اجتماعی

قانونی که عدم اجرایش بلای جان مردم در جاده‌ها شده است

قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا و عواقب آن در سال 2017 توسط شورای نگهبان تصویب شد. در تاریخ 16 ژوئیه 2017 پس از تأیید در مجلس ، در اوت همان سال توسط رئیس جمهور تصویب شد ، 2017 در تاریخ 16 جولای. بسیاری از مواد این قانون مربوط به وسایل نقلیه فرسوده است که از رده خارج شدن وسایل نقلیه خارج می شوند ، که در سال های اخیر به عنوان یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده ای عنوان شده است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، پس از دو حادثه که در آن یک اتوبوس حامل روزنامه نگاران و معلمان واژگون شد ، هر دو ترمز شکسته بود ، “نقص سیستم ترمز” ، پلیس راننده را به دلیل عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ، به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز و برای اینکه مسیر را نمی دانم. و تاکنون هیچ دستگاهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است. با این حال ، قانون هوای پاک مواردی را ذکر می کند که رعایت قانون در چهار سال گذشته می توانست از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند.

قانون هوای پاک دارای 34 ماده برای 21 دستگاه مختلف اجرایی ، از جمله قوه مجریه ، قوه قضاییه ، مجلس ، محیط زیست ، کشور ، بهداشت ، صنعت ، وزارت جهاد کشاورزی ، امور اقتصادی ، دارایی و نفت است. جاده ها ، ارتباطات ، فن آوری های اطلاعاتی ، دفاعی ، اطلاعاتی ، نیروها ، نیروی انتظامی ، سازمان ملی استاندارد ، بیمه مرکزی ، سازمان انرژی اتمی ایران ، رادیو ، تلویزیون ، سازمان بازرسی و شهرداری تعیین شده اند.

در همین زمان ، از سال 1997 ، میانگین سنی ناوگان اتوبوس مسافربری در جاده 10 تا 15 سال تخمین زده شده است ، با بیش از 70 درصد از اتوبوس ها و مینی بوس های کشور لغو شده است. موتورسیکلت های سبک ، نیمه سنگین و سنگین باید پس از رسیدن به سن “استهلاک” از رده خارج شوند ، اما آیین نامه اجرایی این ماده مهم که مربوط به سن استهلاک انواع وسایل نقلیه بود ، در ژوئیه سال 1999 با درخواست لغو شد دادگاه اداری. توسط شورای نگهبان

پس از آن ، آژانس محیط زیست پیشنهاد کرد که معیار لغو خودروهای دست دوم باید معاینه فنی باشد ، اما اهرم های کنترل کشور در موضوع معاینه فنی باید تقویت شود ، زیرا “اگرچه طبق قانون هوای پاک ، معاینه فنی اجباری است ، اما بعضی اوقات موارد نقض وجود دارد. “100٪ قابل اعتماد نیست.”

جالب اینجاست که خود این سازمان که از لغو آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک در مورد سن اتومبیل های فرسوده انتقاد کرده بود ، به صراحت اظهار داشت که تخلفات صورت گرفته در مراکز معاینه فنی 100٪ اطمینان ندارد رودخانه ذاب که به دریاچه ارومیه دعوت شده است ، “بازرسی فنی اتوبوس” نامیده می شود.

براساس ماده 6 بند 3 قانون هوای پاک ، مراکز کنترل تحت نظارت وزارت حفاظت از طبیعت و وزارت امور داخلی و وزارت راه و شهرسازی اداره می شوند. از دیگر موارد وزارت کشور در قانون هوای پاک می توان به نوسازی حمل و نقل عمومی با همکاری وزارتخانه های صنعت ، معدن ، تجارت ، امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) ، اولویت دادن به شهرهای دارای بیش از 200000 نفر جمعیت به مدت پنج سال جشن گرفته می شود.

وسایل نقلیه منسوخ شده ، حمل و نقل عمومی لازم مکانیسم های مورد نیاز برای جایگزینی حمل و نقل با وسایل نقلیه جدید و ارائه امکانات رفاهی از جمله مسئولیت های دولت در قانون هوای پاک است. مطابق قانون هوای پاک ، دولت موظف است وسایل نقلیه فرسوده ، سازوکار لازم برای جایگزینی وسایل حمل و نقل عمومی با وسایل نقلیه جدید و امکانات برای صرفه جویی در مصرف سوخت در نتیجه اجرای این قانون و صرفه جویی در مدیریت را فراهم کند. دولت موظف است در بودجه سالانه ردیف هایی را جایگزین کند و خودروهای دست دوم و موتورسیکلت را با هزینه 4٪ برای بازپرداخت ده ساله جایگزین کند و آنها را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند. ،

سنگسار سازندگان خودرو

از طرف دیگر ، مطابق ماده 4 قانون هوای پاک ، تولید و واردات انواع وسایل نقلیه مستلزم رعایت محدودیت های مجاز انتشار آلاینده ها است که توسط سازمان محیط زیست اعلام شده است. این بدان معناست که طبق آژانس محیط زیست ، تولیدکنندگان خودرو باید استانداردهای آلودگی یورو 5 را داشته باشند. علاوه بر این ، طبق یکی از مواد آیین نامه اجرایی این قانون ، مصوب دولت در سال 1997 ، هر سه به عنوان خودروهای دیزلی جدید شماره گذاری شده اند. استاندارد آلایندگی یورو 5 برای یک یا چند وسیله نقلیه دیزلی با همان ظرفیت کلی گواهی قراضه قابل حذف است.

با این وجود ، نه تنها این مفاد قانون هوای پاک به درستی اجرا نشده بلکه اجرای ماده 4 قانون هوای پاک به دلیل ممانعت از سوی خودروسازان به تأخیر افتاده است. هوای پاک طبق استاندارد “یورو 4” شماره گذاری می شود. ،

لازم به ذکر است علاوه بر مسئولیت نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است طی شش ماه گزارشی را به دفتر هیئت دولت ارائه دهد تا گزارش اجرای مقررات قانون هوای پاک ، بهره برداری ، تخلفات و جرایم: این قانون به تشخیص رئیس قوه قضائیه ، شعب را در هر شعبه تعیین می کند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، در تصادفات جاده ای که سالانه 17000 قربانی برجای می گذارد ، نه تنها می توان راننده را مقصر دانست ، بلکه تعدادی از دلایل ، عواملی که مبتنی بر وقوع این حوادث مرگبار قابل پیشگیری هستند ، این است که سازمان های اجرای قانون هوای پاک به درستی اجرا نشده است. این است: یکی از آنهاست.

انتهای پیام: