بین الملل

نشست وزیران خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره برجام

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود ، در مورد زمان برگزاری جلسه چیزی نگفتند ، اما دو نفر گفتند که این جلسه فردا (جمعه) و دو نفر دیگر هفته آینده است.

هفته گذشته ، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده به طور جداگانه با همتایان اروپایی خود درباره برجام صحبت کرد. با این حال ، این جلسه با توجه به مهلت علاقه خود به “اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها و محافظت از ملت” آخرین اقدام دولت جدید ایالات متحده برای اجرای برجام است.

مجلس شورای اسلامی در دسامبر گذشته به “اقدام استراتژیک رفع لغو تحریم ها برای محافظت از منافع ملت ایران” رأی مثبت داد که دولت را مکلف می کند در صورت ادامه تحریم های آمریکا همکاری با آژانس انرژی هسته ای را محدود کند.

در همین راستا ، کاظم ریب اریب آبادی ، سفیر ایران در سازمان های بین المللی در وین ، هفته گذشته در مورد تغییر در سطح همکاری بین ایران و آژانس انرژی هسته ای هشدار داد. وی در توییتر خود نوشت: “همکاری و حسن نیت یک خیابان دو طرفه است ، نه یک طرفه.”

قا اریب آبادی خاطرنشان کرد که “قانون جدید مجلس شورای اسلامی فرصتی دیگر برای حفظ همکاری کامل بی سابقه و قابل توجه با آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق لغو تحریم ها فراهم می کند.” امیدواریم فرصت ها از دست نرود ، چرا؟ همکاری به همکاری عادی برمی گردد.

دو سال بعد ، ایالات متحده یك جانبه از برجام خارج شد شورای امنیت: شورای امنیت سازمان ملل به تعهدات خود عمل كرده است. این توافق نامه بین المللی که گامی است که تهران برای کاهش تعهدات خود در قبال برجامی برداشته است ، به زودی بازگردانده می شود.

311311