عمومی

تفتیش موبایل متهمان و شرایط قانونی آن

س mainال اصلی برای بررسی تلفن های همراه متهمان این است که آیا تلفن های همراه را به عنوان “وسیله ای برای ارتکاب جرم” در نظر بگیریم یا از آنها به عنوان “ارتباطات ، ارتباطات از راه دور ، مکاتبات (چت ، ایمیل و غیره) – حریم خصوصی (معاملات بانکی)” استفاده کنیم؟ و معاملات اقتصادی) ”را بدانید. بعلاوه ، در برخی از اتهامات ، مانند قتل و جرائم امنیتی ، که در آن حضور یک شخص در صحنه جرم نشان می دهد که متهم از یک واقعه جنایی یا ارتکاب جرم مطلع بوده است ، مأموران تلفن همراه را با مشت یا “تعقیب” کردند. دستور مراجع قضایی اجرا می شود که تصمیم جداگانه ای نیز دارد.

اصولاً باید سه مورد فوق در مبحث ذکر شود. 1- تلفن همراه وسیله ای برای ارتکاب جرم است. 2- تلفن همراه وسیله ارتباطی ، مخابراتی ، مکاتبه ای ، مکاتبه ای و رازداری متهم است. 3- لمس تلفن همراه متهم در منطقه آنتن (BTS) نشانه حضور متهم در منطقه جرم است.

در هر یک از این موارد قوانین حقوقی مختلفی وجود دارد.

1- اگر از نظر یک مقام دستگاه قضایی ، تلفن همراه وسیله ای برای ارتکاب جرم باشد ، طبیعتاً وی طبق مواد 129 و 137 قانون آیین دادرسی کیفری ، حق دارد تلفن همراه متهم را بررسی کند. ابزارهای انتشار: با این حال ، باید توجه داشت که تلفن های همراه به طور طبیعی وسیله ای برای ارتکاب جرم نیستند. به عبارت دیگر ، در شرایط عادی ، آنها مرتکب آن جرم نمی شوند ، این وسیله ای برای برقراری ارتباط است ، ارتکاب جرمی با این استثنا. در این حالت ، متهم می تواند به حکم بازرسی اعتراض کند. یک نکته بسیار مهم این است که اگر متهم داوطلبانه تلفن همراه خود را به مأموران تحویل دهد و اعلام کند: “به تلفن همراهم نگاه کنید تا بفهمید من هیچ کاری نکرده ام” و اگر دلیلی برای ارتکاب جرم در تلفن او وجود دارد ، اعتراف می کند. اگر مرتکب جرمی شده باشد ، اعتراف وی در اثبات جرم م effectiveثر است. در غیر این صورت ، یعنی اگر مأموران به زور تلفن او را بگیرند ، محتوای آن را رمزگشایی کنند ، حتی اگر محتویات مجرمانه باشد ، “زمینه” ای برای ارتکاب جرم وجود ندارد ، اگر متهم اعتراف نکند ، محتوای مجرمانه هیچ ارزشی ندارد. و شاید فقط به عنوان “شواهد و امارات” و انجام اثبات جرم قابل انجام باشد.

2- مورد دوم زمانی است که افسر قضایی قصد دارد با دسترسی به ارتباطات شخص با تلفن همراه ، شواهد و مدارک مربوط به جرم را پیگیری کند. در این حالت باید توجه داشت که دسترسی شخص به ارتباطات از راه دور – صوتی (گفتگوی صوتی) ، نوشتاری (چت ، نامه الکترونیکی و غیره) یا سایر ارتباطات از راه دور (عکس – فیلم – داده های رایانه ای) به عنوان “شنونده” در این رابطه ، قانون باید رعایت شود. قوانین خاص ماده 150 قانون آیین دادرسی پیش بینی کرده است که رهگیری از راه دور مخابرات اشخاص ممنوع است ، مگر در موارد مربوط به امنیت داخلی یا حبس ابد ، حبس ابد ، حبس بیش از 10 سال ، کشف جرایمی که مجازات آنها جرایم عمدی است. با بیش از نیمی مجازات در این حالت ، قوه قضاییه باید با موافقت رئیس دادگستری ایالت ، شرایط و دفعات نظارت را “با انتقال به افسران پلیس” و کارشناسان تعیین کند. طبق این ماده قانون ، کنترل مخابرات افراد با اتهاماتی از قبیل توهین ، دروغ محدود ، ارتباط نامشروع بین همسران مجرد و … امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است که تحقیقات در مورد جرایم علیه عفت طبق قانون که بدون استفاده از زور صورت گرفته است ، در اصل مشابه ارتباطات غیرقانونی نیست.

علاوه بر این ، باید در نظر داشت که به طور کلی دادگستری مجاز نیست دستور بررسی مخابرات شخص را به اتهاماتی غیر از موارد ذکر شده در بالا صادر کند. زیرا محرمانه بودن ارتباطات شخصی ، مکاتبات ، مکاتبات به قدری مهم است که حتی بازرسی از نامه ها و محصولات ارسالی در قانون اساسی ، ضبط و افشای مکالمات تلفنی افراد ، شنود مکالمات دیگران و هرگونه رهگیری مکالمات ، به استناد قانون ، جرم محسوب می شود. بود.

همچنین باید در نظر داشت که نظارت سیار افراد بر دسترسی به محتوای حساب های بانکی آنها با اتهاماتی از جنبه های مالی مانند کلاهبرداری ، اعلان صریح یا فیشینگ و غیره ، مطابق با ماده 151 قانون آیین دادرسی ، برای تأیید متهم در حساب های بانکی.

3. مورد سوم – کنترل ارتباطات از راه دور افراد با ردیابی و علائم نگارشی ، که به جرایم ذکر شده در قسمت دوم این تفاهم نامه اشاره دارد و سرانجام ، چنین کنترلی فقط ارزش معادل آمار است (که نشانه چیز دیگری است و ذهن منجر به آن می شود) و در نظر گرفته نمی شود مبنای قانونی برای ارتکاب جرم.

* وکیل

4٧223: