عمومی

تهمت به خانم گزارشگر جای همراهی در تقبیح تحریم‌ها

آلنا دوهان علاوه بر پاراگراف‌های تفصیلی، با ذکر جزییات و جزییات، نتایج تحقیقات خود را خلاصه کرد و در قالب این جمله بیان کرد: تحریم ها ناقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران است». اما طرفداران شکست این سخنان را دوست نداشتند. چون مدعی هستند همه کاستی ها به گردن دولت – تحریم های ترامپ علیه جمهوری اسلامی است نه مردم ایران.

به گزارش سرگرمی برای همه، مهرداد خدیر در این پست عصر ایران وی نوشت: اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر حمایت از حقوق بشر، در مورد گزارش وی در مورد موضوع خاص تأثیر تحریم ها بر ایران، آشکارتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد. می توان تصور کرد که مدعوین ایرانی بدون هیچ ابهامی از استاد تمام حقوق بین الملل دانشگاه مینسک در مورد جنبه بحث برانگیز حقوق بشر تحریم های آمریکا علیه ایران انتظار چندان صراحتی نداشتند. زیرا برخی این سوال را مطرح کرده اند که چه تضمینی برای گزارش نهایی او وجود دارد.

از سوی دیگر گزارشگر پیش از سفر 12 روزه تحت فشار و انتقاد قرار گرفت که چرا سفر وی مشروط به استقبال ایران از گزارشگر ویژه ایران نبوده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ده ها روزنامه نگار مورد به مورد دارد که موضوعاتی مانند حق غذا، حق سلامت، پیامدهای منفی اجبار یکجانبه را پوشش می دهند و ایران در گذشته با سفر خبرنگاران ویژه به جای خبرنگاران مخالفت کرده است. 10 سال؛ به گفته مقامات قبلی، توافقی بین دو سخنران صورت گرفته است. با این حال، آنها به دلیل ترجیحات سفر خود به جاهای دیگر نیامدند.

دکتر آلنا دوهان که 12 روز را در سکوت در ایران سپری کرد و با مسئولان و فعالان سیاسی و مدنی گفتگو کرد، رئوس گزارش خود را روز چهارشنبه اعلام کرد. او این گزارش را ظرف سه ماه آینده تکمیل خواهد کرد تا در ماه سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود.

وی آشکارا تحریم های آمریکا را نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران خواند. این تحریم‌ها تأثیر مخربی بر زندگی مردم عادی ایران داشته است و از عاملان این تحریم‌ها به‌ویژه ایالات متحده خواسته‌اند تا آن را لغو کنند. “تحریم ها علیه ایران.” زیرا بر اساس قوانین بین المللی قابل توجیه نیست. به خصوص در مورد تجارت، حواله ها و همچنین مشکلات زیرساختی مانند غذا، مراقبت های بهداشتی و دارو.

مهمترین بخش سخنان گزارشگر اما این بود که وی از محاصره 100 تا 120 میلیارد دلاری پول ایران به دلیل تحریم های آمریکا علیه بانک های جهانی صحبت کرد و خاطرنشان کرد که تحقیقات وی نشان می دهد که تحریم ها در سال 2018 اعمال شده است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام که در مورد ایران اعمال شد، تأثیر بسیار مخربی بر اقتصاد ایران گذاشت.

وی از دیدارهای متعدد خود با تعدادی از مقامات دولتی، اعضای بخش بهداشت و درمان، خیرین، نمایندگان جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و فعالان تجاری در یک دوره 12 روزه خبر داد و خاطرنشان کرد که این جلسات محدود به دولت ها، مقامات و کانال ها بوده است. . نه از پیش تعیین شده است، نه موجه است.

همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش نهایی او دقیق‌تر خواهد بود، که در طول سه ماه آینده فرصت کار روی اطلاعات، مشاهدات، استماع‌ها و اسناد دریافتی را خواهد داشت. سه ماهی که «تحریم، صفر، صدها» که به کمتر از محکومیت این مقوله جمهوری اسلامی راضی نیستند، روزنامه نگاری را که اصلاً این طرف را محکوم می کند، حتی اگر پای ترامپ در گلویش باشد، خبرنگار خوبی می دانند. : ملت ایران آشکار است.

آلنا دوهان علاوه بر پاراگراف‌های تفصیلی، با ذکر جزییات و جزییات، نتایج تحقیقات خود را خلاصه کرد و در قالب این جمله بیان کرد: تحریم ها ناقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران است».

اما طرفداران شکست این سخنان را دوست نداشتند. چون مدعی هستند همه کاستی ها به گردن دولت – تحریم های ترامپ علیه جمهوری اسلامی است نه مردم ایران. به همین دلیل عده ای خبرنگار را متهم کردند. تا جایی که اسناد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد کمک های دریافتی کشورها رشوه تلقی می شد. با این حال، اگر چنین باشد، شاید ارجاع شما به گزارش های دیگران نامناسب باشد.

البته در داخل کشور، کسانی که منکر تأثیر تحریم‌های بیشتر نسبت به دولت روحانی هستند، اکنون با این کنایه مواجه می‌شوند که چگونه این روزنامه‌نگار تنها در 12 روز متوجه این تأثیر ویرانگر شد؛ آنها سعی کردند پیامدهای تحریم‌ها یا پیامدهای سیاسی منفی را انکار کنند. استثمار علیه دولت قبلی کسانی که ادعا می‌کردند تحریم‌ها نقشی کمتر از سوءمدیریت و فساد دارند، اکنون با گزارش‌های رسمی مبنی بر مسدود شدن 100 تا 120 میلیارد دلار توسط ایران به دلیل تحریم‌ها مواجه هستند. 100 میلیارد دلار را زمانی بهتر می توان درک کرد که بدانیم سابقه ارز ترجیحی که باعث افزایش قیمت نان، مرغ و روغن شد 10 میلیارد دلار بوده است.

با این حال، علیرغم برخی هشدارها مبنی بر بی‌دوستی و بی‌عدالتی، به نظر می‌رسد که این امر باعث ایجاد یک اجماع ملی شده و تقاضا برای لغو تحریم‌ها را گسترش داده و این سوال را مطرح می‌کند که چرا دوستان در مورد منافع در خطر هستند؟ مردم ایران نمی‌خواستند گزارشگر ویژه به ایران بیاید، حالا که آمده و با سازمان‌های مردم‌دولتی ملاقات کرده، همه به اتفاق با تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند و قصد دارند او را متهم به انجام کاری کنند. از طرف جمهوری اسلامی دست به تحریم ها نزنید.

با نگاهی به فعالیت ها و اهداف ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، انتشار این گزارش بی شک توفیقی برای ترکیب جدید قوه قضائیه که متشکل از مسئولان مختلف است، می باشد. هر چند کارکنان دولتی هستند.

دبیرکل فعلی، غریب آبادی که از تجربیات دیپلماتیک آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده کرده است، ضمن دعوت از گزارشگر ویژه ای که بودجه آن توسط کشور میزبان تامین نمی شود، گزارش منفی را پذیرفته و خطر کاهش تحریم ها را به دنبال دارد. وی نیز در دستور کار وی قرار داشت، طبق فهرستی که وی تهیه کرده بود، البته با چهره های غیردولتی نیز دیدار و گفت و گو کرده است. ، گاهی اوقات و شاید اغلب منتقدان.

محتوای گزارش نشان می‌دهد که او با شنیدن انتقادات تحریم‌ها، اثرات منفی آن بر زندگی زیست اجتماعی و اقتصادی ایرانیان را تشریح کرد. در حالی که برخی تصور می کردند عده ای می خواهند ایران را مقصر بدانند، اما کدام وطن پرست ایرانی فراموش می کند که این آمریکا بود که از برجام خارج شد، از توافق هسته ای به موج امید تبدیل شد؟ بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم واضح بودن محکومیت تحریم ها در گزارش و عدم وجود لکنت مشروط به اطلاعاتی بود که فعالان سیاسی، مدنی و مردمی در گفتگو با گزارشگر داشتند. زیرا افراد مختلفی را پیدا کردند که احتمالاً مخالف سیاست داخلی بودند، اما موضع مشترکی در مورد دفاع از تحریم در دفاع از برجام ابراز کردند و این موضوع بر او تأثیر گذاشت.

هر انتقادی که در حوزه حقوق بشر در ایران داشته باشیم، مانع از آن نمی شود که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را نقض آشکار حقوق بشر بدانیم و از گزارش گزارشگر استقبال کنیم.

با این اوصاف باید آشکارا تاسف خود را نسبت به رسانه فارسی زبان ایرانی که دکتر دوهان را متهم به سفارش کاری می کنند ابراز کنیم. ما شک نداریم که او غافلگیر خواهد شد. چون نمی توان ادعای مبارزه انسانی کرد، از اعمال غیر انسانی دفاع کرد.

به جای اتهام، عبارت «بررسی پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اعمال حقوق افراد» را با گزارشگر ویژه تکرار کنیم. تحریم های یکجانبه تمام حقوق مردم ایران را نقض کرده است.»

این بیانیه که تحریم ها نقض حقوق بشر است به این معنا نیست که در جایی که تحریم وجود ندارد، وضعیت لزوماً عالی است. مردم.

اگر مقامات عزم خود را برای بازگرداندن برجام، لغو تحریم‌ها، محاکمه آنها در دادگاه‌های بین‌المللی، اگر به یاد داشته باشند که تحریم‌ها یکجانبه است، اگر موضع سازمان ملل را نپذیریم، این گزارش تأثیر مثبت بیشتری خواهد داشت. باز هم خداوند «و کسانی که به زمان زمین بدبین هستند، دنیا را تنها در دو رنگ سیاه و سفید نبینند».

انتهای پیام: