عمومی

نخستین ویرایش کتاب گینس – سرگرمی برای همه

در چنین روزی در آگوست 1955 اولین نسخه کتاب رکوردهای گینس در انگلستان منتشر شد که بسیار بیشتر از آنچه ناشر آن انتظار داشت توجه عموم را به خود جلب کرد. از آن زمان تا کنون هر سال ویرایش جدیدی از این کتاب با تغییراتی در سوابق و اضافه شدن نام ها و مدخل های جدید منتشر می شود و طبق یک روایت، این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های عصر ماست.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد اعتماد به نفس طبق گزارش history.com، ایده نیاز به یک کتاب برای ثبت بهترین رکوردها به ابتدای آن دهه یعنی پاییز 1951 برمی گردد. هیو بیور، مدیر عامل گینس (یک شرکت قدیمی که قدمت آن به اواسط قرن هجدهم بازمی گردد) با گروهی از دوستانش در منطقه ای در جنوب شرقی ایرلند به شکار رفت. آنها می خواستند فوم طلایی را شکار کنند، اما همه آنها نتوانستند این کار را انجام دهند. سپس بحث دوستانه اما داغی بین آنها درگرفت که آیا فنچ سریعترین پرنده است یا خیر. برخی از آنها می گفتند که این پرنده از همه پرندگان سریعتر است و برخی دیگر از گندم آهو یاد می کنند.

از آنجایی که بحث به نتیجه نرسید، تصمیم گرفتند برای یافتن پاسخ به کتاب های مرتبط با این موضوع مراجعه کنند، اما در هیچ یک از کتاب ها چیزی را که به دنبال آن بودند، نیافتند. چون اصلا کسی به این سوال جواب نداده بود. بیور فکر می‌کرد که همیشه در گروه‌های دوستانه وارد چنین بحث‌هایی می‌شود و کتابی که حاوی پاسخ همه سؤالات باشد برای حل این اختلافات دوستانه بسیار مفید است. او با دو برادر به نام های راس و نوریس مک ویرتر تماس گرفت و پس از توضیح این ایده آنها را استخدام کرد. این دو برادر یک موسسه تحقیقاتی کوچک در لندن داشتند و کارشان جمع آوری اطلاعات و اسناد دقیق برای روزنامه ها و آگهی دهندگان بود. بیور کتابی را که در ذهن داشت با کمک مک ویرترها گردآوری کرد.

او ابتدا قصد داشت این کتاب رکوردها را به صورت رایگان توزیع کند و از آن برای تبلیغ شرکت خود استفاده کند، اما در عمل مشخص شد که چقدر به چنین کتابی نیاز است و افراد زیادی حاضرند برای خرید آن هزینه کنند. از این رو در چاپ های بعدی روی جلد کتاب قیمت گذاشت و به جای اینکه در پاییز مجانی بدهد شروع به فروش آن کرد. کتاب رکوردها در پایان همان سال (یعنی قبل از زمستان) پرفروش شد و رکورد فروش را شکست و سال بعد در چند کشور دیگر به عنوان مثال در آمریکا منتشر شد. مؤسسه مک ویرتر افراد زیادی را استخدام کرد و آنها را به کشورهای مختلف فرستاد تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات دیگر جمع آوری کنند. چاپ دیگری از کتاب از اطلاعات جدید جمع آوری شده تهیه شد و این روند تا امروز ادامه دارد.

نسخه 2022 کتاب رکوردهای جهانی گینس در 100 کشور به 23 زبان منتشر شده است و بیش از 53000 رکورد را فهرست می کند. به طور غیرقابل توضیحی، هاگ بور در سال 1967 درگذشت، اما شرکت او عنوان کتاب رکورد را تا پایان قرن حفظ کرد، سپس این عنوان را به یک گروه کانادایی به نام گروه جیم پتیسون در سال 2001 فروخت. راس مک ویرتر نیز تا اواسط دهه هفتاد ویراستار این کتاب بود و پس از ترور وی توسط جمهوری خواهان ایرلندی، برادرش نوریس ویراستار کتاب را بر عهده گرفت. نوریس نیز در سال 1986 درگذشت.

انتهای پیام