استان ها

حجم ورودی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها از مهم‌ترین چالش‌های دستگاه قضا

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی حجم پرونده های وارده به قوه قضائیه و مدت زمان رسیدگی را یکی از مهم ترین چالش های منجر به نارضایتی عمومی دانست.

محمود رفسنجانی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه شوراهای حل اختلاف کاشمر از افتتاح 450 شعبه شوراهای حل اختلاف در خراسان رضوی خبر داد.

او اعلام کرد. سند تحول قوه قضائیه به عنوان یک سند راهبردی – نقشه راه برای هر یک از روسای قوه قضائیه محسوب می شود. در سال 1399 تعداد 450 شعبه شورای حل اختلاف با همکاری مساجد استان خراسان رضوی تأسیس شد که 150 شعبه آن در مشهد و 300 شعبه در شهرستان های استان است.

وی با اشاره به اینکه در کشور شاهد نوآوری های خوبی در رابطه با شوراهای حل اختلاف هستیم، گفت. «در حال حاضر این برنامه برای اجرا در سایر ادارات و مناطق در دست بررسی است که می توان آن را افتخار دادگستری خراسان رضوی دانست. »:

وی رئیس اداره توسعه شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی را نیز عنوان کرد. 60 درصد پرونده های محول شده به دستیاران شورای حل اختلاف از طریق صلح و سازش حل و فصل شده است.

وی با بیان اینکه 1400 تا 15000 پرونده به شوراهای حل اختلاف منطقه ارسال شده است که از این تعداد 10000 پرونده در حال انجام است و 5000 پرونده در حال انجام است، 6000 پرونده از 10000 پرونده به سازش ختم شده است. تعداد پرونده های ارسالی به مراجع قضایی کاهش یافته است.

رفسنجانی عنوان کرد. ما هشت شعبه از ستاد شورای حل اختلاف مدافعان آستان قدس رضوی داریم که به پرونده های قتل عمد در کشور رسیدگی می کنند و برای آنها صلح و سازش می کنند.

او اضافه کرد. در سال 1399 40 امتیاز شوراهای معاونت شورای حل اختلاف مدافعان منجر به رضایت از صلح شد که درجه سه کشور را به خود اختصاص داد و پرونده های تکمیل شده در سال 1400 به 70 امتیاز رسید که قطع شد. کواستاکی درجه یک کشور

معاون کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد. وی ادامه داد: به زودی شرکای صلح در روستاها ایجاد می شود که با کمک دانشمندان و معتمدین روستا می توانیم اختلافات کوچک در روستا را به صلح و سازش تبدیل کنیم. «

امام جمعه کاشمر در ادامه این مراسم گفت: وی ادامه داد: مایه تاسف است که ما در کشور اسلامی با جمعیت 85 میلیون نفر، 13 میلیون پرونده در قوه قضائیه داریم و ژاپن با جمعیت بیش از 150 میلیون نفر فقط: سه میلیون پرونده قضایی.

حجت‌الاسلام جواد طاهری افزود: قوه قضائیه باید از توان نماز جمعه، مساجد و منبرها برای اطلاع رسانی بهتر مردم در مورد قوانین و مسائل جاری جامعه استفاده کند.

وی بابیان اینکه روحانیون احکام اسلام را در منابر بیان می کنند، افزود: در صورت آگاهی از مسائل اجتماعی می توانند به قوه قضائیه کمک کنند. اگر قوه قضائیه بتواند از این ظرفیت ها برای کاهش مشکلات اجتماعی و دعاوی استفاده کند.

طاهری با بیان اینکه متأسفانه قانون تخفیف قهری با کاهش پرونده های قضایی در دستگاه قضایی اعمال می شود که امیدواریم در این زمینه بازنگری شود، افزود.

رئیس دادگستری شهرستان کاشمر نیز گفت: از 8000 پرونده ارسالی به شورای حل اختلاف شهرستان، 20 درصد به صلح ختم شده است.

علی اکبر تقی نژاد بابیان اینکه تاکنون به شعب 15 گانه شورای حل اختلاف شهرستان ابلاغ شده است، افزود: ایجاد 20 شعبه برای روستاها ادامه دارد.

اشاره کرد. وی افزود: در حال حاضر پس از اخذ تصمیمات، سه شعبه در مساجد، سه شعبه در اصناف، پنج شعبه در روستاها و چهار شعبه در ادارات شهرستان ها ایجاد می شود.

انتهای پیام: