علمی و پزشکی

درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس

یک تیم بین رشته ای از محققان دانشگاه فلوریدا به این نتیجه رسیدند که استرس، اضطراب و افسردگی در زنان سالمی که دو بار در هفته در کلاس های باغبانی شرکت می کردند، کاهش می یابد. آنها نتایج این مطالعه را در یک مجله منتشر کردند به علاوه یک (PLoS ONE) منتشر شد. هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعه تجربه قبلی باغبانی نداشتند.

باغبان ها اغلب می گویند که باغ شادترین مکان آنهاست. بر اساس تحقیقات جدید، بسیاری از افراد می توانند از کار با گیاهان سود ببرند، حتی اگر قبلاً باغبانی نکرده باشند.

به گفته محققان، مطالعات گذشته نشان داده است که باغبانی سلامت روان افراد مبتلا به بیماری را بهبود می بخشد. تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که سلامت روان افراد سالم با باغبانی نیز تقویت می شود.

سی و دو زن بین 26 تا 49 سال در جلسات درمانی این مطالعه که در باغ گیاه شناسی ویلموت دانشگاه فلوریدا برگزار شد، شرکت کردند. همه آنها از سلامت کامل برخوردار بودند، به این معنی که از نظر ویژگی هایی مانند شرایط سلامت مزمن، استعمال دخانیات و سوء مصرف مواد غربالگری شده بودند و برای آنها داروی اضطراب یا افسردگی تجویز شده بود.

در این جلسات نیمی از شرکت کنندگان در باغبانی و نیمی دیگر در نقاشی شرکت کردند. هر دو گروه دو بار در هفته به مدت هشت هفته ملاقات کردند. در این تحقیق یک گروه هنری با یک گروه باغبانی مقایسه شد.

باغبانی و هنر هر دو شامل یادگیری، برنامه ریزی، خلاقیت و حرکت فیزیکی هستند و در محیط های پزشکی درمانی استفاده می شوند، بنابراین از منظر علمی، باغبانی و هنر را می توان مقایسه کرد، اگر قابل مقایسه نباشد. باغبانی و بولینگ یا باغبانی و مطالعه.

در کلاس های باغبانی، شرکت کنندگان نحوه مقایسه و کاشت بذر، پیوند گیاهان مختلف و برداشت و چشیدن گیاهان خوراکی را یاد گرفتند. کسانی که در کلاس‌های هنری شرکت می‌کردند، تکنیک‌هایی مانند کاردستی، چاپ، نقاشی و کلاژ را آموختند.

شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از ارزیابی‌ها را برای اندازه‌گیری اضطراب، افسردگی، استرس و خلق و خوی آنها تکمیل کردند. محققان دریافتند که با گذشت زمان، افرادی که باغبانی می‌کردند، بهبودهایی را در سلامت روانی مشابه افرادی که آثار هنری خلق می‌کردند، تجربه کردند. تفاوت در اینجا این بود که باغبانان کمی کمتر از هنرمندان مضطرب بودند.

اگرچه تعداد شرکت کنندگان و مدت زمان مطالعه نسبتاً کم بود، محققان توانستند شواهدی از آنچه پزشکان اثرات دوز باغبانی می نامند را بیابند. به عبارت دیگر، یک فرد چقدر باید باغبانی کند تا بهبودی در سلامت روان خود ببیند؟

محققان پیشنهاد می‌کنند که مطالعات بزرگ‌تر می‌توانند بهتر تعیین کنند که چگونه باغبانی با تغییرات در سلامت روان مرتبط است. آنها امیدوارند که این تحقیق زمینه ای برای مطالعات بیشتر در رابطه با استفاده از گیاهان در مراقبت های بهداشتی و سلامت عمومی فراهم کند.

استفاده از باغبانی برای ارتقای سلامت و تندرستی “باغبانی درمانی” نامیده می شود و از قرن نوزدهم وجود داشته است.

اما چرا بودن در کنار گیاهان به ما احساس خوبی می دهد؟ محققان توضیح می دهند که پاسخ ممکن است در نقش مهم گیاهان در تکامل انسان و ظهور تمدن باشد. شاید جاذبه ذاتی ما به گیاهان ناشی از وابستگی ما به آنها برای غذا، سرپناه و سایر وسایل بقا باشد.

دلایل عمیق‌تر هرچه بود، شرکت‌کنندگان پس از پایان مطالعه اشتیاق جدیدی پیدا کردند. بسیاری از آنها نه تنها گفتند که چقدر از جلسات لذت می برند، بلکه قصد خود را برای ادامه باغبانی ابراز کردند.

5858