اجتماعی

جزئیات امدادرسانی در متروپل از زبان رییس مدیریت بحران/ تقویت ناوگان هوایی اطفای حریق

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تشریح جزئیات امدادرسانی در حادثه ریزش ساختمان کلان شهر، بر لزوم توجه به امنیت بازار تهران، تقویت ناوگان آتش نشانی و تکمیل اطلس ملی بلایای طبیعی تاکید کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه: محمدحسن نامی با اشاره به سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: این مراسم پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، امسال با مشارکت گسترده برگزار شد، مردم بسیاری از ایالت های کشور خواستار دیدار با رئیس دولت بودند. مقام معظم رهبری.” در این مراسم رهبر معظم انقلاب حضور داشتند.

او که به صورت زنده از تلویزیون صحبت می کرد، ادامه داد. خوشبختانه مراسم هماهنگ شد، حدود 300 هزار نفر در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) شرکت کردند.

جزئیات کمک های رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این کلانشهر

نامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حادثه ریزش ساختمان کلانشهر گفت. استاندار خوزستان، معاونان وی، فرماندار آبادان و… در زمان وقوع حادثه در محل حضور داشتند. وزیر کشور علیرغم وجود گرد و خاک همان شب با هواپیمای سبک وارد آبادا شد و در محل حاضر شد. یک گروه حدوداً هفت نفره همراه من بودند.

وی گفت: همان شب ستاد عملیاتی ستاد بحران کشور و کمیته های آن را در مسجد نزدیک کلانشهر فعال کردیم. از این غم بزرگی که مردم آبادان را فرا گرفت، همه غمگین بودند، می خواستند به نوعی شرکت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه گفته می شود نیروهای امدادی دیر رسیدند و مردم کار امدادرسانی را آغاز کردند، گفت. امدادگران از همان ساعات اولیه رسیدند. البته با حضور وزیر کشور عملیات از همان شب اول شتاب گرفت اما در همان ساعات اولیه آتش نشانان اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و… در محل حادثه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه آتش نشانان شیراز، تهران، اصفهان و حتی ایلام در محل حضور داشتند، افزود: حتی می خواستند از شهرهای دیگر هم حضور داشته باشند، اما از آنها خواستیم که حضور نداشته باشند.» آقای رئیس جمهور به شهردار تهران دستور دادند تا آتش نشانانی را که در «پلاسکو» حضور داشتند به محل اعزام کند.

نامی با اشاره به اینکه ساختمان کلانشهر 45 هزار متر زیربنا داشت، گفت. علت چنین اتفاقی عدم دقت پیمانکار، مهندس ناظر و… بوده است. البته آنها به دنبال تعمیر بودند که یک بار ساختمان فرو ریخت. موقعیت این بنا نیز به گونه ای بود که امداد رسانی به سختی انجام می شد. این بنا در خیابانی 12 متری به نام امیرکبیر به عرض 4 متر در کوچه قرار داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ساختمان کلانشهر هنوز به بهره برداری نرسیده است، گفت: تنها طبقه اول آن چند بلوک و بقیه خالی است. در طبقه اول ساختمان، سمت چپ، اولین مغازه اداری ادغام شده بود، چندین مغازه نیز از جمله آب میوه فروشی، آزمایشگاه و … فعال بودند.

در پاسخ به این سوال که چند نفر زیر ویرانه های کلان شهر هستند، گفت. در ساعات اولیه هیچکس نمی توانست بگوید چند نفر زیر آوار هستند. مسافران زیادی به آبادان رفتند، افراد زیادی از آنجا عبور کردند. کوچه چهار متری پر از ترافیک بود. بخشی از ساختمان فروریخت و تعدادی از افراد آنجا دستگیر شدند. برخی زیر آوار بودند، در حالی که برخی دیگر هنوز با تلفن های خود کار می کردند که کار امداد و نجات را نیز پیچیده کرد.

نامی همچنین به کارگرانی اشاره کرد که به قول خودشان در طبقات پایین کار می کردند. قسمتی بود که هفت هشت نفر کار می کردند. ساختمان یک طبقه منفی و یک نیم طبقه منفی داشت که مدتی پر از آب بود. این بنا قرار بود در شش طبقه ساخته شود اما در 13 طبقه ساخته شد.

او گفت: این حادثه بعدازظهر رخ داد و می دانید که به دلیل گرمای هوا در آبادان در حال حاضر بسیاری از مردم تردد نمی کنند، برخی مغازه ها تعطیل هستند. اگر ساعت هفت شب بود تلفات خیلی بیشتر بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود. آمار دقیقی وجود نداشت، در واقع هیچ کس نمی دانست که چند نفر از کار افتاده اند. کمیسیون های علمی و فنی و مهندسین تصمیم گرفته اند کدام قسمت از خرابه ها را حذف کنند یا خیر. از طرفی نگران ریزش ساختمان مجاور بودیم و سعی کردیم دو ساختمان مجاور فرو نریزند زیرا در صورت ریزش کار امداد و نجات با مشکل مواجه می شود. تلاش ما برای نجات همه کسانی بود که زنده بودند. محدودیت های جغرافیایی هم کار را سخت کرده بود، همانطور که گفتم دو کوچه چهار متری 12 متری وجود داشت.

در کلان شهر دقت را فدای سرعت نکردیم

نامی تاکید کرد. “در طول حادثه شهری، به ویژه در مراحل اولیه، ما دقت را فدای سرعت نکردیم. اگر سریعتر عمل می کردیم، دسترسی ما به بازداشت شدگان و قربانیان احتمالی دشوارتر می شد.” مثلاً اگر در ساعات اولیه یک جرثقیل 300 تنی یا تاور کرین آورده بودیم، با عرض معابر محدود می شد. وقتی از طریق تجهیزات نجات و سگ های نجات فهمیدیم که او دیگر انسان نیست، عجله کردیم. دو ساختمان در شرق را تخریب کردیم تا هر چه زودتر به اجساد قربانیان برسیم.

وی با بیان اینکه وزیر کشور در این شش شب و پنج روز اصلا استراحت نکرد، افزود: «به غیر از هر قدم و اقدامی در کلانشهر، کار علمی بود، سعی کردیم عملیات را با دقت انجام دهیم. به آرامی. ” در مدت کوتاهی توانستیم با این اتفاق به نتیجه برسیم.

تجهیزات امداد و نجات کلانشهر با پلاسکو قابل مقایسه نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برخی حادثه «متروپلیس» را با «پلاسکو» مقایسه می کنند، افزود: پلاسکو ناگهان فروریخت و ساختمان و مصالح قدیمی بود اما کلان شهر کاملا بتنی بود. میدان عمل ما در پلاسکو وسیع بود. اما در اینجا ما محدودیت هایی داشتیم.

نامی با بیان اینکه دولت حمایت مالی خوبی از حادثه «متروپلیس» کرد، افزود: «البته مردم هم حمایت خوبی داشتند. دو ساختمان مجاور که تخریب شد، قبل از دریافت پول توسط صاحبان آنها ساخته شده است. در آبادان نیز از تجهیزات جدید مانند دستگاه برش پلاسما که بتن را به راحتی برش می دهد استفاده کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت. «البته مردم آبادان اعتراضاتی هم به برخی از مسئولان داشتند، مثلاً شهردار آبادان، اعتراضی به دولت نداشتند. عده ای می خواستند سوء استفاده کنند اما مردم آبادان با آنها همراهی نکردند، دیدیم چطور از کادر پزشکی تشکر کردند.

وی در مورد تدوین طرح ملی کاهش ریسک که به عنوان وظایف سازمان مدیریت بحران کشور تعریف شده است، نظام مهندسی در حال اجراست و …، ساختمان پلمب می شود.

نیاز به بازدید منظم امنیتی از پل ها و متروها

نامی با بیان اینکه بازدید دائمی امنیتی از اماکنی مانند پل، مترو و … انجام شود، گفت: تیم های فنی مهندسی دانما برای بازدید از مکان هایی که احساس می کنند کوچکترین خطری وجود دارد حضور داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید در نظام مهندسی ساختمان تغییراتی ایجاد شود، گفت: در صورتی که طرح تفصیلی شهر مورد تایید کارشناسان قرار گیرد، ساختمان ها باید بر اساس همان آیین نامه ساخته شوند». هیچکس نباید بیش از آنچه در طرح تفصیلی شهر دیده می شود و ساخت و ساز انجام دهد.

وی با اشاره به تخلفات ساختمانی و برخورد قوه قضائیه با تخلفات امنیتی افزود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کنترل ساختمان های روستایی گفت. وزیر کشور برای کنترل دامداری و آبادانی روستاها پایگاه روستایی ایجاد کرده است تا هیچ اقدام غیرقانونی در رابطه با امنیت و … صورت نگیرد.

لزوم توجه به امنیت بازار تهران

نامی در پاسخ به سوالی درباره امنیت بازار تهران گفت. آقای رییس دستوری دارد که در همه موارد می توانیم از ایشان بگیریم، تاکید بر تصمیم گیری، عمل به مصالح مردم است. «در مورد بازار باید این کار را انجام دهیم و منافع مردم و کسب و کار را در نظر بگیریم. البته باید به امنیت بازار تهران توجه ویژه ای داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تقویت نیروی دریایی ارتش در حوزه آتش نشانی ضروری است. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هواپیماهایی را برای آمادگی در برابر آتش سوزی جنگل ها آماده کرده اند. باید ناوگان بالگردهایی که بودجه آنها تامین شده است را تقویت کنیم، باید کار را تسریع کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه استحکامات ساختمانی گفت. «ما باید نکات مثبتی را هم بگوییم، از زمان زلزله بمی اقدامات زیادی انجام شده، تعمیرات و بازسازی های زیادی داشته ایم که در نتیجه آن خسارات وارد شده است. حوادثی مانند زلزله کاهش یافته است.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه باید به سمت آمادگی حداکثری حرکت کرد، گفت: سعی می کنیم از تجهیزات جدید استفاده کنیم. پیشگیری مهمترین مسئله ای است که باید به آن بپردازیم. ما باید خودمان را آماده کنیم. از مواد بادوام استفاده کنید. ساختمان ها را انعطاف پذیر کنید این اقدامات باید از نظر فنی مهندسی شده باشند.

تکمیل اطلس ملی بلایای طبیعی در یک سال و نیم آینده

نامی همچنین درباره تهیه اطلس ملی بلایای طبیعی گفت. «نوشتن این اطلس شروع شده است، حدود یک سال و نیم طول می کشد تا نهایی شود، چون باید از روستاها شروع کنیم، بعد از استان ها، از استان ها. کشور به پایان خواهد رسید.» در این اطلس باید ببینیم بحران ها از کجا شروع می شود، منبع حوادث چیست، سیل چگونه است، و سپس باید برویم و مثلا به حوزه آبخیز توجه کنیم تا حادثه ای رخ ندهد. البته برخی حوادث مانند زلزله قابل پیش بینی نیست همانطور که گفتم باید آمادگی داشته باشیم که اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام: