اجتماعی

ماموریت شما پیدا کردن افرادی است که پشت پرده متروپل قایم شده‌اند

محمد بلوری در خصوص حادثه کلانشهر به خبرنگاران توصیه می کند کمبودها و مشکلات را بررسی کنند و به دنبال مسئولان و افراد مرتبط با این ساختمان باشند و با آنها گفتگو کنند.

محمد بلوری روزنامه نگار پیشکسوت که در مطبوعات ایران از او به عنوان پدر حادثه یاد می شود در گفت وگو با سرگرمی برای همه، از ریزش ساختمان مترو آبادان گفت و ضمن انتقاد از عاملان این حادثه، به مقابله با مردم و خبرنگاران پرداخت. به خبرنگاران توصیه می کند. خبرنگاران باید به این مسائل بپردازند و به کسانی که در پشت صحنه هستند فشار بیاورند.»

وی در تشریح نحوه پوشش خبری حادثه ای مانند کلانشهر آبادان، گفت: کاری که خبرنگاران در دهه های گذشته انجام داده اند دیگر انجام نمی شود. میتوانست: این در حالی است که الان افرادی دوربین دار داریم که در صحنه می چرخند و حرف های پراکنده می زنند.

بیشتر بخوانید:

مجید رضایان – هنوز به سوالات مردم درباره حادثه کلانشهر پاسخ نداده ایم

علی اکبر جزی زاده. شایعات ضد و نقیض از کلانشهرها مردم را سردرگم کرده است

مسئولیت خبرنگاران در دوران بحران چیست؟

بلور به رسانه ها گفت: «ما باید نیازها را بررسی کنیم. باید آنجا مرکزی به عنوان ارگان مطبوعاتی داشته باشیم. بچه های روزنامه نگار باید آنجا باشند. من بچه های روزنامه نگار را زیاد ندیده ام. آنچه ما منتشر می کنیم و در مطبوعات منعکس می کنیم، مطالب پراکنده ای است که مردم می گویند. سوال ساده این است که ما تصویری از این ساختمان نداشتیم، ظاهر آن چگونه بود، قبل از فروریختن به چند طبقه نیاز داشت. من ندیده ام و نمی دانم که آیا عکس این ساختمان قبل از تخریب چاپ شده است یا خیر. این کلاس ها که گفته می شود بیش از حد شلوغ است، چندین طبقه را کشف کرده است. شهرداری، آتش نشانی یا مهندس ناظر کجاست؟ خبرنگاران باید به دنبال آنها باشند و با آنها صحبت کنند. باید با شهرداری صحبت کنند و مشکلات را جویا شوند.

او اضافه کرد. باید مرکزی باشد که رویدادها را رصد کند، به برنامه بروید». آنها بررسی کردند که چه نیازهایی وجود دارد، چه کمبودهایی وجود دارد، یک چادر در محل برپا کردند، با خبرنگاران آنجا مشورت کردند. آنها نیازها و معایب کادر پزشکی را بررسی کردند.

فریادهای زیر آوار خاموش شد/ امکانات کجاست؟

بلوری با انتقاد از انعکاس خبری حادثه کلانشهر آبادان گفت: من می بینم که قربانیان نابود شده اند، شانس کمی برای نجات آنها وجود دارد.” افرادی بودند که صدای فریادشان مدتی به گوش می رسید. باید امکاناتی برای دفع زباله وجود داشته باشد. من فقط چند نفر را دیدم که در خرابه ها خاک و سنگ های بی قرار را این طرف و آن طرف هل می دادند. صدای ناله هایی که از زیر آوار شنیده می شود خاموش شده است و ما هنوز نتوانسته ایم جسد آنها را پیدا کنیم. شما فقط به ویژگی های امنیتی توجه کردید. ماموران امنیتی آنجا بودند تا نظم را برقرار کنند، اما من امدادگرانی را آنجا ندیدم که نقشه ای داشته باشند. آنها فقط دو سگ آوردند، به آنها نشان دادند و رفتند. کامل. این بار هم مثل همه بلاهایی که داشتیم – سیل، زلزله، آتش سوزی، همین مشکلات وجود داشت.

مسئولان کجایند؟

این خبرنگار باسابقه با طرح این سوال که مسئولان و کارشناسان شهرداری کجا ساختمان را کنترل می کنند؟ وی خطاب به خبرنگاران و رسانه ها تاکید کرد. اینها را باید جستجو کرد، پیدا کرد و پاسخگو بود».

وی با اشاره به مطالب مرتبط با این حادثه به خبرنگاران و رسانه ها در این خصوص گفت. مسئولان شهر کجا هستند؟ چرا نمی آیند خودشان را نشان دهند؟ ببینیم چی میگن مردم اینها را نمی بینند. چه مشکلی بود باید بررسی شود. در اخبار شنیده می شود که ساختمان ضعیف بوده است. از نظر مهندسی دو مهندس باید صحبت کنند ببینند چه مشکلی دارد که ساختمان فرو ریخته است. گفته شد که مالیات اضافی ساخته شده است. نه مسئولان و نه مهندس ساختمان جلو نمی آیند. مهندس عمران کیست؟ از مهندس عمران باید پرسید که آیا نظارت کرده یا نه؟ چرا این همه مردم در این ساختمان زندگی می کردند در حالی که هنوز امنیت ساختمان برقرار نشده است؟ خبرنگاران باید به این مسائل بپردازند و بر مقاماتی که اکنون در پشت صحنه هستند فشار بیاورند.

یک مسئله ملی است، عزای ملی است

بلوری گفت: «مطبوعات به شدت این موضوع را پوشش می دهند. اگر مرکزی بود واقعاً اینطور نبود. مشکل ملی است، عزای ملی است. خبرنگاران باید ببینند چه چیزی وجود دارد، چه چیزی نیست و چه چیزی برای بیرون آوردن اجساد لازم است. اما این طرح دقیق نیست. این یک مصیبت است. خبرنگاران ممکن است با این مشکل روبرو شوند. حداقل آن را ذکر کنید. نیازها را بگویید، مشکلات را بگویید، خیلی مهم بود. بحثی نبود که زودتر اعلام شود، باید این موارد، مشکلات و کاستی ها منتقل می شد. روزنامه نگاران باید تشویق می شدند. من تا به حال ندیده ام که خبرنگاری آنچه را که من در رسانه ها می بینم بنویسد، آنچه می شنوند نوشته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مشکلات نیز در این آشفتگی به وجود می آید. شما خبرنگاران، رسانه ها باید به این مسائل رسیدگی کنند. به نظر می رسد به صداوسیما نیز تذکر داده شده که بیش از چند ساعت به این موضوع نپردازد. در این شرایط بسیار امکان دارد که رسانه ها به مشکلات، کاستی ها و سهل انگاری ها نگاه کنند. خیلی دلم می‌خواست تصویر واضحی از ساختمان در خبرگزاری یا روزنامه منتشر شود، چه شکلی بود، در ابتدا چند طبقه بود. این کار روزنامه نگار ماست.

انتهای پیام: