اقتصادی

واردات کالای ممنوعه در سکوت!

در زمان تحریم ، ماجرای واردات ده ها میلیون دلار لوازم خانگی بوش از ثبت سفارش به واردات ، پیشرفت اظهارنامه کالا و روند ترخیص کالا از گمرک صورت گرفت ، در حالی که هیچ یک از ادارات مربوطه از وزارت صنعت ، معدن و بانک از این نظر آنها قبول نکردند. در این فضای ابهام ، این س arال مطرح می شود که آیا نمونه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؟

به گزارش سرگرمی برای همه ، علاوه بر کالاهای وارداتی ممنوع ، از ابتدای سال 1397 ، با تشدید بحران ارزی ، تغییر در سیاست های دولت ، تجارت ارز ، توزیع ، توزیع ، لیست طولانی کالاهای وارداتی ممنوع شد و از آن زمان امکان واردات آن کالاها که عمدتا کالاهای مصرفی هستند ، ممنوع است. هیچ شباهت درونی نداشت یا نداشت. با این وجود ، مدیریت منابع ارزی ، جلوگیری از صادرات ، حمایت از تولید داخلی از جمله عواملی بود که موجب این ممنوعیت شد و هر یک از ادارات مربوطه موظف به انجام این کار در هنگام ترخیص کالا از واردات ، تأمین کالا و کالا شدند.

کالاهای گروه 4 که ورود آنها به کشور ممنوع است ، حداقل دو سال است که وارد نشده است. حتی قبل از این ممنوعیت ، تمام تلاش ها برای واردات و پاکسازی کالاهایی که به گمرک و بنادر می آمدند ، در پایان ، با وجود تصویب دولت و شرایط تعیین شده توسط قانون ، امکان پاکسازی کامل کالاهای گروه 4 که حدود 80 میلیون دلار بود ، وجود نداشت. بنابراین ، از فوریه سال گذشته تا پایان سال گذشته ، مهلتی برای ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته شد ؛ حتی از ژوئن تا 17 سپتامبر برای سه ماه دیگر تمدید شد ، اما برخی از این کالاها توسط سرویس گمرک اعمال شد (ماده 35) – وظایف مربوط به سازمان. برای تعیین. ملک نصب شد

در عین حال ، در زمانی که امکان پاکسازی یا واردات کالاهای گروه 4 وجود ندارد ، اخیراً سرویس گمرک ایران از واردات لوازم خانگی بوش خبر داد که به دلیل ممنوعیت دو ساله واردات کالاهای گروه 4 ، این امر بسیار نامشخص است. حاشیه ای بود.

ماجرا از این قرار است که 420 کانتینر لوازم خانگی بوش در نوامبر 2017 ثبت شد ، اما ورود آنها به بنادر گمرکی حتی در زمان ممنوعیت ادامه داشت و سرانجام صاحب کالا (شرکت دریای کاسپین) ماه گذشته تعدادی کالای وارداتی را به گمرک ارسال کرد. اعلام شده برای نظافت.

به گفته مقامات گمرک ایران ، این موضوع به دلیل رای دادگاه اداری که به نفع صاحب کالا رای مثبت داد و همچنین اظهار اسنادی مبنی بر اینکه وی می تواند کالاهای خود را وارد کند ، گامی رو به جلو بود و گمرک و وزارت صمت محکوم شدند. بانک مرکزی تبرئه شد.

طبق این حکم ، مأموران گمرک مجوز را تصفیه می کردند ، وزارت صمت مجبور شد ثبت سفارشات شرکت مربوطه را تمدید کند ، اما آنها 20 روز فرصت داشتند که از این حکم تجدید نظر کنند. ظاهراً در این مدت ، مأموران گمرک اعتراض خود را اعلام کردند ، در نتیجه رای گیری به نفع آنها تغییر یافت ، ترخیص کالا از گمرک ممنوع شد ، اما وزارت صمت مهلت طرح شکایت را رعایت نکرد و سپس با رد درخواست و ثبت سفارش تمدید شده به طور طبیعی اقدام کرد. در این حالت ، صاحب کالا به روند ترخیص خود از گمرک ادامه داد ؛ در آستانه ترخیص از گمرک با ممنوعیت خروج گمرک روبرو شد که دیوان عدالت اداری به این سازمان دستور داد گمرکی ترخیص نکند.

عدم قطعیت از ثبت سفارش تا ترخیص کالا از گمرک

اما در این بین س .الات بی پاسخ زیادی وجود دارد. از مرحله ثبت سفارش که وزارت صمت می گوید ، سفارش این کالاها قبل از ممنوعیت انجام شده است ، حتی در رابطه با تأمین ارز ، آنها ادعا می کنند که نصف نیست ، اما بدون انتقال ارز به افراد است.

چرا وزارت صمت به موقع شکایت نکرد؟

اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت پاسخی نداد که چرا دادگاه اداری دادگستری ظرف 20 روز درخواست تجدیدنظر نکرده و این اقدام موجب افزایش سفارش لوازم خانگی بوش شده است.

از طرف دیگر ، مطابق ماده 11 آیین نامه اجرایی (11) قانون جمهوری ارمنستان “در مورد واردات و صادرات شرایط ممنوع ترخیص گمرک” ، اگر شرایط ورود آنها با مقررات تعیین شده مطابقت داشته باشد ، آنها می توانند از جمله ممنوعیت ثبت نام ، که به طور واضح در مورد لوازم خانگی بوش وجود دارد ، پاکسازی کنند. مربوط به کالاها ، قبل از ممنوعیت ثبت سفارش داده شده است.

این قانون می گوید که کالاها باید قبل از ممنوعیت وارد شده باشند ، اما بوش پس از ممنوعیت آمد.

اما شرط دیگر این است که کالاها در گمرک بوده ، قبل از اینکه توسط دولت ممنوع شود یا شرایط ورود تغییر کند ، در دفاتر ثبت شده است. اسناد نشان می دهد که پس از این ممنوعیت ، واردات لوازم خانگی بوش ادامه داشت و حتی صاحب کالا با اطمینان آن را به مقامات گمرکی اعلام کرد.

صادرات ارز خارجی ممنوع است.

اما طرف دیگر داستان وضعیت تأمین ارز آن است ، گمانه زنی های مختلفی در این زمینه وجود دارد. بنابراین ، مشخص نیست که بخشی از آن به ارز 4200 AMD است و بخشی – به ارز Nimai یا افراد ، که در هر صورت خروج منابع ارزی در زمان ممنوعیت واردات کالا است. کالاهایی که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت آنها است از خروج ارز جلوگیری می کنند و حتی اگر ارز توسط افراد تأمین شود ، اگر ارز توسط دولت و سیستم نیما تأمین نشود ، هنوز یک خروج ارز محسوب می شود و باید از بازار آزاد تأمین شود. این عاملی در افزایش نرخ دلار است.

این در حالی است که در جریان ترخیص کالاهای اساسی از گمرک که حدود یک ماه پیش با تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در دستور کار قرار گرفت و بخشی از آن قرار بود بدون انتقال ارز انجام شود ، بانک مرکزی مخالف این موضوع بود. وی اظهار داشت که محرکی برای قیمت ارز خواهد بود. حتی رئیس کل بانک مرکزی نیز نامه ای به رئیس جمهور نوشت و مخالفت خود را با این روند اعلام کرد.

با این وجود ، اگرچه تصمیم برای قرار دادن کالا به ارز ، موضوعی از طرف بانک مرکزی نیست ، اما حداقل از سال 1397 گفته می شود که جریان ورودی ارز با کنترل دقیق تری این بانک صورت می گیرد ، گویی این کالاها با ارز جزئی یا رسمی وارد می شوند. بانک مرکزی باید اسنادی را در مورد نحوه تأمین ارز صادر کند ، زمان تأیید اصل ارز ، صادر کردن کد زیر برای محموله ممنوع بوش ، و در غیر این صورت ، به وضوح محل حمل را مشخص کند.

چرا کالاهای ممنوعه در زمان تحریم به انبار گمرک مراجعه کرده اند؟

اما وزارت اقتصاد و وزارت گمرک در این روند دخیل هستند و درباره اجرای آنها ابهاماتی وجود دارد. چگونه در دو سال گذشته ، هنگامی که واردات لوازم خانگی ممنوع بود ، واردکننده کالا محموله های خود را وارد کرده ، آن را در انبارهای گمرک ، در بنادر قرار داده و چرا هیچ پاسخی به واردات کالاهای ممنوعه نداده است؟

از طرف دیگر ، چرا بار لوازم خانگی بوش دست نخورده باقی مانده است؟ پس از اتمام ترخیص کالاهای گروه 4 در سپتامبر سال جاری ، روند ترخیص کالا از گمرک ادامه یافت و آن کالاها رها شدند.

به طور کلی ، آنچه که با معرفی لوازم خانگی بوش اتفاق افتاده است ، جریان انگشتان برای کنترل کنترل جریان تنظیم کننده ها و حساسیت و عملکرد دستگاه های مربوطه است. در زمانی که این تردید عمومی وجود دارد که اگر واردکننده لوازم خانگی بوش می تواند با اطمینان واردات را انجام دهد ، آیا نمونه های دیگری از این مورد در میان کالاهای ذخیره شده در گمرک وجود دارد که سرانجام از کار خارج می شود؟ ؟

انتهای پیام: