عمومی

بر بال ملائک؛ جشن‌نامه‌ای برای دوستی وفادار و مردی اخلاقمدار

بسم الله خالق آسمان و زمین

جهان ، دانشمند راهنما / خدا ، پاکی و خلوص فراوان است

آقای سید علی زی از عسکر سالها دوست است ، فردی با اخلاق وفادار ، فهمیده ، “آزاد” ، مستقل ، مصلحت ، فعال ، علاقه مند به کار در یک محیط آرام ، معتقد به مدیریت امور بدون تعارض ، سختگیری است. شناخت من از او به مدت سه دهه اثبات این است که تمام تلاش و غم و اندوه او صرف تلاش برای کار کردن ، پیروی از قوانین ، استفاده از تمام توانایی های خود ، اختصاص وقت برای انجام وظایف خود ، ضمن حفظ معیارهای اخلاقی و مشاوره شده است. سال 1992 اولین بازدید ما بود. آنها خواستند کتابی در مورد جغرافیای مکه مد مدینه بنویسند که اندکی بعد اتفاق افتاد آثار اسلامی مکه و مدینه در آن زمان ، مرکز تحقیقات حج در کوچه ناصر در خیابان صفای (شهدا) واقع شده بود. بعد از نوشتن کتاب اعمال در همان سال ، برای اولین بار به حاجی رفتم. از آن زمان ، طی سالها ، دوستی و همکاری علمی ادامه داشته است. من در چندین سفر حج به آنها خدمت کردم و بیشتر سال را به عنوان عضوی از هیئت تحریریه با مجله میقات ، نوشتن و انتشار برخی از کارهای آنها و همچنین مشاوره های دیگر ، کار کردم.

هرکسی که با او کار کرده باشد ، دقت ، سرعت ، اخلاق ، فروتنی و مصلحت اندیشی او را می داند. طبیعتاً در سایه کار او بود که اداره آموزش و تحقیقات حج به اوج خود رسید ، شعر شروع به چاپ کرد و صدها کتاب در زمینه های مختلف مربوط به حرمین حج منتشر شد. همزمان جنبه های مختلف حج برای آنها امکان پذیر بود. فقه ، تاریخ ، دانش آثار ، و همچنین اخلاق میثاق ، آداب و معاشرت. در همه زمینه ها ، آنها از این طریق متخصصانی را تهیه ، تدوین ، تألیف ، ترجمه و استفاده می كردند. آنها خودشان درگیر تحقیق ، چاپ کارهای اصلاح رفتاری بوده اند. جالب اینجاست که کار او انتقال از ساده ترین شعبه سازمان حج به بالاترین سطح ، یعنی رهبری رهبری حج بعث بود. به همین دلیل آنها با تمام ظرایف کار آشنا بودند.

اما از نظر ما اهل کتاب ، او با همه همراهان لازم ، یک دوست مهربان و دلسوز بود. آنها علاقه خاصی به ادبیات حج داشتند ، این وجه مشترک ما بود. به همین دلیل اقدامات مشترک بسیاری در این زمینه انجام شده است. یکی از جالب ترین پروژه ها کتاب حاجی بود که هر سال گزارش حاجی در آن تهیه می شد که به صورت کتابی با عنوان “کتاب حاجی” نوشته می شد. این کار در تمام این سال ها ، در واقع از دهه 1970 انجام شده است. من سه سال با برخی از دوستانم نوشتم و سالهای دیگر را دوستان دیگر ساخته اند ، که اکنون میراث قابل توجهی در تاریخ حج ایران است.

نکته برجسته کار من در مورد حج کتاب آثار اسلامی بود که هر ساله بین صدها نفر از مدیران نسخه ، روحانیون و زائران توزیع می شد. آقای عاصی عسکر استدلال می کرد که در نسخه های مختلف این کتاب تغییرات مکان و زمان گزارش شده است. انجام خواهد شد. به همین دلیل ، هر بار که مشکلات جدیدی به آن اضافه می شد ، وی از درآمد پشتیبانی شده با این اضافات پشتیبانی می کرد. سالها این کتاب کتابی بود که رهبران کاروانها باید آن را داشته باشند یا امتحانش می کردند. بنابراین آنها حق داشتند كه اصرار داشته باشند متن و اطلاعات آن به روز شود تا كتاب زنده بماند. مجله میقات او نزدیک به سه دهه است که منتشر می شود. در تمام این مدت من عضو هیئت تحریریه بودم و می نوشتم مقاله. جلسات منظم با حضور جدی وی ، با مشارکت وی و همچنین حساسیت انتخاب مقالات خوب ، سفارش مقالات ، مجله ای کاملاً تخصصی ادامه داشت.

به نظر من ، چنین دوستی سزاوار این بود که کتابی را به احترام او به عنوان جشنواره جمع کنم. دلیل علاقه من به حوزه شخصیت حاجی اعتبار شخصی بود که در این سال ها در خلق ادبیات حاجی نقش بسزایی داشت. واضح است که رژیم بعث به وی این فرصت را داد تا از وی اطمینان حاصل کند که در سالهای فعالیت وی به عنوان معاون بعثی (در دوران ریاست جمهوری آیت الله ریاشاهری) همه چیز خوب پیش رفته است. دوم ، ذوق ، خلاقیت و ابتکار او ، هم در آن زمان و هم به عنوان رئیس سازمان ، به حدی بود که توانست از این توانایی به خوبی استفاده کند. نتیجه آن رشد ادبیات حج ، توسعه زیارت حج و همچنین انتشار صدها مقاله و کتاب بود که در افزایش آگاهی عمومی نسبت به این فریضه دینی بسیار مثر بود.

وقتی تصمیم به انتشار جشنواره گرفتم ، این موضوع را با دوستان نزدیکم ، از جمله دوستان عزیزم ، استادان معراجی ، مهدوی و مهریزی ، در میان گذاشتم. همه خوشحال بودند ، من شروع کردم. مجموعه ارائه شده ، از جمله مقاله 39 و پایان نامه ، از دو بخش تشکیل شده است. قسمت اول شامل مقالاتی درمورد موضوعات مربوط به آقای زی عزی عسکر ، رهبری و حج وی در دوره تصدی وی است. قسمت دوم – مقالات مقاله زیارت در زمینه زیارت ، رساله ها و سفرها.

به نظر من ، علاوه بر تحقیق ، یکی از امتیازات این جشنواره وجود چندین سفر به حج ، عتبات و مشهد است که پر از اطلاعات تاریخی و جغرافیایی است. دو مقاله طولانی در بخش دوم به اسنادی از دفتر ایران در عراق مربوط می شود که بسیاری از آنها ممکن است برای زیارت و همچنین برای روشن شدن مشکلات ایرانیان در عراق استفاده شود. سه رساله زیبا ، از جمله دو رساله در مورد سفرنامه های مشهد و عتبات همراه و دیگری به زبان عربی ، در مورد زندگی نامه فرهاد میرزا ، به ویژه آنچه او در کاظمین انجام داد ، کار دوست عزیز من آقای حجت الاسلام و مسلم برکت ، متن های ارزشمندی است که در اینجا چاپ شده است. این مجموعه همچنین شامل پناهندگان دوره پهلوی در منطقه حج است. علاوه بر این ، ما مطالعه خوبی درباره مسائل مربوط به میثاق داریم که باید خوانده شود. از جمله گزارش کاظم زاده ایرانشهر در مورد وضعیت حاجی است که وی در طول کار اداری خود در دفتر ida اداری ایران نوشت و به صورت کتاب در فرانسه منتشر شد.

این مجموعه به احترام وی توسط دوستان و تعدادی از محققان تهیه شده است. نیازی به گفتن نیست که انتخاب عنوان “در بال فرشتگان” منوط به مسئله زیارت ، چهل سال تلاش وی در این زمینه است.

در هر صورت نتیجه چندین ماه کار همان چیزی است که می بینید. من از همه کسانی که به دعوت این بنده خدا پیام فرستادند تشکر می کنم ، این مجموعه را به دوست عزیزم جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تقدیم می کنم. طبیعتاً من مسئول این امر هستم ، وی به جز ارائه مصاحبه برای قسمت اول کتاب ، هیچ مشارکت دیگری نداشته است.

با تشکر ویژه از برخی از دانشجویان سابق من که برای این جشنواره مقاله نوشتند. با تشکر از خانم مریام صدیقی ، که علاوه بر یک مقاله مستند طولانی ، تلاش کرد تا این کتاب را علامت گذاری کند. باشد که خداوند در این اوقات دشوار به همه این عزیزان سلامتی عطا کند ، سرانجام در پایان دعای ما ، الحمدلله پروردگار جهان
رسول آف آفرانیان / 17 نوامبر 2016

درباره بال فرشتگان ، جشن سید علی زی از از عسکر ، نویسنده: رسول آف آفاریان ، تهران ، نشر علم ، 1399 ، 1118 صفحه.

بخش اول. فعالیتها و مقالات مدیریت

1. زندگی ، فعالیت و دیدگاه ها ؛ سید علی قاضی عسکر در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین

2. مرد و کار / محمدمهدی معراجی

3. خاطرات و خاطرات / محمد علی مهدوی راد

4. تأسیس شش نشریه در زمینه علوم زیارتی حج و حدیث / علی ورشاهی

5. رهورد ، دو زیارت تمتع ، 1998 و 2006 / مهدی مهریزی

6. تأخیر در دائرlopالمعارف حاجی و دو حرم / حسن طارمیا راد

7. دفتر نماینده ولی فقیه در حج / عبدالحسین سیف اللهی

8. کتابخانه ، موزه و اسناد در پژوهشکده زیارت حاجی / علی احمدی

9. مدیر نظارت بر عملکرد / سیداحمد سجادی ازی آزی

10. تجربه کاری و خاطرات / محمد هادی فلاح زاده

11. تجربه فعالیت بعثی در سال 1390 137 / عبدالرسول حجاری

12. پشتیبانی و همکاری سه دهه / علیرضا صالحی

13. اقدامات ابتکاری / حمید احمدی

14. تاریخ شفاهی حج ، دین دائمی / احمد نجمی

15. سخنرانی آقای سید عباس صالحی

قسمت 2. مقالات در زمینه زیارت حج

16. مکانهای دیدنی بیش از یک ربع قرن در کتابفروشیهای مکه در مدینه / محمدمهدی معراجی

17. مروری کوتاه بر فعالیتها و احکام حقوقی درباره مراسم حج / محمد حسین فلاح زاده

18. تلاش برای سفر به خانه خدا / حبیب الله آموزگار / راهنمای سفر. رسول آف آفريان

19. حاجی نامه کیوان کازوین / نویسنده: رسول آف آفاریان

20. فقه حاج شیعه در قاجار در منابع چاپی / مجید عالیشاه

21. گزارشی از سفر حج (1911-1910) / حسین کاظم زاده ایرانشهر / ترجمه از فرانسه توسط ماهیا شعیب عمرانی

22. Haji Travel پسران Haji Guide / حسین اول القدر شوجائی / نویسنده: رسول آف آفاریان

23. سفر ناشناخته حسین اول القدر شجاع / مجید فرخزاد

24. حاجی را جستجو کنید. بر اساس کتاب المصنف عبدالرزاق صنعانی / نسیمه فلاحی نژاد

25. مروری بر نامه های ناج شاه سمت راست سلطان عثمانی در مورد مسئله حاجی / دنده قاسم

26. H.G. گزارش های میرزا بزرگ خان ، مأمور ایرانی در بغداد در سال 1277 / ماریام صدیقی

27. اسناد و مکاتبات اداری از دفتر ایران ، آذربایجان 1296 / شیوا تقوایی اه اهتکش

28. رویه خروج از مکه / شیخ موسی یونسی بهاری / تالیف رسول آف آفاریان

29. سفرنامه عتبات ، ح. 1315 / 1276 / محمد مولی خان میرپنج (پدر رشید یاسمی) /

30. ادبیات “راهنمای حججی” در منطقه پهلوی / رسول آف آفاریان

31. اسناد تازه کشف شده در مورد حاجی ق. 1340-1326 / رحیم روحبخش

32. سفرنامه مشهد مقدس ، 1299-1299 / میرزا ابوالحسن دستغیب / نویسنده: محمد برکت

33. اخلاق معتمدی (فرهاد میرزا در شرح حال معتمدالدوله شرح خدمات وی) / میرزا ابوالحسن دستغیب / نویسنده: محمد برکت

34. سفرنامه عتبات ، ق. 1299 / میرزا ابوالحسن دستغیب / نویسنده: محمد برکت

35. آزادی اندیشه دینی از شعار به عمل / عبدالرحیم اباذری

36. منهاج النسکین در مناسک حج آئین های معتبر / تالیف مهرداد فردیار

37. آتش سوزی در مانی در سال 1975 در روزنامه ها و خاطرات / رسول آف آفاریان

38. سفری در شعر مقدس مشهد / میرزا شفیع خان تفرش “مدیر گروه” / توسط رسول آف آفاریان

39. کتاب باستانی در تاریخ مکه. مکه نیوز ازرقی / محمد علی مهدوی راد