فرهنگ و هنر

چشم بینای جنگ چگونه زخم خورد؟

عمق نارضایتی عراقی ها از عملکرد ایستگاه رادار “سوباش” از آنجا مشهود است که علی رغم سال 1988 با تصویب قطعنامه 598 در 17 ژوئیه ، حمله ناجوانمردانه عراقی ها در 26 آگوست همان سال (حدود یک هفته پس از تصویب قطعنامه) انجام شد. در واقع ، عراقی ها با از بین بردن سایت رادار سوباشی ، سعی داشتند آسمان میدان جنگ مشترک را به تصرف خود درآورند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، در مقاله “رضا هان آهنفر” با عنوان “بررسی نتایج فعالیت های پدافند هوایی در آخرین سال جنگ اجباری” به وب سایت “سوباشی رادار” ، نقش مهم آن در هشت سال دفاع مقدس اشاره شده است.

هان آهنفر در این مقاله می نویسد. رادار سوباشی در ارتفاعات سوباشی همدان واقع شده است ، یکی از قدرتمندترین سایت های راداری کشور در زنجیره پدافند هوایی گسترده (رادارهای هشدار دهنده ، رادارهای کنترل آتش ، سیستم های موشکی زمین به هوا ، شبکه نظارتی) ، ویژه ضد اسلحه های هواپیمایی نقش موثری در مقابله با حملات هوایی عراق در طول جنگ تحمیلی داشته است. ایستگاه راداری فوق الذکر در وضعیت دریافت هواپیماهای دشمن ، کنترل هواپیماهای ورودی و خروجی ، کنترل مرزهای غربی کشور ، کنترل آتش سایتهای موشکی ارتش K ICR ، کنترل آتش پدافند هوایی (زمینی ، هوایی و غیره) در منطقه. ایالات (حدود 80٪ از جمعیت کشور).

در حقیقت ، رادار راداری سوباشی تمام آسمان غربی ، بخشی از شمال غربی-جنوب غربی را پوشانده و چندین سایت رادار ، سایت های موشکی زمین به هوا و سیستم های توپخانه ضدهوایی را تغذیه می کند. با توجه به توانایی نفوذ این مناطق توسط هواپیماهای دشمن ، هلی کوپترها (یا هر نوع هواپیمای دیگر) ، حضور توانایی ترین افراد در ایستگاه رادار فوق که از سطح بالایی از آموزش و مهارت های بی نظیر برخوردار هستند ، بود استفاده شده.

به دلیل استفاده مناسب از این سایت راداری که به نظر می رسید پایگاهی در برابر حملات هوایی عراق است ، خلبانان عراقی همیشه از نزدیک شدن به سایت رادار سوباشی ، اوج و موقعیت های آن می ترسیدند. در نتیجه ، آنها بعضاً از پدافند منطقه فوق الذکر عبور کرده و از جاهای دیگر (جنوب یا شمال کشور) وارد حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران می شوند که این امر دستیابی به اهداف خود را برای عراقی ها دشوارتر می کند.

در زمینه امنیت ملی به افتخار سایت رادار سوباشی می توان به عملکرد این سایت در سال 1986 اشاره کرد. در 17 فوریه در آن روز با همکاری ایستگاه رادار سوباشی ، با ارائه موقعیت ، فاصله و ارتفاع هدف ، تیراندازی موفقی برای انتقال مشخصات هواپیمای میگ -25 عراقی به سایت موشکی Yabn al-Ahra HQ2 انجام شد. با انگشتان فرزندان ارتش اسلامی انجام می شود. پس از سرنگونی میگ -25 عراقی ، ماموریت این نوع هواپیماها در بمباران مردم بی گناه ایران اسلامی در جنگ شهرها دشوار شد.

با توجه به موارد گفته شده ، عراقی ها ناامیدانه در تلاش بودند تا به ایستگاه رادار سوباشی حمله و منهدم کنند.

157 مرحله حمله عراقی ها به این سایت – استفاده از موشک های ضدهوایی آنها و همچنین سو mal عملکرد این سایت – هوشیاری شجاعانه پرسنل دفاع هوایی را گواهی می دهد. این شکست ها و موفقیت مداوم کارکنان غیور سوباشی منجر به نارضایتی عمیق از دفاع هوایی ، به ویژه ایستگاه رادار ، در قلب فرماندهان نیروی هوایی عراق به عنوان یک ژنرال (سعید شعبان) ، در مصاحبه با رادیو بغداد در آن زمان شد. . وی گفت: “در هر صورت ، من افتخار نابودی پایگاه سوم شکاری همدان ، ایستگاه رادار سوباشی را دارم (حتی اگر خلبانان عراقی از کار بیفتند).” با عصبانیت گفت.

عمق نارضایتی عراقی ها از کار ایستگاه رادار سوباشی از این واقعیت مشهود است که علی رغم سال 1988 با تصویب قطعنامه 598 در 17 ژوئیه ، حمله ناجوانمردانه عراقی ها در 26 آگوست همان سال (حدود یک هفته پس از تصویب قطعنامه) انجام شد. در واقع ، عراقی ها با از بین بردن سایت رادار سوباشی ، سعی داشتند آسمان میدان جنگ مشترک را به تصرف خود درآورند.

در این راستا ، مرور خاطرات سرلشکر وفیک السمارا (در آن زمان یکی از مدیران کل اطلاعات عراق) شایسته نیست.

وی گفت: “در طول عملیات مرصاد ، نیروهای زمینی و هوایی عراق 100 درصد هوشیار بودند و همه در مواضع خود بودند.” مأموریت های ویژه ای برای کمک به عملیات به نیروی هوایی عراق اختصاص داده شده است ؛ اهداف از طریق عکس های هوایی و اطلاعاتی شناسایی شده است. “گشت های مسلح راه اندازی شده و پشتیبانی هوایی نیز انجام شده است.”

در 23 آگوست 1988 ، پس از حمله منافقین کوردل به کشور ما ، عملیات مرصاد آغاز شد. این عملیات فرو ریخت و یک تکه آهن از پشت بام به سر شهید فرهاد دستنبو اصابت کرد و وی را زخمی کرد ، اما آن شهید صادق که آن روز در بند بسته بود ، همچنان به مأموریت خود ادامه می دهد.

در تاریخ 26 آگوست 1988 ، اوضاع در منطقه به حدی وخیم بود که همه مقامات ستاد پدافند هوایی ، مانند سرتیپ سید محمود یامین ، فرمانده وقت پدافند هوایی نهاجا ، در منطقه سوباشی بودند. به دلیل حجم زیاد کار ، تقریباً هیچ یک از کارمندان سایت قادر به خوردن غذا نیستند. تعدادی از کارمندان نیز با در نظر گرفتن اینکه شب قبل در شیفت بوده اند ، داوطلب می شوند. متعاقباً هواپیماهای عراقی در گروه های 30 تا 40 نفری کل میدان جنگ را بمباران کردند.

تا 26 آگوست 1988 ، هواپیماهای عراقی که نتوانستند به اهداف خود در بمباران شهرهای غربی کشور و تسهیل پیشروی منافقین برسند ، با موشک های زمین به زمین شلیک شده از دور از مأموریت ناموفق خود بازگشتند. در این عملیات همزمان وب سایت سوباشی تخریب شد و 19 کارمند کشته شدند. حضور آگاهانه کارکنان سایت فوق الذکر تا آخرین لحظه (علی رغم اینکه برخی از آنها در طول استراحت خود داوطلبانه در سایت بودند) از ترک سایت برای عدم استفاده از امکانات فوق الذکر دانستن عواقب حضور به شهادت رساند و برای استقامت و مسئولیت پذیری لحظه ای منجر به این واقعیت شد که نام ایستگاه رادار سوباشی در تاریخ ثبت شده و حضور کارکنان وب سایت سوباشی به عنوان آشوری-حماسی تفسیر شده است.

اگرچه ایستگاه رادار سوباشی در این حمله ناجوانمردانه آسیب دیده بود ، عراقی ها نتوانستند به هدف خود در تصرف آسمان منطقه عملیاتی مرصاد برسند. وقتی مردان دلیر دفاع هوایی جمهوری اسلامی ایران ، در کنار نیروی هوایی قهرمان ، نیروی هوایی مغرور ، علیه منافقین عراقی به میدان آمدند ، نیروی هوایی عراق چاره ای جز فرار و پیروزی در یک برنامه کمک ریاکارانه نداشت.

انتهای پیام: