بین الملل

روزنامه اعتماد: بنجل فروشهای کالاهای چینی کاسبان تحریم و مخالف احیای برجام هستند

برخی از گروه ها در آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوزه منطقه در گروه اول قرار دارند. این کشورها و این جریان‌های متضاد معتقدند که برجام در حال ایجاد قابلیت‌های جدیدی است که ایران می‌تواند از طریق آن گام‌های بلندی برای ثبات خود در منطقه بردارد. یعنی اگر برجام، تولد دوباره، منافع مردم تضمین شود، منافع آن به خطر می افتد.

دسته دوم در ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور عناوین مختلفی دارد که مهم ترین آنها «کاسب تحریم» است. اما بازرگانان تحت تحریم چگونه هستند و به قیمت بیشتر مردم چه سودی می برند؟
جریان های مردمی تحمیل کالاهای بی مصرف و بی کیفیت چینی به مردم در دوران تحریم، قدرتمندترین نماد تجار تحریمی کشور است. نمونه عینی و بارز چنین رفتاری را می توان در صنعت خودرو مشاهده کرد. ده ها سال است که ایرانیان مبالغ هنگفتی را صرف خرید خودروهایی کرده اند که ایمنی و امنیت آنها را تضمین نمی کند. در این میان گزارش های میدانی مستند نشان می دهد که ایرانی ها می توانند با برندهای لوکسی مانند بنز، بیامو، فولکس واگن و غیره رانندگی کنند. خودروهایی که از نظر ظاهر، ایمنی و کیفیت با نمونه های داخلی قابل مقایسه نیستند. جای تاسف است که این سوء استفاده ها با ظهور تولیدات داخلی انجام می شود. یعنی کالاهای چینی را به کشور می آورند و می بندند، بعد اسم تولید داخل را روی آن می گذارند.

اما برجام را از زاویه دیگری هم می توان دید، یعنی کمک به بهبود اداره جامعه. به گفته کشورهای غربی. در صورت اجرایی شدن برجام، طی 10 سال آینده تعدادی از تحریم‌های اقتصادی، نظامی و لجستیکی برای ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند به عنوان عضو عادی سازمان ملل در روند تجارت بین‌المللی اقتصاد مشارکت کند. در هر صورت ایران یکی از کشورهایی است که دارای ذخایر فوق العاده نفت، گاز و… است، لغو تحریم ها زمینه لازم برای افزایش درآمد کشور را فراهم می کند. از سوی دیگر دولت برای تامین کسری بودجه، برای اجرای برنامه های رفاهی و اقتصادی خود پول بیشتری در اختیار دارد.

در شرایط کنونی، عدم تولد دوباره برجام، شکافی بین دولت و «مردم» ایجاد کرده است. مردم احساس می کنند که دولت می تواند قبل از عملیات اقتصادی با احیای برجام، فشارهای کنونی بر افراد ناامن طبقه متوسط ​​جامعه را کاهش دهد. باید توجه داشت که هر چه فاصله حکومت و مردم بیشتر باشد امنیت کشور به خطر می افتد. نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی در ابتدا بر مبنای ارتباط مستحکم با مردم نظام شکل گرفت، در این روند هر آسیبی به پشتوانه نظام خدشه وارد می کند. بنابراین احیای برجام باعث بهبود نظام حکومتی، بهبود روابط نظام با مردم می شود.

23302: