اجتماعی

بهترین روش نگهداری از پیاز برای حفظ ارزش غذایی آن

پیاز یکی از آن سبزیجاتی است که سرشار از مواد مغذی است و منبع غنی ویتامین C، ترکیبات گوگردی و فلاونوئیدها است.

به گزارش سرگرمی برای همه، به گفته کارشناسان آمریکایی، پیاز حاوی نوعی فلاونوئید است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با پیشگیری از ابتلا به سرطان مرتبط است.

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است و خوردن آن به صورت خام یا پخته فواید سلامتی دارد که به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از سرطان کمک می کند. علاوه بر این فیبر موجود در پیاز برای سلامت دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا موثر است.

پیاز در بسیاری از کشورهای جهان یکی از مواد اصلی آشپزی است و ارزش غذایی بالای آن را نمی توان نادیده گرفت.

با این حال، با شروع فصل پیاز تازه، نگهداری این گیاه حساس در آشپزخانه دشوارتر می شود، زیرا مواد موجود در پیاز می تواند نشاسته آن را به قند تبدیل کرده و باعث بدبو شدن آن شود.

ممکن است فکر کنید برای تازه نگه داشتن پیازها باید آن را در یخچال نگهداری کنید، اما آیا این واقعا ایده خوبی است؟

پیاز در انواع غذاها، از سوپ و خورش گرفته تا سس های خانگی و همچنین سالاد و ساندویچ ضروری است. به همین دلیل و از آنجایی که پیازها می توانند ماه ها تازه بمانند، می توانید چند عدد را در آشپزخانه نگه دارید تا در صورت نیاز برای تهیه انواع ظروف از آن استفاده کنید. اما این روش نگهداری است که می تواند طعم سبزیجات را حفظ کند.

بهترین روش برای نگهداری پیاز

پیازها معمولاً هوای خشک و دمای خنک را ترجیح می دهند. حفظ شرایط نگهداری بهینه، عمر مفید پیاز را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین اولین قانون این است: پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

دمای مناسب برای نگهداری پیاز 7 تا 13 درجه سانتیگراد است. بنابراین یک مکان خنک و خشک مانند یک انبار یا زیرزمین مکان مناسبی برای نگهداری آن است. در عین حال می توان آن را در یخچال نگهداری کرد، اما نه در یخچال خالی.

اهمیت کاهش رطوبت

قبل از نگهداری، پیازها را باید از کیسه پلاستیکی خارج کرده و از محصولات رطوبت رسان مانند سیب زمینی دور نگه دارید. اگر پیاز کامل را در یک کیسه دربسته نگهداری کنید، این کار با به دام انداختن رطوبت در داخل و تشویق رشد باکتری‌های فاسدکننده مانند کپک، عمر مفید آن‌ها را کوتاه‌تر می‌کند.

رطوبت بالا نیز می تواند منجر به جوانه زدن پیاز شود. بنابراین آنها را در تور یا سبد نگهداری کنید.

پیاز را دور از نور نگه دارید

علاوه بر یافتن مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب برای پیاز، باید آن را از نور مستقیم خورشید نیز دور نگه داشت.

نحوه نگهداری پیاز خرد شده در یخچال

اگر پیاز زیادی دارید که قرار است خراب شود، می‌توانید آن‌ها را برش دهید و برای استفاده بعدی نگهداری کنید. برخلاف پیاز دست نخورده، پیاز خرد شده بهتر است در یخچال در کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته نگهداری شود.

به یاد داشته باشید که اگر سیب، گلابی یا کرفس را در کنار پیاز نگهداری کنید، بوی یکدیگر را جذب می کنند.

آیا می توانیم پیاز را فریز کنیم؟

توصیه می شود پیاز را منجمد نکنید. زیرا انجماد باعث تغییر بافت پیاز می شود. اما در صورت لزوم، پس از آب کردن پیاز منجمد، توصیه می شود از آن برای پخت و پز استفاده کنید و از خوردن آن به صورت خام در سالاد یا ساندویچ غافل شوید.

ماندگاری پیاز چقدر است؟

ماندگاری پیاز بستگی به محل نگهداری آن دارد.

پیاز پوست کنده به مدت 10-14 روز در یخچال و پیاز خرد شده 7-10 روز در یخچال نگهداری می شود. اگرچه یخچال بهترین مکان برای نگهداری پیاز کامل نیست، اما معمولاً دو ماه در یخچال ماندگاری دارند.

پیاز کامل اگر در محیطی خنک، با تهویه مناسب و خشک نگهداری شود، می تواند سه یا حتی شش ماه دوام بیاورد، مشروط بر اینکه پیاز خود خشک، سفت، پوست سالم و بدون جوانه باشد.

به گزارش هلث لاین، اگر در دمای زیر صفر در فریزر نگهداری شود، پیاز منجمد باید در عرض هشت ماه مصرف شود.

انتهای پیام