اجتماعی

پیچ و خم‌های چهارساله تصویب طرحی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار برای چندین سال و تأیید مجوز در قالب یک برنامه جامع توسط دستگاه های مربوطه ، ادارات در حال بررسی است ، برنامه ای که پس از حدود چهار سال هنوز در پیچ تصویب است و این مسئله از نگرانی. در مورد وضعیت بد زنان سرپرست خانوار رشد کرده است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، می توان گفت که هیچ آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار وجود ندارد ، زیرا فقط برخی از آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی و مابقی در هیچ موسسه ای قرار دارند.

تأمین خانواده به خودی خود با توجه به شرایط اقتصادی فعلی دشوار است که به دلیل بحران وخیم تر شده است ، به همین دلیل در بسیاری از خانواده ها ، زن و مرد باید برای تأمین معاش زندگی کنند. چنین شرایطی زمینه را برای زنان سرپرست خانوار تنگ کرده است. جای خالی “برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار” بار دیگر ذکر شد.

مطابق ماده 80 ت 6 قانون برنامه ششم توسعه ، معاون رئیس جمهور در امور خانواده زنان موظف است برنامه جامعی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تهیه و به سایر دستگاه ها مانند کمیته رفاه ارسال کند. کمیته امداد امام خمینی (ره) و … مجلس برای تصویب نهایی. با این حال ، معاون وزیر زنان پس از تهیه و تصویب این برنامه در دولت ، خواستار اصلاح این قسمت از قانون شد و پیش نویس اصلاحیه را به ماده 80 (ت) برنامه پنج ساله توسعه ششم ارسال كرد. مجلس شورای اسلامی رد شد.

رئیس کمیته برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت پیشنهاد حذف عنوان “تصویب مجلس” را در این لایحه داد ، افزود: این لایحه پس از تصویب مخالف رد شد ، زیرا این لایحه در مجلس تصویب شد . دیگر مشکلی در تغییر دولت یا برنامه های پنج ساله نخواهد داشت.

سپس ، برای توضیح جزئیات برنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ، برای توضیح چرایی لایحه اصلاح ماده 80 (T) قانون برنامه ششم شتاب ، برای گفتگو با RA نشستیم معاون وزیر. امور زنان و خانواده

سوزان باستانی ، معاون مطالعات راهبردی رئیس جمهور ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، به ماده 80 (T) قانون برنامه شتاب ششم NA (سرگرمی برای همه) به سرگرمی برای همه اشاره کرد. او گفت. در این بخش ، نماینده مجلس موظف است یک برنامه جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ، همراه با سایر دستگاه ها تنظیم کند. سابقه آن به اجرای برنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سال 1994 برمی گردد. به پیشنهاد وزارت صنعت ، خانم معدن خانم مشاور امور خانواده El Elodarzade با مدیریت معاون و همکاری با کلیه آژانس های مربوطه که به صورت آزمایشی در تهران انجام شد.

او ادامه داد. “این پروژه در ادغام پشتیبانی خدمات فردی و حتی اطلاعات جمعیتی بسیار مفید بوده است.” طبق نتایج تجربی ، پیشنهاد ماده 80 T T در برنامه ششم توسعه توسط معاون وزیر در امور زنان و خانواده برای تهیه یک برنامه جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیشنهاد شده است. بنابراین ، طبق ماده 80: 80 ، نماینده مجلس موظف شد همراه با سایر ادارات ، برنامه جامعی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تنظیم و اجرا كنند.

باستانی افزود. “لازم به توضيح است كه قبل از تدوين برنامه ششم توسعه ، سازمان امور اجتماعي كشور به عنوان نهاد مسئول آسيب هاي اجتماعي در كشور ، برنامه ملي براي كنترل اجتماعي و كاهش آسيب هاي اجتماعي زنان تهيه كرده است. سرپرستان خانوار به عنوان یک. یکی از گروه های آسیب پذیر در این برنامه و در نظر گرفته شد. سازمان بهزیستی ، به عنوان یک نهاد دولتی ، مسئول ایجاد یک برنامه ویژه برای زنان خانه دار بود. با توجه به مأموریت تعیین شده ، سازمان بهزیستی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد ، روند آماده سازی برنامه ، تشکیل کارگروهی را آغاز کرد ، اما با تصویب برنامه ششم ، مأموریت به عنوان معاون به عنوان معاون 80 طبق ماده 80 ، این عمل از بهزیستی معاون منتقل شد ، وی منتقل شد ، معاون به کار خود ادامه داد. یعنی علی رغم جابجایی مجدد دستگاه ها ، اقداماتی در جاده بدون بازیافت یا نادیده گرفتن اقدامات قبلی انجام شد.

معاون وزیر زنان معاون مطالعات استراتژیک خاطرنشان کرد که رویکرد معاون وزیر این است که تمام ادارات مربوطه را در تهیه یک برنامه توانمندسازی جامع بر اساس ماده 80

در مورد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای کمکی که مهمترین آنها کمیته امداد و بهزیستی است ، وی ادامه داد: “توسعه و بهبود خدمات در این دو نهاد پشتیبانی مهمترین گام در توسعه این برنامه بود که گروه اول در نظر گرفت ، زیرا این دو موسسه عموماً تقریباً با نیمی از زنان سرپرست خانوار در کشور در ارتباط بودند. از این منظر ، با در نظر گرفتن تجربه شهر ری ، نماینده مجلس ، با مشارکت همه ذینفعان و همکاری ، برنامه توانمندسازی جامعی را برای زنان سرپرست خانوار پیوست شده در برنامه تهیه کرد و با اجرای کامل عمل کرد – قصد اجرایی

به گفته باستین ، این برنامه برای در نظر گرفتن یکپارچگی برنامه هنگام تعیین کمیته های تحت مسئولیت اصلی و پیوستن به ارگان های درگیر در این زمینه طراحی شده است. شش کمیته زیر نظر کمیته فرهنگی و اجتماعی ، کمیته بهداشت و درمان بهداشت ، کمیته کارآفرینی نهاد و کارآفرینی ، کمیته حمایت و بیمه ، کمیته حقوقی و آمار و فناوری تشکیل شده است که هرکدام به یک کمیته تخصصی تفویض شده اند بدن در مزرعه.

وی افزود: معاون مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری برای خانواده های زنان در مورد زنان سرپرست خانوار که در هیچ نهاد کمکی شامل نشده اند ، گفت. “از آنجا که ما اطلاعات کافی در مورد اوضاع اقتصادی و اجتماعی ، سلامتی این گروه از زنان ، مرحله دوم نداشتیم. این پروژه بر روی تکمیل یک پنجره برای این گروه از زنان و اطلاعات پشتیبانی جمعیتی متمرکز بود ، به طوری که پس از ایجاد یک پنجره ، بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار را تکمیل کرد. برای حمایت از موسسات اما به آنها احتیاج دارید و به دنبال پشتیبانی آنها ، برنامه ریزی و ارائه خدمات هستید.

وی همچنین به زنان سرپرست خانوار شاغل که عمده مشکلات و موضوعات آنها مربوط به مسائل حقوقی بود اشاره کرد و گفت: با تشکیل یک کمیسیون حقوقی ، که وی در راس آن بود ، معاون کمیسیون ، برای بررسی و حل مشکلات حقوقی این گروه است. زنان. پرداخت شده: برنامه اقدام ضمیمه برنامه اقدام ، که با همکاری نمایندگان تام الاختیار دستگاه های ذیربط تهیه شده بود ، طی حدود 20 جلسه داخلی کارشناسی بین وزارتخانه توسط دولت تصویب و به دستگاه های مربوطه ارسال شد.

باستانی با اشاره به اینکه به دلیل ماهیت برنامه ، برنامه ریزی شده بود که به طور کامل عمل شود ، از تعلل در امان بماند ، به مراحل اجرا نزدیکتر باشد ، توضیح داد. “زیرا وظیفه و رسالت مجلس شورای اسلامی همیشه در مقیاس تصویب طرح های جامع است. بر اساس نتیجه گیری های متخصص ، لایحه اصلاح ماده 80 ت T قانون برنامه شتاب توسعه ششم پس از بررسی توسط کمیته پارلمان در مورد برنامه بودجه ، توسط رئیس جمهور برای تصویب در مجلس دهم به رئیس مجلس ارسال شد و به صحن علنی ارائه شد دادگاه مجمع.

وی معتقد است که تصویب این لایحه می تواند به تسریع در تخصیص بودجه در بودجه های سالانه ادارات مسئول توانمند سازی زنان سرپرست خانوار کمک کند و گامی در تسریع در سازماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار باشد. اما همزمان با اثربخشی مجلس یازدهم ، تصمیم کمیته دهم مجلس باطل شد ، پیش نویس اصلاحیه به کمیته تخصصی بازگردانده شد و کمیته آن را رد کرد. البته پس از رد لایحه پیشنهادی ، هیچ نامه نگاری رسمی بین پارلمان و “دولت” رد نشد ، موضوع مسکوت ماند.

باستانی گفت که البته نماینده مجلس یک برنامه عملیاتی جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط ریاست مجلس شورای اسلامی براساس مأموریت خود ارسال کرد. مطابق با ماده 80

در مورد دلیل معرفی این لایحه اصلاحی ، معاون مطالعات راهبردی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: “پس از بررسی برنامه جامع و برنامه اقدام در کمیسیون تخصصی دولت ، تصمیم بر آن شد که بررسی دقیق نظر کارشناسی انجام شود. این کمیسیون هم در کابینه و هم در مجلس شورای اسلامی امکان پذیر نیست ؛ بهتر است پیش نویس اصلاحیه هایی به مجلس ارائه شود که طی آن دولت مجلس شورای اسلامی را تصویب کند. پرسید

او افزود. “بنابراین ، اینکه آنها می گویند این معاون می خواست بیان مجلس شورای اسلامی را حذف کند ، درست نیست.” این س entirelyال کاملاً براساس نتایج کارشناسی کمیته تخصصی کابینه ، بر اساس ماهیت برنامه ، دانش گروه هدف زنان سرپرست خانوار و حتی تصویب برنامه در کابینه انجام شده است. مصرف کننده بررسی elli بررسی و بررسی: برنامه ها را تأیید کنید. آنها می دانستند. بنابراین ، در اصلاحیه ارائه شده توسط دولت به مجلس ، عبارت “تصویب در کابینه مجلس شورای اسلامی باید حذف شود”. متأسفانه ، عدم تصویب تغییر و سکوت آن در مجلس شورای اسلامی منجر به تأخیر روند اجرای آن شده است.

وی باستانی را یادآوری کرد. “اگرچه برنامه اقدام و برنامه عملیاتی انعطاف پذیر ، عملیاتی ، فاقد اعتبار قانونی است ، اما ممکن است لازم باشد هر فصل با در نظر گرفتن ظرفیت ستاد خانواده و خانواده ملی که بسیار زیاد است ، بازنگری و به روز شود. وضعیت حقوقی. “بله ، این عملیات در ستاد مذکور امکان پذیر است.

وی در پاسخ به این سوال که این پروژه رد شده است ، زیرا اگر برنامه جامع در مجلس تصویب نشود ، در برنامه های تغییر و توسعه دولت ها با مشکل روبرو خواهد شد. “ماهیت این برنامه به گونه ای بود که در عمل ، اجرای آن به نهادهای کمکی تخصصی ، به ویژه کمیته امداد امام (ره) ، سازمان بهزیستی سپرده شد که همچنین دارای اختیار کافی برای توسعه و تکمیل برنامه های خود هستند ، مشروط به افزایش بودجه سالانه ” بعلاوه ، مسئله زنان سرپرست خانوار همیشه مورد توجه و اعتماد همه نهادهای دولتی بوده است ، و این گروه هدف را نمی توان و نباید از برنامه ها مستثنی کرد.

سرانجام ، معاون مطالعات استراتژیک رئیس جمهور برای زنان و معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد که کتابچه ای در مورد برنامه جامع توانمندسازی رهبران زن در زنان در برنامه اقدام اطلاعات عمومی در وب سایت معاون رئیس جمهور گنجانده شده است. و خانواده ضمن هماهنگی دستگاههای اجرایی ، قادر به حل بسیاری از مشکلات ناشی از کار موازی بودند ؛ و دستگاهها به نوعی هم افزایی دست یافتند. در واقع ، یكی از اهداف تصویب ماده 80 تعیین یك هیئت امنای تصمیم گیرنده بود كه می توانست نقش هماهنگی داشته باشد ، به عنوان یك نهاد برتر عمل كند.

انتهای پیام: