عمومی

موج کُره‌ای ما را می‌خورد؟

مدت هاست که به «سامسونگ» و «ال جی» عادت کرده ایم. ما عاشق ماشین های هیوندای هستیم و کم کم داریم به این نتیجه می رسیم که عاشق سوشی هستیم و حتی بد نیست تلویزیون پنجاه بار جومونگ پخش کند و قطعا استفاده بچه های ما بسیار طبیعی است. از صبح تا شب بدون دست «بی. تی. نمایشنامه!

سرگرمی برای همه پلاس: از تعارف که بگذریم، باید اعتراف کنیم که ما ایرانی ها عاشق کره ای ها و به طور کلی فرهنگ کره ای هستیم. حتی اکثر فیلم‌های کره‌ای که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند، اغلب در ایران نسبت به کره جنوبی رتبه بالاتری دارند. به عنوان مثال پرمخاطب ترین قسمت های سریال «جومونگ» بیش از 90 درصد مخاطبان ایرانی را به خود جذب کرد، البته تنها 40 درصد در بین کره ای ها محبوبیت داشت و بازیگر اصلی آن «سونگ ایل گوک» در ایران تبدیل به یک سوپراستار شد.

«موج کره ای» یک موج بلند از شرق آسیا است

موج کره ای اصطلاح جدیدی است که به افزایش محبوبیت فرهنگ کره ای در سراسر جهان از دهه 1990 اشاره دارد. اولین کانال کره ای یا Hallyu با گسترش صنعت موسیقی و سریال های کره ای در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی آغاز شد و بعدها با ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی به ویژه انتشار موسیقی پاپ کره ای به پدیده ای جهانی تبدیل شد. ویدیوها در یوتیوب .

اصطلاح “Hallyu” اولین بار در سال 1999 توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد، زمانی که یک CD موسیقی چینی با عنوان “Hallyu – A Song of Korea” تولید کرد، که رسانه های چینی برای توصیف موفقیت آن استفاده کردند. فرهنگ مورد استفاده در چین توسط مردم کره.

با آغاز قرن بیست و یکم، نام کره جنوبی به تدریج به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامیانه و جاذبه های گردشگری شناخته شد. محبوبیت فزاینده فرهنگ عامیانه کره در میان بسیاری از ملل در سراسر جهان، دولت کره جنوبی را بر آن داشته است که قدرت نرم خود را با اعطای یارانه و تامین مالی استارت آپ های سرگرمی گسترش دهد. هدف دولت کره رقابت با فرهنگ های عامه ژاپن و بریتانیا بود. حوزه ای که نیم قرن است آمریکایی ها در آن تسلط دارند.

این کانال کره ای به ابزاری قدرتمند برای معرفی خود به جهان نیاز داشت و چه چیزی بهتر از شبکه های اجتماعی و چه بهتر از سریال های کره ای و “کی پاپ” یا موسیقی پاپ کره ای.

آیا کانال کره ای ما را خواهد خورد؟

ستاره های کره ای از کجا می آیند؟

اینکه یک شخص به چه نوع موسیقی گوش می دهد، کاملا سلیقه شخصی است. هر یک از ما به موسیقی گوش می دهیم که با آن ارتباط عاطفی بهتری پیدا می کنیم. بنابراین ما نمی خواهیم بگوییم که موسیقی پاپ کره ای خوب یا بد است. زیرا موسیقی پاپ در همه جای دنیا طرفداران قابل توجهی دارد. چه می توان پیشنهاد داد، «کی پاپ» چه جذابیتی برای نوجوانان ایرانی دارد وقتی حتی نمی توانند این موسیقی را با خواننده زمزمه کنند؟

پاپ بت کره ای اصطلاحی است که برای توصیف یک خواننده در کره جنوبی استفاده می شود. در کره جنوبی، استعدادهای خوانندگی معمولاً توسط آژانس ها از طریق آزمون های آزمایشی یا آزادانه برای کارآموزی جذب می شوند. افرادی که در این آزمون موفق شوند، قراردادهای بلندمدت با شرکت ها امضا خواهند کرد.

فرآیند کارآموزی می تواند از چند ماه تا چندین سال به طول بینجامد و معمولاً شامل آموزش آواز، رقص و زبان با سایر کارآموزان است. گاهی اوقات تمرین افراد با تحصیل آنها ترکیب می شود. با این حال، برخی از کارآموزان مدرسه یا کالج را رها می‌کنند تا روی بت شدن تمرکز کنند. در سال 2012 روزنامه “وال استریت” نوشت که هزینه آموزش یکی از اعضای گروه “نسل دختران” حدود سه میلیون دلار است.

موج کره ای باعث شد بت های کره ای بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین به جنبه های دیگر فرهنگ کره ای مانند فیلم ها و سریال های کره ای نیز توجه زیادی شده است.

و اما کی پاپ… رنگ، نور، رقص

ما به هر موسیقی محبوبی “پاپ” می گوییم و کره ای ها به موسیقی محبوب کشورشان “کی پاپ” می گویند. این ژانر تحت تاثیر سبک ها و ژانرهای مختلف دنیا قرار گرفته است. از جمله آنها تجربی، راک، جاز، گاسپل، هیپ هاپ، آر. او اشاره کرد B، رگی، رقص الکترونیکی، محلی، کانتری و کلاسیک، علاوه بر ریشه های موسیقی سنتی کره ای.

اصطلاح K-pop در دهه 2000 رایج شد، اما در سال 2018 رشد قابل توجهی پیدا کرد و به یک صنعت تبدیل شد.

بر اساس گزارش جهانی موسیقی فدراسیون بین المللی فونوگرافیک در سال 2019، K-Pop در 10 بازار برتر موسیقی جهان در رتبه ششم قرار گرفت که BTS و Blackpink به عنوان رهبران این رشد فهرست شده اند. صنعت: کی پاپ در سال 2020 با 44.8 درصد افزایش در سال رکوردشکنی داشت که سریع ترین رشد را در بین بازارهای بزرگ دنیا رقم زد.

کی پاپ به سرعت طرفداران خود را در ایران پیدا کرد. در همان زمان که والدین از نمایش های کره ای لذت می بردند، فرزندانشان نیز در معرض کی پاپ قرار گرفتند. شاید «کی پاپ» برای نسلی که دوست دارد با موسیقی بازی کند چندان جذاب نباشد، اما خیلی زود برای نوجوانان شنیدنی شد. چرا؟ “کی پاپ” فقط موسیقی نیست. همچنین رنگ، نور، رقص و مد است.

اکثر گروه های کی پاپ خواننده های رپ دارند و اشعار انگلیسی را با اشعار کره ای همراهی می کنند و به آهنگ های جذاب می رسند. نوازندگان موسیقی نیز رقصندگان خوبی هستند که رقص های خود را متناسب با هر قطعه شکل می دهند. همه اینها در کنار کارهای زیبای مجریان جوان، چیزی است که توجه نوجوانان ایرانی را به خود جلب کرده است.

انقلاب «ب. تی. اس”

در ایران شاید «کی پاپ» «بی. تی. اس» خوب می داند که یک گروه هفت نفره است. ب. تی. S در ابتدا به عنوان یک گروه هیپ هاپ شروع به کار کرد، اما با گذشت زمان سبک های مختلفی را پذیرفت. اشعار او اغلب نگرانی های شخصی و اجتماعی، سلامت روان، مشکلات مدرسه، از دست دادن، عشق به خود و فردیت را پوشش می دهد. آثار این گروه از ادبیات و مفاهیم روان‌شناختی اقتباس شده و شامل داستانی مرتبط با دنیایی جایگزین است.

ب. تی. S در سال 2017 به عنوان پیشگام کانال کره ای وارد بازار موسیقی جهانی شد و رکوردهای فروش زیادی را شکست و اولین گروه کره ای بود که گواهینامه PMA را برای تک آهنگ “Mike Drop” و همچنین اولین هنرمند کره ای دریافت کرد. صدر جدول بیلبورد با آلبوم استودیویی “Love Yourself”. ب. تی. S اولین گروه پس از گروه بیتلز بود که در کمتر از دو سال چهار آلبوم شماره یک داشت.

آیا کانال کره ای ما را خواهد خورد؟

ب. تی. در سال 2020، S اولین گروه کره ای شد که با تک آهنگ “Dynamite” و ریمیکس “Wild Love” در صدر جدول های بیلبورد Hot 100 و World 200 قرار گرفت و اولین گروهی شد که تا به حال در جدول های Billboard Hot 100 و World 200 صدرنشین شد. با آهنگ زندگی ادامه دارد. فاش کرد که هر دو تک آهنگ او مدت کوتاهی پس از انتشار به رتبه یک در Hot 100 رسیده اند.

آیا موج کره ای تمام شده است؟

این روزها مطالب زیادی درباره موج کره ای نوشته می شود و همه از تاثیر کی پاپ بر روان نوجوانان صحبت می کنند. کانالی که در واقع می‌خواهد آن‌ها همیشه بامزه، ظریف و کوچک باشند. موجی که حتی کی پاپ های جوان کره ای را نیز به خودکشی واداشت، اما واقعیت این است که این موج طولانی فقط به نفع کره ای هاست و با هر آپدیت جدید تصویری زیباتر از خود نشان می دهد.

انتهای پیام