اجتماعی

۶ ماده غذایی موثر برای کنترل اشتها

رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تخمیری مانند جو، کنگر فرنگی، قارچ، مارچوبه، پیاز و موز، حاوی دو نوع ماده بتا گلوتان و اینولین هستند که به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک می کنند.

به گزارش سرگرمی برای همه، مصرف این نوع کربوهیدرات ها باعث تولید بیشتر هورمون کنترل کننده اشتها می شود و باعث می شود فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. علاوه بر این، مصرف این کربوهیدرات ها به کاهش چربی های مضر و چربی احشایی کمک می کند. چربی ها با دیابت، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان مرتبط هستند.

این نوع غذاها با کنترل و حفظ سطح قند خون در سطح سالم، نقش مهمی در مدیریت یا پیشگیری از دیابت دارند. این کربوهیدرات ها علاوه بر تقویت ایمنی بدن، باکتری های مفید روده را افزایش داده و فرآیند گوارش را بهبود می بخشد.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش ماده غذایی که می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند عبارتند از:

جو:بدانید که فقط دو وعده جو دوسر در روز می تواند LDL یا کلسترول بد را تا بیش از پنج درصد در شش هفته کاهش دهد. بتا گلوتان موجود در جو به حذف LDL از بدن کمک می کند.

_ کنگر فرنگی. این غذا داروی لاغری است و کسانی که می خواهند لاغر شوند می توانند هر روز کنگر بخورند. از تمام قسمت های این گیاه می توان برای تهیه انواع سالاد و غذا استفاده کرد. پس از تمیز کردن، می توان گیاه تازه را برای استفاده در فصول مختلف منجمد کرد. آب برگ کنگر حاوی املاح معدنی مختلف و سینارین است و کاربردهای درمانی زیادی دارد.

قارچ. با چربی بدن مبارزه می کند. خوردن قارچ می تواند تولید و فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش دهد. بهتر است این غذا را به صورت سالم طبخ کنید. بنابراین استفاده از قارچ سرخ شده توسط کارشناسان توصیه نمی شود و قارچ بخارپز یا کبابی انتخاب مناسب تری است. در این رژیم توصیه می شود ناهار یا شام را به قارچ اختصاص دهید، البته می توانید در وعده صبحانه یک وعده غذایی ترکیبی نیز بخورید، مثلاً املت با قارچ. قارچ حاوی بتا گلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری ها مهم و ضروری است.

مارچوبه. برخی از غذاها تاثیر زیادی در روند گوارش دارند و مارچوبه یکی از آن غذاهاست. این گیاه منبع اینولین است. این یک فیبر ویژه است که به افزایش باکتری های خوب در روده کمک می کند و هضم غذا را کارآمدتر می کند. مارچوبه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به عنوان یک چربی سوز به کاهش وزن کمک می کند. هر 100 گرم مارچوبه تنها 20 کیلو کالری انرژی دارد که آن را جایگزین مناسبی برای میان وعده های پر کالری می کند.

_ موز. مصرف این میوه که سرشار از پتاسیم و ویتامین B6 است باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می شود. به طوری که استفاده از آن با کاهش استرس و اضطراب همراه است. اگرچه موز سرشار از کربوهیدرات یا قند است، اما تأثیر عمده ای بر سطح قند خون ندارد. میزان پایین گلوکز آن باعث می شود که قند خون در مقایسه با سایر غذاها به سطوح قابل قبولی برسد. از سوی دیگر، گلوکز پایین در کنترل گرسنگی بسیار مفید است و یکی از عوامل اصلی کاهش وزن است.

_ پیاز: خوردن پیاز یک راه طبیعی برای کاهش وزن و کاهش چربی اضافی بدن است. پیاز حاوی اسانس ها و مواد معدنی مختلفی است که متابولیسم بدن را به سرعت افزایش می دهد و منجر به کاهش وزن طبیعی می شود. پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که یکی از بهترین سلاح ها در برابر افزایش وزن است.

انتهای پیام