حوادث

راهکاری برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله

تیم تحقیقاتی موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله اخیراً دریافتند که در مطالعه و مدل سازی سازه های تخریب شده توسط زلزله در کرمانشاه در سال 2017 ، که بر خلاف آنچه برخی از فعالان ساختمانی می گویند ، استفاده از میله های دیواری و مهار بستر جزئیات می تواند مقاومت در برابر زلزله دیوارها را بهبود بخشد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، در طی سالها مطالعات زیادی در مورد رفتار سازه ها در هنگام زلزله انجام شده است ؛ نتایج این مطالعات نشان می دهد که رفتار اجزای غیر سازه ای مانند اجزای سازه ای می تواند برای ایمنی ساختمان ها مثر باشد.

با وجود پتانسیل اجزای غیر سازه ای ، بیشتر مطالعات مربوط به اجزای سازه ای انجام شده است و مطالعات گسل زلزله قبلی نشان داده است که اجزای سازه عملکرد ضعیف و اجزای غیر سازه عملکرد ضعیفی دارند. یکی از مهمترین اجزای غیر سازه ای ساختمانها دیوارها هستند که به عنوان تقسیم کننده مناطق معماری مورد استفاده قرار می گیرند و برای بهبود عملکرد این اجزا به مطالعات بیشتری نیاز است.

بعلاوه ، در ساختمانهای بسیار مستحکم ، مانند بیمارستانها و بانکها ، که نیاز به پس لرزه های بی وقفه دارند ، عملکرد نامناسب اجزای غیر سازه ای در هنگام زلزله می تواند خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی وارد کند.

به همین منظور ، تیم تحقیقاتی موسسه بین المللی زلزله شناسی ، مهندسی زلزله ، خسارات زمین لرزه کرمانشاه را به طور کامل بررسی و راه حل هایی برای تقویت دیوارها و بهبود عملکرد دیوارها ارائه دادند.

به گفته دکتر فریبرز ناطقی الهی ، رئیس تیم ارزیابی پروژه ارزیابی ، استاد زلزله شناسی ، استاد م ofسسه بین المللی مهندسی زلزله ، در صنعت ساختمان دوام: علاوه بر این ، دیوار در برابر اشعه های اطراف محافظت می شود ، ستون ها بیشتر مستعد رفتار هستند.

برنامه ای برای بهبود رفتار دیوارها در هنگام زلزله

سعید حشلاق ، فارغ التحصیل انستیتو تحقیقات بین المللی زلزله و یکی از محققان این پروژه در مصاحبه با سرگرمی برای همه ،وی با اشاره به مراحل اجرای این برنامه تحقیقاتی ، توضیح داد. در این پروژه تحقیقاتی ، ما ابتدا در مورد مدل سازی دیوار و تکنیک های اجرای تحقیق برای ارائه راه حل های قابل اعتماد و نصب دیوار ، و مهندسان طراحی و پیاده سازی تحقیق کردیم: با مشکلات مواجه نشوید.

او ادامه داد. به طور کلی ، دو راه حل مشترک برای مدل سازی و در نظر گرفتن دیوارها در فرآیند طراحی وجود دارد که شامل “استفاده از دیوار به عنوان عضوی از سازه با توجه به دشواری آن” و “در نظر گرفتن دیوار به عنوان یک عضو” است. فارغ از پیچیدگی ، غیر ساختاری می شود.

گشلاقی با بیان اینکه با توجه به پارامترهای موثر دیوار ، مدل سازی آن در تجزیه و تحلیل سازه و نرم افزار طراحی دشوار است ، گفت: “او ، هنگام طراحی ، باید جزئیات دقیق عملکرد را در نظر بگیرد ، که این یک مشکل در کارگاه های ساختمانی است. بسیار دنبال خواهد کرد. به همین دلیل راه حل دوم تصویب شد.

دانش آموخته انستیتوی بین المللی لرزه نگاری ادامه داد. “به این ترتیب با جداسازی دیوار از قاب ، بدون نیاز به مدل سازی دیوارها ، توانستیم عملکرد این اجزا (دیوارها) را در برابر زلزله بهبود بخشیم.”

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه استحکام بخشی دیوارها یادآور شد. این مطالعات که توسط دکتر ناطقی الهی انجام شده است ، نشان داده است که بسیاری از راه حل ها هزینه اجرای بالایی دارند و بعضاً عملی نیست. علاوه بر این ، در موارد دیگر ، به عنوان مثال ، با افزودن ورق های کاشی کاری شده و FRP به دیوارهای متصل به قاب محیط ، سختی اولیه دیوار را افزایش می دهد ، که به نوبه خود منجر به عملکرد بیشتر ، تخریب بیشتر قاب های دیوار و محیط می شود.

قشلاقی خاطرنشان کرد. گل میخ ها ، گوشه ها برای جداسازی دیوارها از محیط استفاده می شدند ، بنابراین دیوارها توسط اشعه های اطراف ، ستون ها آسیب ندیدند و این اجزای دیوار را برای بیرون آمدن از صفحه تثبیت می کردند.

استفاده همزمان از دیوارهای عمودی و عمودی از دیوارهای میله ای و دیوار برای حمایت از دیوار در برابر زلزله پشتیبانی می کند

او اضافه کرد. “بعد ، تکیه گاه های تخت در برجستگی دیواره ها قرار می گیرند ، که این باعث افزایش سفتی و مقاومت خارج از دیوارها می شود.”

محققان از مقررات معتبر جهانی ، از جمله ASCE07-2016 ، Eurocode 6 քը کد لرزه نگاری استرالیا و همچنین مقررات داخلی (استاندارد 2008) ، ژورنال 729 ، برای ارائه روابط دیواری و مدل سازی در این مطالعات استفاده کردند. فصل 8 مقررات ملی سود برنده شد.

علاوه بر این ، برای مطالعه جامع ، دقیق و زلزله باد ، دیوارهای حائل تحت دیوارهای نگهدارنده با تکیه گاه های دیواری ، روتختی ها ، حالت های مختلف عملکرد (دیوار بدون باز شدن ، باز شدن با شرایط مرزی مختلف) ، در حالی که حدود 800 مدل بودند. تقریباً تمام پارامترهای موثر در این پروژه مورد مطالعه قرار گرفته اند. به عنوان مثال ، در تصویر زیر ، نتایج یک دیوار 6 متری با ضخامت 15 سانتی متر برآورد شده است.

قشلاقی خاطرنشان کرد. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است ، با نصب تکیه گاه دیوار ، ظرفیت تحمل دیوار در جهت خارجی تا 80٪ افزایش می یابد و دیوار رفتار را احساس می کند ، که این نیز در “حالت” ریزش دیوار م effectiveثر است. اما آنچه در مورد این نتایج قابل توجه است این است که وقتی فقط از تکیه گاه دیوار بر روی دیوار استفاده می شود ، نرده های تخت برداشته می شود ، رفتار دیوار تغییر زیادی نمی کند ، این با ادعاهای برخی از فعالان صنعت ساختمان مغایرت دارد.

او ادامه داد. “بعضی اوقات در جلسات ، تبلیغات بعضی از شرکت ها متوجه می شد که قرار دادن ساده چند میله دیواری روی دیوار معجزه می کند. تمام مشکلات دیوار برطرف می شود ، اما همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، دیوارها و پایه های دیوار برای بهبود کار دیوار.

این محقق در زمینه ساختار یادآوری کرد. در این پروژه ، دیوارهایی با طول و ضخامت های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند ، و ما متوجه شدیم که با قرار دادن میله های عمودی و افقی بر روی خط الراس دیوار در ارتفاع دیوار دیوار برجستگی دیوار و با جزئیات اجرای مربوطه. به طور متوسط ​​، ظرفیت تحمل دیوار حدود 70٪ افزایش می یابد و حتی برخی دیوارها 160٪ افزایش دارند.

به گفته وی ، این اجزا علاوه بر افزایش ظرفیت تحمل دیوارها ، انعطاف پذیری را افزایش داده و حالت خرابی دیوارها را بهبود می بخشند.

محقق افزود. “علاوه بر این ، ما ساختمانی را با تمام جزئیات آسیب دیده در زلزله کرمانشاه مدلسازی کردیم ، و حالتهای خرابی آن را مطالعه کردیم ، و سپس دیوار محیط ساختمان مدل شده را از روشهای مختلف نصب تجزیه و تحلیل کردیم.” در زلزله ، میله های دیواری و تقویت کننده های پایه مورد مطالعه قرار گرفتند.

او گفت. “با توجه به تصویر بالا ، می توان گفت که رفتار متقابل زلزله عملکرد اجزا را بهتر نشان می دهد ، آسیب به دیوارها بدون تعمیر بسترها بیشتر است. در حقیقت ، اتصال دهنده های پایه نسبت به تکیه گاه های دیواری که نیاز به توجه بیشتری در صنعت ساختمان دارند ، م moreثرتر هستند.

ناطقی الهی ، یکی از اعضای کادر آموزشی این پژوهشکده ، نیز تأکید کرد. “با استفاده از تکیه گاه های دیواری و تختخواب با جزئیات اجرایی مناسب ، علاوه بر بهبود عملکرد دیوارها ، هزینه های اصلاح و ترمیم پس از زلزله و همچنین خسارات مالی و جانی کاهش می یابد.” این در هنگام زمین لرزه های بیشتر در کشور خواهد بود.

انتهای پیام: