عمومی

فرمول غذایی برای ابتلا به سرطان

مطالعات متعدد نشان داده است که برخی از غذاها با احتمال بیشتری ابتلا به انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، عصر ایران: وی به نقل از Health Line نوشت: “سرطان یک بیماری پیچیده است.” انواع مختلفی از سرطان و همچنین علل احتمالی زیادی وجود دارد. اگرچه ما هنوز از همه پاسخ ها نمی دانیم ، اما روشن است که عوامل مختلفی در پیشرفت سرطان نقش دارند.

ترکیب ژنتیکی و سابقه خانوادگی همه در پیشرفت سرطان نقش دارند ، اما عوامل خارجی که می توانند برخی از آنها را کنترل کنند ، مانند سبک زندگی ، تأثیر بیشتری دارند. مطالعات نشان می دهد که 80-90٪ از بدخیمی ها به دلیل عوامل خارجی است.

رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل سبک زندگی است که باید در نظر گرفته شود. مطالعات متعدد نشان داده است که برخی از غذاها با خطر بالاتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند.

در اینجا برخی از غذاها و نوشیدنی ها آورده شده است که می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

غذاهایی که می توانند خطر سرطان را افزایش دهند

برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را که با انواع خاصی از سرطان در ارتباط است افزایش دهند. برخی از غذاها همچنین حاوی مواد سرطان زا هستند که مواد مضر هستند و می توانند باعث سرطان شوند.

لازم به ذکر است که اثرات سرطان زا همیشه باعث سرطان نمی شود. این امر به ژنتیک و همچنین میزان سرطان زایی بستگی دارد.

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده هر نوع گوشتی است که با سیگار کشیدن ، نمک زدن ، خیساندن یا کنسرو حفظ شود. بیشتر گوشت های فرآوری شده گوشت قرمز است ، از جمله موارد زیر:

هات داگ

سلامی

سوسیس

گوشت گاو نمک

گوشت گاو خشک

روش هایی که برای تهیه گوشت فرآوری شده استفاده می شود می تواند باعث سرطان زایی شود. به عنوان مثال ، طبق مقاله منتشر شده در سال 2018 ، استفاده از نیترات می تواند منجر به تولید مواد سرطان زا به نام ترکیبات N-nitroso شود. گوشت همچنین می تواند باعث ایجاد مواد سرطان زا به نام هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) شود.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که گوشت فرآوری شده یک عامل اصلی خطر برای سرطان روده است. مطالعه دیگری از همان سال نشان داد که گوشت فرآوری شده با سرطان معده ارتباط دارد.

در یک مطالعه در سال 2018 ، محققان دریافتند که مصرف زیاد گوشت فرآوری شده با خطر بالاتر سرطان پستان در ارتباط است.

غذای سرخ شده

وقتی غذاهای نشاسته ای در دمای بالا پخته می شوند ، ترکیبی به نام آکریل آمید تشکیل می شود. این می تواند هنگام سرخ کردن ، پخت و پز ، کباب کردن یا آزمایش انجام شود.

غذاهای نشاسته ای سرخ شده به ویژه از نظر اکریل آمید غنی هستند ، از جمله محصولات سیب زمینی سرخ شده مانند چیپس و سیب زمینی سرخ شده.

طبق یک مطالعه در سال 2018 ، مطالعات در حضور افراد حیوانی نشان داده است که آکریل آمید سرطان زاست. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) آكریل آمید را به عنوان یك ماده سرطانزا بالقوه برای انسان شناسایی كرده است.

طبق سال 2020 در تحقیقات ، آکریل آمید به ریه ها آسیب می رساند ، باعث آپوپتوز یا مرگ سلول می شود. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خطر دیابت نوع 2 را نیز افزایش می دهد: چاقی. این شرایط می تواند باعث افزایش التهاب استرس اکسیداتیو شود ، که به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

غذای بیش از حد پخته شده

غذاهای بیش از حد پخته شده به خصوص گوشت می تواند سرطان زا باشد. طبق مطالعه سال 2020 ، پختن گوشت با حرارت زیاد باعث تولید مواد سرطان زای هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (آمین های هتروسیکلک) (HCA) می شود. این مواد با تغییر DNA سلولهای انسانی می توانند خطر سرطان را افزایش دهند.

مواد غذایی به احتمال زیاد بیش از حد پخته یا در آتش مستقیم پخته می شوند. این شامل روشهای پخت و پز مانند موارد زیر است:

گریل

باریبیوکودرن

در ماهیتابه را سرخ کنید

FDA خاطرنشان کرده است که پرخوری غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی باعث افزایش تولید آکریل آمید می شود. برای کاهش خطر ابتلا به مواد سرطان زا در اثر پخت و پز با حرارت زیاد ، روش های پخت و پز سالم تری مانند موارد زیر را امتحان کنید:

پخت و پز:

از زودپز استفاده کنید

در دمای پایین آن را بپزید یا سرخ کنید

سرعت خود را کم کنید

لبنیات

برخی شواهد نشان می دهد که محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند. محصولات لبنی شامل موارد زیر است:

لئو

پنیر

ماست

طبق مطالعه ای در سال 2014 ، مصرف لبنیات میزان فاکتور رشد -1 (IGF-1) شبه انسولین را افزایش می دهد. این با خطر بالاتر سرطان پروستات همراه است. فاکتور رشد شبه انسولین -1 می تواند باعث گسترش یا تولید سلولهای سرطانی پروستات شود.

قندها و کربوهیدرات ها

غذاهای شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند به طور غیر مستقیم خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. برخی از نمونه های این غذا شامل موارد زیر است:

نوشیدنی های شیرین با شکر

غذای پخته شده

ماکارونی سفید

نان سفید

برنج سفید

صبحانه غلات شیرین

مصرف زیاد غذاهای شیرین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش دهد. طبق سال 2020 طبق این مطالعه ، هر دو شرایط می توانند باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو شوند. این می تواند خطر برخی سرطان ها را افزایش دهد.

طبق مطالعه سال 2019 ، دیابت نوع 2 خطر ابتلا به سرطان تخمدان ، پستان و آندومتر را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده همچنین می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود ، که طبق یک مطالعه 2017 ، می تواند یک عامل خطر برای سرطان روده باشد.

برای محدود کردن تأثیر کربوهیدرات های تصفیه شده ، سعی کنید آنها را با گزینه های سالم مانند موارد زیر جایگزین کنید:

نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند

ماکارونی غلات

برنج قهوه ای

جو دوسر

الکل

هنگام نوشیدن الکل ، کبد الکل را به استالدئید ، ماده سرطان زا تجزیه می کند.

طبق یک مطالعه در سال 2017 ، استالدئید باعث آسیب کلیه و استرس اکسیداتیو می شود. این سیستم ایمنی را مختل می کند و هدف قرار دادن سلولهای سرطانی پیش سرطانی برای بدن دشوار است.

طبق مطالعه ای در سال 2015 ، الکل میزان استروژن را در زنان افزایش می دهد. این با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت همراه است.

آیا برخی از غذاها می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند؟

طبق تحقیقات علمی ، برخی از غذاها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. این موارد شامل موارد زیر است:

میوه ها و سبزیجات

طبق یک مطالعه در سال 2017 ، میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو در آسیب DNA منجر شوند.

سنگ مغز

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که گردو می تواند به کاهش التهاب و خطر سرطان کمک کند.

لوبیا

این غذاها سرشار از فیبر هستند. طبق مطالعه سال 2015 ، فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

غلات کامل

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که غلات کامل با خطر کمتری سرطان در ارتباط هستند. غلات کامل مانند برنج و برنج سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند.

ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و طبق مطالعه ای در سال 2014 ، این چربی های سالم با کاهش التهاب می توانند خطر برخی سرطان ها را کاهش دهند.

انتهای پیام: