اجتماعی

پیشنهاد تشکیل شبکه امداد و نجات سمن‌ها در کشور

مدیرعامل سازمان مردم نهاد «خانه نجات» پیشنهاد ایجاد شبکه ای از سازمان های مردم نهاد برای ارائه خدمات امدادی در مواقع بروز حوادث و بحران با نظارت سازمان مدیریت بحران کشور را مطرح کرد.

احمد بختیاری در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با ارائه پیشنهاد ایجاد شبکه ای از سازمان های مردمی به منظور هماهنگی با یکدیگر و ارائه خدمات در هنگام حوادث و بلایا گفت. اگرچه قانون جدید مدیریت بحران در سال ۱۳۹۷ تصویب شد. تصویب و در سال 2019 گزارش شد. تبدیل شود. بعد از تصویب قانون، آیین نامه ها و دستورالعمل های آن نوشته می شود و قبل از نگارش دستورالعمل ها و آیین نامه ها، دو سه مشکل مربوط به تشکل های مردمی وجود داشت که یکی از آنها مشارکت مردمی بود. یکی دیگر از مقررات مربوط به سازمان های دولتی، مدیریت فعالیت سازمان ها بود.

اما اگر کد خدمت به فعالان تشکل ها اختصاص یابد

وی همچنین با اشاره به آیین نامه ایثارگری گفت: «در آن زمان گفته می شد که اگر فردی در حین امدادرسانی در حادثه ای مجروح شود به او می گویند شهید، اما اینطور گفته نشد. مثلا در مورد فردی که برای کمک به زلزله زدگان رفته و در سانحه رانندگی جان خود را از دست داده است، این ابهام وجود داشت که آیا او را شهید بدانیم یا نه، همه موارد را شهید می دانست. بعد از این اختلافات بود که آیین نامه سرویس ویژه تصویب شد. ایثارگران افرادی هستند که در حین خدمت و کمک به دیگران صدمه می بینند یا جان خود را از دست می دهند.

بختیاری ادامه داد. «این نکته و گام بسیار مهم بود، اما متاسفانه هنوز در مورد فعالان تشکل ها به آن توجه نمی شود. در واقع، فردی که در حین انجام وظیفه مجروح شده است، باید مأموریتی داشته باشد که این عنوان می تواند برای آن اعمال شود و بنابراین این سؤال شامل فعالیت های داوطلبانه نمی شود. به همین دلیل و به منظور اعطای آیین نامه خدمت ایثارگرانه به فعالان تشکل های مردمی، پیشنهاد می کنم سازوکار و شبکه ای برای برقراری ارتباط دستگاه های متولی با تشکل های داوطلبانه ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد «خانه نجات» با بیان اینکه پیشنهاد می کنیم شبکه ای از سازمان های مردم نهاد برای امدادرسانی در مواقع بحرانی زیر نظر سازمان مدیریت بحران کشور ایجاد شود، گفت: در این راستا، سازمان های مردم نهاد کمک رسانی می کنند. گفتیم باید شبکه ای ایجاد شود و EOC سازمان های مردم نهاد راه اندازی شود تا سازمان های مردم نهادی که علاقه مند به ارائه خدمات بلایا و بلایا هستند و در گذشته در این زمینه فعالیت کرده اند، ثبت نام کنند. پس از عضویت در این شبکه، سازمان ها می توانند ظرفیت و تعداد اعضا خود را اعلام کنند تا آموزش های اولیه را ببینند و تمرینات منظمی را انجام دهند. در این شرایط ارتباط بهتری با دستگاه های نگهبان برقرار می شود تا در صورت بروز حادثه این ارتباط سریعتر و بهتر انجام شود و از توانایی آنها برای کمک رسانی استفاده شود.

بختیاری گفت: «طبق آخرین آماری که از تعداد سازمان های مردم نهاد شنیدم، حدود 27 هزار NGO وجود دارد که می توان حدود 40 هزار آن را با گروه های مردمی و جهادی در نظر گرفت. البته در همه زمینه های مربوطه مجوز دارند و چون فعال هستند احتمالا در هنگام تصادفات وارد عمل می شوند چون معمولا در هنگام تصادف هرکس در حد توان خود کار می کند.

او اضافه کرد: «پیشنهاد ایجاد این شبکه مورد استقبال قرار گرفته است اما باید دید در این زمینه همکاری هایی صورت می گیرد یا خیر.

ادامه مطلب


قدرت آخرین راه حل برای ایمن سازی ساختمان های جمعی؟!


خروج از تهران از مراکز پرخطر. یکی از شرایط آمادگی در برابر بحران


تهران و 31 خطر احتمالی

مدیر عامل سازمان مردم نهاد «خانه نجات» گفت. «البته این را هم باید گفت که بیش از سه هزار تشکل ثبت شده در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که با مجوز وزیر ورزش و جوانان شروع به کار کردیم. شبکه وزیر ورزش و جوانان شبکه ملی امداد و نجات جوانان راه اندازی شد. حدود 200 سازمان در آن عضویت دارند که طی آن فعالیت های مربوطه انجام می شود. نزدیک به دو سال از راه اندازی این شبکه می گذرد. رویدادهای آموزشی را در شش استان اجرا کرده ایم و برنامه های آموزشی دیگری نیز در دستور کار داریم. همچنین برای این کار یک تیم عملیاتی ایجاد کردیم و باید در 31 استان نماینده داشته باشد و کار کند که الان در حدود 22 یا 23 استان نماینده دارد.

بختیاری در پایان گفت: «پیشنهاد ایجاد این شبکه کمک رسانی به سازمان ها ارائه شده و قرار است با نظارت سازمان مدیریت بحران کشور اجرایی شود.

انتهای پیام