عمومی

مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در برابر زلزله، ضرورتی مغفول مانده

شبی که بسیاری از مردم برای تماشای فوتبال جام جهانی 1990 از خواب بیدار شدند. با این وجود ، این زمین لرزه هزاران نفر را به کام مرگ کشانده و خسارات زیادی به بار آورد و تعداد زیادی از مردم را آواره کرد. در پی وقوع زمین لرزه های رودباری-منجیل ، وزارت بهداشت طرحی را برای ارزیابی آسیب پذیری امکانات ویژه برای ارائه روش های کاهش خطر برای بیمارستان های کشور آغاز کرد ، اما متأسفانه در مقاطع مختلف متروکه و فراموش شد.

30 سال پیش ، زلزله های رودباری و منجیل برنامه های زیادی را آغاز کردند ، سیاست های مختلفی در ریاست جمهوری شکل گرفت ، پروژه ها تعریف شدند. سپس سازمان ملل متحد برنامه جامعی را با ایران و MA NDP ایجاد کرد تا از زمین لرزه های رودبار و منجیل به طور دقیق درسهایی را که از آنها آموخته است بیاموزد.

پس از آن ، مردم یوگسلاوی به ایران آمدند و شروع به مطالعه این پروژه کردند ، اما زیرا در آن زمان تجربه خاصی در صندوق مسکن وجود نداشت ، علی رغم اینکه بنیاد واقعاً می خواست آن را قوی تر کند ، اما به دلیل بی تدبیری آن انجام شد ، متأسفانه ما اطلاعات خود را از دست دادیم. حدود 217 هزار ساختمان آسیب دیده.

گزارشاتی تهیه شد ، برخی از آنها بسیار خوب بودند ، و برخی بعداً ، و ، در هر صورت ، پروژه به پایان رسید ، یک پروژه دیگر در دوره ریاست جمهوری آغاز شد ، که تحت آن پروژه های جدیدی تعریف شد ، و در طی آن اطلاعات برای کشور آماده شد ، اما زلزله های رودباری و منجیل به دلیل از دست دادن اطلاعات جمع آوری شده در نتیجه ، ما نمی توانیم اقدامات قابل توجهی در پروژه جدید انجام دهیم.

البته ، ما سعی کردیم هرگونه اطلاعاتی را که از کشورهای دیگر مانند ایران داریم ، ساختار آن مشابه اطلاعات ما است ، و هر مطالعه و اطلاعاتی که از زمین لرزه های رودباری و منجیل به دست آوردیم ، و در عین حال منحنی آسیب پذیری ایران ساختمانها پیشنهاد:

ساختمانهای خاص از آنجا شروع شد كه من نامه ای به همه وزرای م Instituteسسه بین المللی تحقیقات زلزله نوشتم و طی آن من معاون تحقیقات بودم و از آنها خواستم كه برای سازه های خاص ، به ویژه وزارت نفت ، وزارت مسكن و شهرسازی خود درخواست دهند. توسعه. پل ها و موارد مشابه باید به طور خاص ساخته شوند. در آن زمان آقای گان انگانه وزیر بود و بر اساس آن نامه دستور تهیه پیش نویس پروژه هایی را درباره این موضوع که تعریف شده بود ، آسیب شناسی پالایشگاه تهران و سپس کارخانه پتروشیمی شیراز بود.

من مسئول هر دو پروژه بودم ، و در طی آن کارهای زیادی انجام شد ، و ما توانستیم منحنی های آسیب پذیری خوبی را ارائه دهیم ، روشهایی را که در جهان وجود ندارد توسعه دادیم ما آنها گفتند که آنها مطالعه خاصی در مورد ساختار پالایشگاه انجام نداده اند ، ما از آمریکایی ها برای تخم مرغ ارزیابی آنها کمک گرفته ایم ، اما دیدیم که هیچ یک از آنها به کار ما پاسخ نمی دهند. سرانجام ، ترکیبی از منحنی ها وجود داشت و در نهایت ما توانستیم آن ساختارها را ارزیابی کنیم.

متأسفانه ، برخی از افراد وارد این حوزه شدند و حتی بدون داشتن اطلاعات اولیه پالایشگاه های مختلف را ارزیابی کردند تا بیشتر ارزیابی ها انجام شود ، به عنوان مثال ، در مورد آسیب پذیری ساختارهای خاص ، اقدامات امنیتی و کاهش خطر پالایشگاه های خراسان. و پالایشگاه های شمال و تبریز پیوند خاصی ندارند و هیچ یادداشتی در مورد آنها وجود ندارد.

در نتیجه ، جدا از مطالعات انجام شده توسط انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و م Internationalسسه بین المللی مهندسی زلزله ، به دلیل عدم برنامه ریزی وزارتخانه و به دلیل عدم رضایت مقامات ارشد وزارتخانه ، ما نمی توانستیم اطلاعات زیادی را در این زمینه و سایر ساختارهای خاص جمع کنیم. نگاه عمیقی به مسئله وجود نداشت.

اخیراً ، برخی از شرکت ها کارهایی را در قالب پروژه های داخلی انجام داده اند ، مسائل را جداگانه بررسی می کنند ، که مسئولیت چندانی نخواهد داشت ، و بیشتر سرمایه ملی هزینه می شود ، اطلاعات از دست می رود. کم و بیش اطلاعات مربوط به سایر سازه ها توسط موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله جمع آوری شده است.

برخی از دانشگاه ها نیز به ویژه در مورد آسیب پذیری پل ها ، مدارس بسیار سخت کار کردند ، اما ، متأسفانه ، پروژه ها به سرانجام نرسیدند ، بیشتر ساختمانهای ساختمانهای بازسازی شده از زلزله ، مدارس بیشتر از ساخت و سازها صرف احیا کردند. آنها دوباره بودند.

به طور کلی ، پس از زلزله رودباری-منجیل در ایران ، کارهای زیادی آغاز شد که بازتاب گسترده ای در جهان داشت ، اما متأسفانه به دلیل مشکلات حاشیه ای ، هیچ یک به پایان مطلوب نرسیدند. اطلاعات به دست آمده از مطالعات فقط باید در یک فرآیند مرتبط باشد و از طریق نامه به طور ثابت ارائه شود ، که یک معیار عملی برای ساخت سازه های خاص در کشور است.

در بیمارستان های کشور ، وزارت بهداشت طرحی را برای ارزیابی آسیب پذیری امکانات ویژه ، تأمین ایمن سازی و کاهش خطر اجرا کرده است ، اما متأسفانه تاکنون هیچ بیمارستانی توانبخشی نشده است.

در ایران ، ما در این زمینه بسیار پیشرفت کرده ایم توسط موسسه بین المللی تحقیقات لرزه نگاری ، دانشگاه های خوب ما ، می توان گفت که ایران از ایالات متحده ، ژاپن ، آپونیا ، چین ، هند در پنج کشور برتر جهان قرار دارد رشته مهندسی زلزله. اما متأسفانه ، از آنجا که بیشتر این پروژه ها فقط روی روبنا انجام شده اند ، به مکان های خوبی نرسیده اند که باعث شده روح ثبات زلزله در کشور به شدت متزلزل شود.

* استاد نمونه کشور در زمینه مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران و ثبات و مدیریت بحران در ایران
* متن مصاحبه با خبرگزاری ایرنا