اقتصادی

ال‌جی و سامسونگ یادشان رفته در زمان تحریم ایران چه کردند؟!

از ابتدای سال جاری میلادی ، گزارش های ضد و نقیضی در مورد بازگشت یا ممنوعیت واردات لوازم خانگی ، به ویژه از کره ، منتشر شده است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، دو سال پیش و با تقویت تحریم های آمریکا ، دو شرکت کره ای LG و Samsung که در صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند ، ایران را ترک کردند. در حال حاضر مارک های این دو شرکت در ایران به GPlus و Sam تغییر یافته است و قطعات آنها از کشورهایی غیر از کره به ایران وارد می شود. این مسئولیت کره ای ها بارها انتقاد مقامات مختلف را برانگیخته است. تا زمان معاون دادستان کل اوایل سال جاری ، او تأکید کرد که فرش قرمز دیگر اجازه بازیافت برای شرکت های خارجی را نخواهد داشت.

در چنین شرایطی ، تولیدکنندگان مدتی است شرایط سختی را برای بازگشت این کشورها به تولید لوازم خانگی خواستار شده اند. تولیدکنندگان در ماه های اخیر بارها تأکید کرده اند که بازگشت کشورهای خارجی به این صنعت باید فقط مربوط به کالاهای غیر داخلی ، مانند قطعات و تجهیزات باشد ، که واردات کالاهای نهایی را باید حداقل به مدت چهار سال ممنوع کرد. از آنجا که تولیدکنندگان هنوز هم برای رونق بخشیدن به صنعت و ورود به بازارهای صادراتی به حمایت نیاز دارند.

اقدامات بعدی باعث شد که رئیس جمهور نامه ای به وزارتخانه های صنعت ، معدن ، تجارت (صمت) و وزارتخانه های دارایی ارسال کند و اعلام کند که واردات لوازم خانگی کره ای همچنان به دستور مقام معظم رهبری ممنوع است.

بنابراین ، با توجه به اینکه طبق تصمیم اولیه شورای هماهنگی قوای سه گانه در سال 1397 ، تمدید آن ، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال 1400 ادامه خواهد داشت و پس از آن مجدداً تصمیم گیری می شود ، یک فرمول جدید ، انتظار می رود که ممنوعیت ادامه یابد.

دولت در سالهای اخیر از پرداخت بدهی 7 میلیارد دلاری خود به ایران خودداری کرده است ، اما در اواسط ماه سپتامبر برخی از رسانه ها مدعی شدند که ایالات متحده به شرکت های کره-کره جنوبی اجازه داده است تا بخشی از بدهی های ایران را بنویسند. واردات کالا به ایران البته در این مجوز آمده است که شرکت های جدید نمی توانند محصولات خود را به ایران صادر کنند ، و همان شرکت های قبلی LG و سامسونگ باید محصولات خود را به ایران صادر کنند. این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان شد که سرانجام دستور ممنوعیت واردات از کره را صادر کردند.

انتهای پیام: