فرهنگ و هنر

مجسمه‌های میدان رازی قبل از شیرهای میدان حر مرمت شده‌اند!

شاید بتوان آنچه را که برای مجسمه های شیر در میدان پدر تهران واقعاً به یک رفتار حاشیه ای تبدیل شد ، به عنوان نمادی از سطح برنامه ریزی و مدیریت در تقاطع بنیادهای قراردادی ، هنری و میراثی توسعه شهری توصیف کرد.

روند مرمت و روشی که در واقع تخریب را به عنوان پایه مرمت مجسمه های میدان پدر تهران انتخاب کرد ، مجسمه هایی که سالها پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده بودند ، نشان داد که این روش نمی تواند از خود مراقبت کند ، اجازه دهید آثار هنری به تنهایی. آثار هنری میراث ملی هستند. به این ترتیب ، بر خلاف روال اتخاذ شده در میدان راز ، که البته روند بسیار طولانی تری داشت ، حتی برنامه ای برای مسدود کردن محل ساخت و مرمت به منظور تخریب وجود نداشت ، به طوری که علاقمندان علاقه مند نمی تواند.

اکنون ، تحقیقات خبرنگار سرگرمی برای همه درمورد اظهارات آنها در این مورد نشان می دهد که مجسمه های جانبی میدان رازی ، که دو بلوک زیر میدان پدر است و خواست ، ماه ها حصارکشی شده اند و در روندی که به نظر می رسد محوری است ، از دید رهگذران پنهان مانده است. به روش دیگری ، آنها تعمیر شده اند. سطح بالای انتظارات منتقدان اگر بخواهند در نوع رویکرد اتخاذ شده تجدیدنظر کنند ، منطقی نیست.

مجسمه های شهری تهران همیشه با لبه های زیادی روبرو بوده اند. از مجسمه های متفرقه ، از ساخت بناهای تاریخی تا سرقت آثار ارزشمند ، البته تخریب آنها به منظور مرمت. در چنین شرایطی ، مسئولان سال ها آثاری را تمسخر می کردند که می تواند تأثیر عمده ای در نشان دادن پیشینه بزرگ فرهنگی کشور داشته باشد ، گاهی به دلیل ساختار ضعیف آنها و گاهی به دلیل ناگهانی ناپدید شدن آنها.

هر ساله با توجه به میزان نیاز ، چندین اثر بزرگ در مکانهای مختلف شهر نصب می شود و به تعداد کل آثار ارزشمند قبلی اضافه می شود. در عین حال ، لازم است در مورد رویدادهایی که به حفظ آثار هنری هنرمند کمک می کنند و دارای ارزش هنری بالایی هستند ، فکر کنیم.

منطقه شهری و مبلمان آن و همچنین فضای خانه باید از آن مراقبت ، تمیز و تعمیر شود و اگر از آن مراقبت نشود ، نتیجه این خواهد بود که کار با ارزش بالا به تدریج نابود شد – شرایط نامناسب ذخیره سازی

در طول سالها ، بارها شاهد بوده ایم که به دلایل مختلف به کارهای گسترده شهری آسیب می رسند: سهل انگاری و اخراج ، عدم فرهنگ سازی برای آسیب رساندن به آنها ، خرابکاری ، سرقت و غیره ، که در نهایت به دلیل تخریب زیاد آنها به طور کامل نصب یا برداشته شده و یا نیاز به تعمیر اساسی دارند که همیشه امکان پذیر نیست.

شیر پیچیده.

اگر می خواهیم یکی از تازه ترین مجسمه های شهری را ببینیم ، به دره های میدان پدر می رسیم. اگر این روزها به میدان پدر بروید ، مجسمه ای از شیر نابود شده را خواهید دید که البته پس از اطلاعات مهم ، با داربست سفید پوشانده شده است.

چند روز پیش ، چهارم خردادماه ، اخباری مبنی بر تخریب یکی از مجسمه های شیر پدر میدان در فضای مجازی منتشر شد. مجسمه اصلی در وسط میدان با نام “نبرد گرشاسپ با اژدها” هو اولامرضا رحیم زاده ارژنگ یکی از مجسمه هایی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این اثر سالم است ، اما اخبار منتشر شده در مورد نابودی شیرهای این اثر ادعا کرد که این مرمت بهانه ای برای تخریب است.

یک مطالعه کوچک در این زمینه ما را در ژانویه 1999 انجام داد. هنگامی که سازمان زیباسازی شهر تهران از هنرمندان و متخصصان دعوت کرد تا در فراخوانی برای بازسازی و ساخت عناصر اطراف میدان پدر شرکت کنند. بر این اساس ، تصمیم برای تعمیر یا تخریب شیرهای مجسمه “نبرد گرشاسپ با اژدها” بلافاصله گرفته نشد.

سید مجتبی موسوی ، معاون سابق وزیر فرهنگ و هنرهای شهری ، اذعان داشت که تصمیم برای جایگزینی دره پدر میدان در زمان تصدی وی گرفته شده بود ، اما پس از تغییر برای مدتی به حالت تعلیق درآمد و جایگزینی مجسمه ها بهترین تصمیم بود ، وضعیت آنها

در همان زمان ، شاپور دیواسالار ، معاون وزیر فرهنگ و شهرسازی سازمان زیباسازی شهر تهران به سرگرمی برای همه گفت كه این دو مجسمه شیر ، مانند مجسمه اصلی ، به عنوان میراث ملی ثبت نشده اند و هر دو طرف توسط مرحوم هو اولامرضا رحیم زاد.

وی به یاد آورد که “شیرهای مجسمه اصلی ساخته شده توسط استاد ارژنگ از مس ساخته شده بودند که سالها پیش در جریان انقلاب آسیب دیده بودند. با این حال ، مواد دو مجسمه شیر که بعداً زیر کار اصلی “نبرد اژدها” قرار گرفتند ، از فایبرگلاس ساخته شده است که ماده ای ناپایدار است ، به مرور زمان فرسوده می شود ، در هوای سرد شکسته می شود. “باید ترمیم یا جایگزین شود.”

اما پس از این اعلامیه ها ، سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که تخریب تندیس ها بدون توصیه و اجازه آنها صورت گرفته است.

“محمد ابراهیم لاریجانی ، که هنگام اضافه شدن مجسمه های شیر به میدان پدر رئیس بخش زیبایی منطقه 11 بود ، همچنین در پاسخ به اظهارات سازمان زیبایی مبنی بر بی فایده بودن شیرها در میدان پدر ، نظر دیگری را بیان کرد.” شیرها کاردستی میرحسن ارژنگ ، پسر عموی مرحوم گللامرضا رحیم زاده ارژنگ بود که برای ساختن جسد اژدها در جنگ گرشاسب در میدان باغشاه (پدر) با هم همکاری کردند که دارای ارزش هنری تصادفی بود. نابود کردن آن اشتباه است. “

مجسمه نبرد گرشاسپ با یک اژدها در وسط میدان پدر ، با پارچه ای سفید که به دور مجسمه شیر نابود شده کشیده شده است / عکس از علیرضا بهرامی

دیواسالار درباره جابجایی کارهای ترمیم شده به سرگرمی برای همه گفت: “هفته آینده یکی از بهترین و اصولی ترین مشاغل ما خواهد بود.” در نمایش به دلیل بی احتیاطی ما غوغایی به پا شد که جمع خواهد شد. مجسمه های اصلی شیر میدان هور از مس ساخته شده بودند ، و مجسمه گرشاسپ از بتن ساخته شده است که از مقاومت بالایی برخوردار است ، اثر اصلی آن نسبت مجسمه ها بود. در سال 1984 ، شخصی دیگر از عکسی که کیفیت پایین داشت و ملاحظات فنی برای نحوه اعدام را ارائه نداد ، شیر درست کرد. اکنون تصمیم گرفته ایم برای بازسازی شیرآلات از ماده ای معادل اثر اصلی استفاده کنیم. “البته پایه مجسمه اصلی نیز از الیاف بی کیفیت ساخته شده است. ما فقط می خواستیم کیفیت را بهبود ببخشیم. ما از سه متخصص برای بازآفرینی کار استفاده کردیم.”

دانش آموزان تخریب شده و تعمیر شده.

اما برای رفتن به سمت جنوب از میدان پدر ، بعد از میدان رازی که ساختاری ندارد اما مجسمه ای نیست ، به میدان رازی (میدان گمرک) در منطقه 11 تهران می رسیم ؛ میدانی با مجسمه زاک آکاریا رازی در مرکز و همچنین مجسمه های برنز چهار دانش آموز وی در اطراف مجسمه اصلی. این اثر اولین مجسمه ای است که پس از انقلاب در این میدان در ایران قرار داده شده است.

تندیس رازی / عکس از علیرضا بهرامی

به عنوان یک قاعده ، این مجسمه که یکی از شاهکارهای استاد علی ههاری کرمانی است ، مجسمه ای که در تأسیس هنر جدید مجسمه سازی در ایران مدرن نقش بسزایی داشته است ، یکی از مشهورترین و با کیفیت ترین کارهای شهری ما محسوب می شود . ؛ اما اگر به تاریخچه این اثر نگاهی بیندازیم ، خواهیم دید که در سالهای اخیر با کاستی های بسیاری روبرو شده است. تا حدی که مجسمه های برنز دانش آموزان (اطراف مجسمه اصلی) به دلیل بی احتیاطی به مرور فرسوده شده بودند ، تا همین اواخر به دلیل شرایط آب و هوایی که خوشبختانه برای مدتی از سایت برداشته شد تا دوباره بازیابی شود ، دوباره در آوریل سال امسال. در محل نصب نصب شده است.

مجسمه راز از علی هاهاری کرمان / عکس از علیرضا بهرامی

پرندگانی که خودسرانه رنگ آمیزی می شوند.

تعداد مجسمه های ارزشمند شهری که مورد غفلت واقع شده اند ، به قدری زیاد است که در همان منطقه 11 تهران ، کار میدان هورراز به پایان نرسیده است.

درست در بالای میدان حر ، میدان پاستور قرار دارد که عنصر بعدی آن توسط بهروز درش ساخته شده است. این مجسمه ارزشمند شهری چندین بار به منظور نوآوری استفاده شده است. غیر اصولی رنگ آمیزی شد. این کار نتیجه یک تصمیم خودسرانه برای نقاشی یک اثر هنری بدون اجازه متخصصان یا پس از مشورت با هنرمند است.

کار بهروز دارش در میدان پاستور / عکس از علیرضا بهرامی

دیواسالار همچنین در مورد نقاشی غیر اصولی این اثر به سرگرمی برای همه توضیح داد. “همانطور که هنرمند اثر خودش به نقاشی غیراصولی آن اعتراض می کند ، امسال این عنصر تحت کنترل او نقاشی خواهد شد.”

وی همچنین توضیح داد. من همچنین چندین بار مخالف شهرداری منطقه 11 بوده ام که خودسرانه این عنصر را رنگ آمیزی کرده ام. ما به آنها اصرار کردیم که هنرمند را پیدا کنند و رنگ اصلی را پس دهند اما به نتیجه ای نرسیدند. ما امسال را سال حفظ و مرمت آثار تعریف کرده ایم ، قصد داریم بیش از 50٪ بودجه را برای مرمت آثار شهری هزینه کنیم ، تولید آثار را کاهش دهیم. مدیران سابق فقط آثاری تولید می کردند ، هیچ توجهی به مرمت آثار نمی شد.

انتهای پیام: