استان ها

محدودیت در منابع مالی و انسانی مهم‌ترین چالش انجمن‌های علمی/ حمایت مسئولان پروژه‌های دانشجویی را تقویت می‌کند

گروه استان های خبرگزاری آنا – مجتبی آزادیان؛ انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال ، باانگیزه و با موفقیت بالا است که دانشجویان متمرکز بر تحقیق را گرد هم می آورد.

اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند ، بیشتر این قابلیت ها احتمالاً آغاز کار دانشگاه است. تحقق این قابلیت ها دست نیافتنی نخواهد بود. بنابراین ، به منظور تحریک روحیه علمی دانشجویان ، توانمندسازی: انگیزه ، دانشگاه باید انجمن های علمی دانشجویی را به طور مداوم پشتیبانی کند.
__________________________________________
بیشتر بخوانید:
بودجه کافی و بدون زحمت باید در اختیار انجمن های علمی قرار گیرد

بوروکراسی و قوانین سنگین به جوامع علمی آسیب زده است

محدودیت های بی اساس دانشجویی را برطرف کنید
__________________________________________
در چهل و پنجمین شماره “توسعه دانش جدید با انجمن های علمی” ، آنا با سعید ابطحی درباره مأموریت ها ، اهداف ، برنامه ها ، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد صحبت کرد. می توانید با جزئیات مطالعه کنید.

آنا انجمن علمی مرتبط خود را با جزئیات ، نحوه شکل گیری ، نوع آن ، دامنه فعالیت ها (حوزه های کاری) شرح دهید.

ابطحی: انجمن دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد (IMSA) زیرمجموعه فدراسیون بین المللی دانشجویان پزشکی (IFMSA) با بیش از 60 سال سابقه کار است. این انجمن یک سازمان دانشجویی به رهبری دانشجویان است و اعضای فعال آن از بیش از 100 کشور جهان تشکیل شده است.

مهمترین هدف این انجمن توانمند سازی دانشجویان مختلف ، دانشجویان پزشکی در زمینه های اجتماعی ، علمی و … است. انجمن دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به عنوان اولین واحد دانشگاه آزاد ، فعالیت رسمی خود را از اکتبر 2014 آغاز کرد که بیش از 500 نفر از رشته های مختلف علوم پزشکی به آن پیوستند.

هیئت امنای این انجمن متشکل از دبیر ، معاونین و افسران انجمن است: SCORA (بهداشت باروری و ایدز) ، SCOPH (بهداشت عمومی) ، SCOME (آموزش پزشکی) ، SCORP (صلح و حقوق بیمار) و SCOPE (دانشجو) کمیته تبادل) هرکسی در زمینه خود فعالیت می کند.

آنا موقعیت و مسئولیت انجمن های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابطحی: با توجه به این واقعیت که بیشتر تحصیلات در بین دانشجویان به منابع تخصصی هر دوره در هر زمینه محدود می شود ، نیاز به یادگیری مهارت هایی مانند کار گروهی ، حل مسئله ، ارتباط عملی کاربرد عملی آنچه آموخته شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکی در آینده با مردم و بیماران ارتباط مستقیم خواهند داشت. حضور در جوامع به افراد کمک می کند قبل از اینکه به شغل حرفه ای خود بپردازند ، مهارتهای بیشتری را برای آماده سازی بهتر و بیشتر برای شغل خود به عمل آورند.

آنا نقش جوامع علمی به عنوان هسته های تخصصی در پیشرفت علم و علم و دانش ، به ویژه توسعه علوم جدید چیست؟

ابطحی: همانطور که گفته شد ، ایمسا (انجمن دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد) متشکل از تعدادی کمیته تخصصی است که هرکدام هدف نهایی این انجمن را که ارتقا knowledge دانش ، آگاهی و مهارتهای مختلف مردم برای ایجاد یک تعداد پروژه هایی که در زمینه آنها تعریف شده است. بدیهی است که این فعالیتها به دلیل پیشرفت زمان و دانش موجود روز به روز در حال بهبود است و به گسترش دانش جدید نیز کمک می کند.

آنا حمایت از انجمن های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید؟ درباره مسائل و چالش های شغلی خود چه می دانید؟

ابطحی: در مورد پشتیبانی ، ابتدا باید از مسئولان دانشکده بخاطر حمایت در این زمینه تشکر کنم. اما بزرگترین چالش برای انجمن ها محدودیت منابع مالی ، حتی انسانی است. علی رغم تعداد زیاد دانشجویان دانشگاه. اما دانشجویان علاقه کمتری به عضویت در انجمن ها نسبت به سال های گذشته دارند ، شاید بخشی از آن به دلیل وضعیت فعلی اپیدمی کرونا است که فرصت ارتباط چهره به چهره انجمن ها را از آنها می گیرد.

البته محدودیت های مالی برخی از پروژه های بزرگ و پشتیبانی و پشتیبانی نیز چالش های همیشگی انجمن ها است.

آنا چگونه می توان جوامع علمی را برای پیشرفت علم تقویت کرد؟

ابطحی: تشویق نامه تشکر نامه ، حمایت مالی و عاطفی و حمایت و تشویق و پشتیبانی هرچه بیشتر دانشجویان و مسئولان مستعد می تواند منجر به پروژه های بیشتر و تقویت انجمن ها شود. البته انجمن به شرکت کنندگان برنامه گواهینامه هایی نیز می دهد که می تواند بخشی از رزومه دانشجویی آنها باشد.

آنا مسئولان دانشگاه چگونه با انجمن شما همکاری کردند؟

ابطحی: تا کنون ، در بسیاری از موارد بسیار خوب است. به ویژه ، دستیار پژوهشی دانشکده پزشکی مشهد کمک زیادی به ارائه بستر مناسب برای پروژه ها کرد. البته ما سال گذشته بخشی از باشگاه محققان نخبگان جوان بودیم. اما در این مورد ، برخی از سردرگمی ها وجود داشت – اتحاد درست تشکیل نشده بود ، به خصوص که ایمسا یک انجمن داوطلبانه مستقل است و برای هیچ ارگان خاصی کار نمی کند.

آنا توضیح اینکه فعالیت های اجتماعی ، علمی ، فرهنگی ، موفقیت ها و دستاوردهایی داشته اید.

ابطحی: در طول سالها موارد زیادی از قبیل برگزاری همایشهای فشار خون ، دیابت ، اچ آی وی ، برگزاری مدرسه عروسک گردانی ، فعالیتهای آگاهی بخشی در مورد بیماریهای مختلف از جمله سرطان عمومی ، افسردگی و برنامه های خیریه رخ داده است.

سال گذشته ما برنامه ای در کمیته عقرب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت عنوان دانشکده اخلاق پزشکی داشتیم که در “ارائه بهترین روش های کشور در مراکز پزشکی و انجمن های علمی دانشجویی” مقام اول را کسب کرد ؛ متاسفانه بیشترین دستاورد مهم همان چیزی است که ما هدف نهایی می دانیم ، یعنی کمک به افزایش دانش و آگاهی.

آنا آیا در جامعه خود محصول یا موفقیت دیگری داشته اید؟

ابطحی: در دوران کرونا ، ما پروژه های مختلفی را برای جلب مخاطبان بیشتر راه اندازی کردیم. در میان آنها ساخت ویدئویی با عنوان “نمانید” که هدف آن قرنطینه کردن افراد برای ماندن در خانه ، برای دنبال کردن پروتکل ها بود که از رادیو خراسان رضوی پخش شد. ما دو مسابقه برگزار کردیم ، “هفت روز ، هفت فیلم” و “بهبود قرنطینه” ، که مردم را سرگرم و همچنین آنها را به ماندن در خانه ترغیب کرد.

ما همچنین تعدادی فعالیت خاص تر برای دانشجویان پزشکی داشتیم ، از جمله وبینارهای آموزشی و محتوای اپیدمی ازدواج ، که در صفحه اینستاگرام انجمن قرار دادیم.

آنا و حرف آخر …

ابطحی: من از همه دانش آموزانی که فکر می کنند انگیزه ، علاقه یا تلاش کافی برای شرکت در چنین پروژه های دانشجویی (در بالا) دارند دعوت می کنم تا به ما بپیوندند و در این راه به ما کمک کنند.

انتهای پیام / 4103/4062 /