عمومی

اولویت اساسی ایران در مذاکرات لغو تحریم‌هاست

به گزارش ایرنا، ژرژ مالبرونو خبرنگار ارشد لوفیگارو در مصاحبه ای اختصاصی نظر علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه کشورمان، مذاکره کننده هسته ای را که به تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه سفر کرده است، جویا شد.

باقری در پاسخ به این سوال که اولویت های ایران برای از سرگیری مذاکرات وین در 8 آبان چیست؟ از آنجایی که موضوع اصلی خروج آمریکا از توافق است، پیامدهای این خروج تحریم‌های غیرقانونی بود.

وی گفت: دستیابی به توافقی با پیامدهای عملی برای مردم ایران یک موضوع کلیدی است و برای ما امکان پذیر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور تاکید دارد که طرف های مذاکره خواسته های غیرواقعی نداشته باشند؟ هر چیزی که با توافق 2015 مغایرت دارد باید کنار گذاشته شود.»

باقری با بیان اینکه اصلاً نمی توان مسائل خارج از برجام را مطرح کرد، گفت: بحث مذاکرات موضوعی است که مربوط به توافق 2015 است، به عنوان مثال توان دفاعی ایران ربطی به آن ندارد. هرکسی که بخواهد دستیابی به توافق بر اساس توافقنامه 2015 را به تاخیر بیندازد، مسائل دیگری را مطرح می کند.

باقری کنی پس از درخواست کاخ سفید برای ارائه تضمین به ایران گفت: آمریکایی ها تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و اروپایی ها نیز به تعهدات خود عمل نکرده اند. باید در شرایط آتی توافق کنیم که این بار ثبات خواهد داشت.

میز مذاکره برای همیشه دوام نخواهد داشت

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فیگارو مبنی بر اینکه در سه سال اخیر ریاست جمهوری بایدن ارزش مالی اختلافات ایران به دلیل کاهش درآمدهای نفتی حدود 100 میلیارد دلار بوده است، آیا ایران دچار مشکل شده است. کورونا گفت: «طرف‌های توافق باید تضمین کنند که این توافق پایدار باقی می‌ماند، زیرا ما می‌خواهیم توافقی داشته باشیم که از ضررهای آینده جلوگیری کند».

وی گفت: بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم و منافع ما را تضمین کند. قرار نیست مذاکرات در وین برای همیشه برگزار شود، اما قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

باقری گفت: تمام فعالیت های هسته ای ایران در راستای توافق تضمینی NPT است. همه این عملیات ها تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. ایران هیچ فعالیت غیرقانونی هسته ای ندارد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان یادآور شد. زمانی که طرف مقابل اراده عملی برای رفع تحریم های غیرقانونی داشته باشد، ایران نیز در سال 2015 با بازرسی های مناسب وارد عمل خواهد شد. بنابراین، همه چیز به تمایل طرف مقابل بستگی دارد.

معاون وزیر امور خارجه در این مصاحبه دیدار خود با فیلیپ هررا مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه را بسیار باز، جدی، سازنده و چشم انداز توصیف کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به موضع بسیار نزدیک چین و روسیه با ایران گفت. پس از دیدار امروزم، ارزیابی من این است که فرانسه در تلاش است نقش جدی تری در این زمینه ایفا کند.

وی افزود: اگر فرانسه بتواند نقش مستقل خود را ایفا کند، می تواند نقش موثری ایفا کند.