اجتماعی

ادامه آواربرداری ۲۴ ساعته متروپل/ارزیابی و پیگیری پرونده متروپل

وزیر کشور از ادامه عملیات تخریب 24 ساعته متروپل خبر داد. تحقیقات از عوامل پرونده «متروپل» با ارزیابی دقیق در حال انجام است.

به گزارش سرگرمی برای همه، احمد وحیدی در این برنامه تلویزیونی درباره بررسی حادثه در کلانشهر آبادان گفت. «در دقایق ابتدایی بحران ستاد بحران با مسئولیت استاندار تشکیل می شود و حدود یک ساعت و نیم بعد فرماندار در محل حاضر می شود و ستاد بحران منطقه ای در آبادان تشکیل می شود. بدین ترتیب عوامل دست به دست هم می دهند: ظرف چند ساعت ستاد بحران در سطح کشور تشکیل می شود که یکی از نکات مثبت تشکیل ستاد بحران و ادارات مجاور بود.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات مختلف برای آواربرداری از این حادثه گفت. «در چنین حوادثی، تلاش برای یافتن افراد زنده بسیار امکان پذیر است که استفاده از تجهیزات سنگین معمولاً با تجهیزات دستی یا سبک را غیرممکن می کند. استفاده شده”. در واقع 48 ساعت اول 48 ساعت طلایی است. نیمه شب که رسیدم، بیل مکانیکی و سایر تجهیزات فراهم شد، اما به دلیل اقدامات احتیاطی محدود، برای نجات بازماندگان استفاده نشد. اما ارسال اشیا و عوامل به خوبی انجام شده است.

وزیر کشور ادامه داد: کار آواربرداری به مدت 24 ساعت ادامه دارد، مراحل مختلف با تعداد قابل توجهی بیل سنگین انجام می شود و اکنون در پایان مرحله دوم کار هستیم.

وی تاکید کرد. «مردم اعلام کردند که عزیزانشان زیر آوار هستند، بنابراین هنوز هم ممکن است افرادی زیر آوار باشند.

وحیدی در خصوص چالش های موجود در شهرهای مختلف کشور در زمان زلزله گفت: هر موضوعی را باید از منظر خود نگاه کرد. ساختمان کلانشهر آبادان با ویرانه های بسیار سنگینی همراه بود. در محیطی که ظرفیت خرد کردن آن بسیار کم بود، امکانات رفاهی مورد استفاده، مانند جرثقیل های سنگین در یک راهروی شش فوتی، محدود بود.

وزیر کشور ادامه داد. وی ادامه داد: برخی نکات مربوط به زلزله باید مورد توجه قرار گیرد، کسانی که مجوز می دهند و کسانی که آن را می سازند باید به آن نکات توجه کنند. شفافیت، بی ثباتی و ظرافت باید در نظر گرفته شود. برای اقدام سریع باید دسترسی سریع به بخش ها وجود داشته باشد. یکی از معایب آن این است که ساختمان نباید پروانه ساخت می گرفت.

وی در خصوص تعقیب و گریز ماموران درباره پرونده ساختمان «متروپل» گفت. در حال حاضر کارهایی از جمله تیم ارزیابی دقیق انجام شده و دادسرا و قوه قضائیه نیز در حال انجام وظایف مشخص خود هستند.» در طراحی و اجرای ساختمان مشکلاتی وجود دارد، اما اینها یافته های اولیه هستند. استانداردها در زمینه مصالح باید بازنگری شود، اصل این مجوز کار نیز محل بحث و مناظره است که در هر کدام از این موارد اشکالاتی وجود دارد، اما فعلاً همه این موارد باید به دقت بررسی شود.

وحیدی در خصوص همکاری شهرداری آبادان در این ساختمان گفت. «در واقع زمین برای شهرداری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد، مردم برای مشارکت اقدام می کنند. بالاخره این موضوع به آقای عبدالبکی می رسد، «همکاری بین «جامعه» شهرداری در حال شکل گیری است. این فرد: «مساحت ساختمان حدود 3000 متر بود که 1800 متر آن متعلق به شهرداری بود، چهار و نیم درصد آن در این ساختمان سهم داشتند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در سال 94 در 6 طبقه منتشر می شود که ساخت آن از سال 95 آغاز می شود و در سال 96 در مرحله اول مجوز هشت سقف داده می شود و سپس: اضافه شد مجوز بعدی برای 11 طبقه داده می شود، سوال اینجاست که چگونه داده شده که آیا سازه هشت سقفی توانسته 10 سقف را پوشش دهد؟

وی در خصوص اطلاع استاندار و فرماندار از وضعیت این ساختمان گفت. باید با کسانی که در مراجع قبلی مسئولیت داشتند صحبت کرد تا بعد از بررسی مشخص شود که تکلیف هر کدام چه بوده است. پنج مغازه بود، یک دفتر، یک کارگاه پیش اموزشی که قرار نبود همه اینها برگزار شود. برای همه این مشکلات مشخص است که کدام دستگاه ها آسیب دیده اند، باید پاسخگو باشند، باید معلوم شود به موقع رصد شده اند یا خیر، به آنها تذکر داده شد.

وحید ادامه داد. گزارش‌هایی وجود داشت، اما باید به دقت ارزیابی شوند تا مشخص شود هر یک از این گزارش‌ها به چه بخشی از این داستان مربوط می‌شود.» تمامی این موارد به طور کامل توسط دستگاه های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. آیا استاندارد مواد باید ارزیابی شود تا ببینیم که آیا رعایت شده است؟ در این بنا به دلیل طراحی صحیح مواردی وجود دارد که همگی در دست بررسی است. البته این که بگوییم همه ساختمان ها اینگونه هستند در واقع وحشتناک است. هر دستگاه مسئولیتی دارد، و هر یک باید با مسئولیت خود عمل کند.

وزیر کشور درباره وجود 3500 ساختمان ناامن در تهران که 129 ساختمان آن بحرانی است، گفت: این آمارها باید به دقت ارزیابی شوند.» آنچه که آتش نشان گفت از نظر آتش سوزی ارزیابی شده است، آتش نشان مسئولیت ایمنی ندارد. در ساختمان «پلاسکو» هم آتش سوزی رخ داد که در این مورد آتش نشانی تهران برنامه ریزی خوبی در پلاسکو انجام داد و در آبادان فرمانده آتش نشانی تهران بود. بدون شک ساختمان های مرتفع باید دارای سیستم اطفای حریق باشند، مراقبت و توجه در این زمینه باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. ساختار ناپایدار باید در همه جا کشف شود. این کار شروع شده است و ما باید آن را سریعتر دنبال کنیم. هر کس ساختار بی ثباتی را بداند می تواند از طریق سامانه ای که به زودی اعلام می شود، کنترل عمومی را اعلام کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مشکل ساختمان های آلومینیومی اشاره کرد. «زندگی روزمره این است که اگر سازه ای مشکل داشت شهرداری به مالک اطلاع می دهد تا مشکل حل شود و اگر در سال 1397 انجام نشد. شهرداری باید به موقع به دادستان اطلاع دهد.» تجار در حال حاضر در یک ساختمان آلومینیومی مشکلی دارند که اگر قرار است با حضور آنها این مشکل حل شود باید به آن رسیدگی شود و اگر مالک اعلام کرد که این کار در حضور آنها امکان پذیر نیست، تاجران باید بدانند که این زندگی آنهاست. . آنها ممکن است مجبور به تخلیه ساختمان برای تأمین نیاز صاحب ملک شوند، در غیر این صورت باید واکسیناسیون انجام شود، حتی اگر مجبور به انجام این کار شوند.

وحید ادامه داد. ارزیابی ها از ساختمان های ناایمن در کشور که در سازمان های مختلف آغاز شده است را باید بررسی کنیم.

وزیر کشور در خصوص تغییر قوانین در حوزه ساخت و ساز گفت. «آیین نامه نسبتاً کامل است، اما اگر مشخص شود نقص وجود دارد، نقص قانون قابل رفع است، اما مقررات فعلی باید: باید به خوبی استفاده شود و به دقت نظارت شود.»

وی با بیان اینکه چرا از حادثه پلاسکو درس نگرفته ایم، گفت: این یک بحث جامع است. کسانی که در ساختمان های ناایمن کار می کنند باید بدانند که برای کار در یک محیط امن باید از محیط کسب و کار خود مراقبت کنند. در واقع، هم تاجر و هم مالک باید آن را رعایت کنند. در بحث بازسازی، بخشی از کارها مربوط به بافت های فرسوده و ناایمن است که باید به آنها رسیدگی شود.

انتهای پیام:

انتهای پیام: