علمی و پزشکی

رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

ثابت شده است که فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است؛ همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فیبر برای مغز سالم نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان ژاپنی دریافتند که رژیم غذایی غنی از فیبر با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بیش از 3500 بزرگسال ژاپنی در یک مطالعه رژیم غذایی شرکت کردند و پس از دو دهه. نتایج نشان داد که بزرگسالانی که فیبر بیشتری، به ویژه فیبر محلول مصرف می‌کنند، کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوند. این یافته ها ممکن است مربوط به تعاملات روده و مغز باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی، محقق ارشد این پژوهش گفت: «زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که معمولاً نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. ما به این موضوع با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران بزرگسال در ژاپن برای یک مطالعه بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، نگاه کردیم.»

شرکت کنندگان نظرسنجی هایی را انجام دادند که رژیم غذایی آنها را از سال 1985 تا 1999 ارزیابی کرد. آنها به طور کلی سالم و 40 تا 64 ساله بودند. سپس از سال 1999 تا 2020 مورد پیگیری قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا آنها دچار زوال عقل هستند یا خیر.

محققان بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی، داده ها را به چهار گروه بر اساس مجموع 3739 بزرگسال تقسیم کردند. آنها دریافتند که گروه هایی که فیبر بیشتری مصرف می کنند کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا بین دو نوع اصلی الیاف، فیبرهای محلول و نامحلول تفاوت وجود دارد یا خیر. فیبر محلول موجود در غذاها، مانند جو و حبوبات، می تواند برای باکتری های مفید روده و همچنین برای سایر فواید سلامتی استفاده شود. فیبر نامحلول در غلات، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مفید است. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل در مورد فیبرهای محلول بارزتر است.

پروفسور یاماگیشی گفت: «مکانیسم‌ها در حال حاضر ناشناخته هستند، اما ممکن است شامل فعل و انفعالاتی باشد که بین روده و مغز رخ می‌دهد. یکی از احتمالات این است که فیبر محلول ترکیب باکتری های روده را تنظیم می کند. این ترکیب می تواند بر نوریت درگیر در ایجاد زوال عقل تأثیر بگذارد. فیبر رژیمی همچنین می تواند سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، چربی ها و سطح گلوکز را کاهش دهد.

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم فیبر کمتری نسبت به توصیه متخصصان تغذیه مصرف می کنند. با ترویج عادات غذایی سالم غنی از فیبر، می توان زوال عقل را کاهش داد.