه داد. وی افزود: توصیه من به مهندسان جوان این است كه اگر سازه كوچك است ، سعی كنید قبل از اینكه اسكلت را بشناسید ، هوا را بررسی كنید ، اگر سازه بزرگ است ، نصب آن مدت زمان زیادی طول می كشد ، احتمال وجود باد. ضربات ، مطمئن باشید. سه نقطه “نیروی باد بر یک قاب خالی” ، “نیرو بر روی ساختار اسکلتی تغییر شکل یافته ناشی از باد” و “سایر نیروهای احتمالی روی قاب به عنوان اسکلت یاد می گیرد” باید در طراحی گنجانده شود. به طوری که نمی بینیم دیدگاه های اقلیمی خطرات ناشی از آنها را تهدید می کند.

این محقق در زمینه مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و بحران اظهار داشت: برای جلوگیری از سقوط تیرها توصیه می شود برخی از نقاط جوش را به ستون متصل کنید تا بتوانند آنها را به محل مورد نظر منتقل کنند.

به گفته وی ، به دلایلی این روش از سقوط اشعه در هنگام نصب اسکلت جلوگیری می کند ، چه باد باشد ، چه شوک و غیره.

ناطقی الهی تأکید کرد. در این ویدئو ستون هایی که در زلزله نقشی اساسی دارند ، در برابر باد عملکرد خوبی را حفظ کرده و پایداری خود را حفظ کرده اند ، اما ما همیشه موظف به طراحی کلیه شرایط ممکن سازه هستیم.

انتهای پیام: