اجتماعی

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی یک دستگاه بی سیم برای ارائه درمان های جدید برای سرطان روده بزرگ معرفی شده است.

تیمی از دانشگاه تگزاس در دانشگاه آمریکایی (A&M) در حال توسعه دستگاهی هستند که به پزشکان اجازه می‌دهد سلول‌های سرطانی باقی مانده از جراحی را بکشند و نیاز به درمان اضافی مانند شیمی‌درمانی را کاهش دهند.

جراحی تنها درمان برای افرادی بود که سرطان روده بزرگ تشخیص داده شد. متأسفانه وقتی سلول های سرطانی میکروسکوپی در طول جراحی باقی می مانند، جراحی اغلب با عود بیماری در محل سرطان پیچیده می شود. شیمی درمانی درمانی است که اغلب با جراحی انجام می شود یا می تواند منجر به عوارض جانبی مضر شود.

دکتر سانگ دوم پارک، استادیار دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر و همچنین محقق در مرکز فناوری و سیستم های مخابراتی در دانشگاه A&M در تگزاس، و تیم تحقیقاتی وی در حال کار بر روی توسعه کم هزینه هستند. دستگاه بی سیم ارزان قیمت با گزینه های درمانی ایمن تر و دقیق تر. پیشنهاداتی برای سرطان

محققان از درمان فتودینامیک (PDT) برای کشتن سلول های سرطانی در حین جراحی با استفاده از یک داروی حساس به نور، یک داروی فعال کننده نور، استفاده می کنند. در طی این روش، جراحان قادر خواهند بود بیشتر تومور را بردارند و پس از فعال شدن داروی حساس به نور توسط نور، بستر تومور را کاملاً تحت تابش قرار دهند. این ترکیب منجر به یک درمان کامل، ایمن و موثر بدون عوارض جانبی مضر می شود.

پارک گفت: “ایمپلنت زیست سازگار، دستگاه باریک کننده، مقدار نور و فتودینامیک درمانی طراحی شده برای پاسخ فردی به تومور را ممکن می کند.”

در درازمدت، این منجر به زمینه‌ای می‌شود که پتانسیل ارائه قابلیت‌های پایش سلامت با کیفیت بالینی را برای استفاده مداوم خارج از محیط‌های بیمارستانی یا آزمایشگاهی سنتی دارد. همچنین گزینه های درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر نئوپلاسم های بدخیم فراهم می کند، بنابراین کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

اینها بار اقتصادی عظیم منابع سرطان را که تنها در سال 2020 بالغ بر 167 میلیارد دلار بوده است، کاهش خواهد داد. پیش بینی می شود که هزینه های جهانی سرطان شناسی تا سال 2022 به 206 میلیارد دلار برسد که افزایش 23.35 درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان به جز سرطان پوست است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود 149500 بزرگسال در ایالات متحده در سال جاری به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند و پیش بینی می شود که این سرطان باعث مرگ 52980 نفر شود.

اگرچه درمان فوتودینامیک در سرطان بسیاری از تومورهای جامد مؤثر بوده است، استفاده بالینی آن به دلیل فقدان روش‌هایی برای درک سرطان و پاسخ‌های مختلف به بافت‌های طبیعی، کنترل پاسخ تومور و تنظیم نور بر اساس آن محدود شده است.

برای پر کردن این شکاف، پارک و تیم تحقیقاتی او یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کردند. ابتدا یک داروی حساس به نور تجویز می شود که عمدتاً توسط سلول های تومور مصرف می شود، سپس تومور با نور غیر حرارتی در طول موجی مطابق با طیف جذب دارو روشن می شود. فعال شدن دارو باعث واکنش فتوشیمیایی می شود که باعث مرگ سلول های تومور می شود.

این دستگاه تهاجمی بستری با حداقل تهاجم و زیست سازگار را برای تشخیص نور سلول های سرطانی باقی مانده، رساندن آنها به سلول های تومور در هر قسمت از بدن فراهم می کند و ممکن است سینه، کلیه، ریه، پانکراس و پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. تخمدان و سرطان نادر را نشان می دهد.

سایر شرکت کنندگان در این مطالعه شامل چندین محقق مشهور از دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه لیدز در بریتانیا و دانشگاه سان مون در کره جنوبی هستند.

جزئیات بیشتر در مورد این دستگاه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام: