اجتماعی

پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا / روند افزایشی بیماری تا عید نوروز

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با تشریح ویژگی‌های بسترهای جدید کووید، گفت: به نظر می رسد طی دو سه هفته آینده موج هشتم شروع به رشد کند و تا عید این پیک را داشته باشیم و سپس به تدریج وارد روند نزولی منحنی شویم.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در جهان، سویه های در حال گردش آن و وضعیت موج هشتم این بیماری در کشور گفت. بدون تغییر باقی ماند و به اصطلاح فلات. به طور خاص، میزان آلودگی و مرگ و میر به طور قابل توجهی در چندین کشور مشاهده شده است، اخیراً کشورهایی مانند چین و ژاپن، کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و هلند در اروپا، و کشورهایی مانند اندونزی در آسیا و غیره: یا دو هفته، زمانی که میزان مرگ و میر و مرگ و میر آنها به طور قابل توجهی افزایش یافت.

او افزود: اما واقعیت این است که در برخی از کشورها با وجود اینکه میزان آلودگی و مرگ و میر افزایش یافته است، متاسفانه این افزایش و نوع سویه های رایج در آن کشورها گزارش نمی شود. به طور خلاصه، میزان مرگ و میر در چین، ژاپن و اندونزی طی چند هفته گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و نرخ بستری شدن در بیمارستان نیز افزایش یافته است. این در حالی است که آمریکا طی چند هفته گذشته بیش از 2000 مورد مرگ را گزارش کرده است.

جماعتی گفت: یکی از بسترهای در حال رشد که ممکن است نگران کننده باشد CH1.1 است که در حال افزایش است و شاید روند افزایشی آن نگرانی هایی را در کشورهای دیگر ایجاد کرده باشد. آنچه از سراسر چین گزارش شده است نیز بستر غالب BQ1.1 است که رشد می کند. البته لازم به ذکر است که دلیل افزایش مرگ و میر در چین عدم واکسیناسیون افراد پرخطر و مسن است. در عین حال گروه‌های ضد واکسیناسیون نیز در این کشور فعالیت می‌کنند که باعث شده تا میزان واکسیناسیون با آخرین دوزها کاهش چشمگیری داشته باشد و این باعث شده است که با وجود نداشتن این زیرگروه‌ها. مرگ و میر بالا به طور کلی، در چین دلایل این امر باعث مشکلات جدی است.

بسترهای در حال گردش در ایران

BA5 همچنان سویه غالب در ایران است

او افزود: شرایط کشور ما نسبت به سایر کشورها بهتر است. اگرچه به نظر می رسد چند هفته پیش بسترهای Omicron به تدریج در کشور ما افزایش یافت که یکی از مهمترین آنها افزایش XBB1.5 است که روند صعودی داشت. البته طبق آخرین گزارشی که داریم، طبق بررسی ژنتیکی ویروس‌های در گردش در کشور، زیرگروه BA5 همچنان پرتیراژترین زیرگروه در کشور است و حدود 88 درصد در کشور ما شیوع دارد. در عین حال یکی از زیرساخت های جدیدی که وارد کشور شد که البته چند هفته پیش وارد کشور شد BA2.75 است که حدود 4.4 درصد است. همچنین زیرلایه BA4 که در برخی کشورها زیر لایه رایج است در کشور ما حدود 1.5 درصد است. در مورد BQ1 طبق گزارش ها فقط یک تست در جمهوری دیده ایم که اضافه نشده است. البته لازم به ذکر است که این بسترها می توانند از طریق مسافران از کشورهای دیگر وارد کشور شوند و یا با گردش خود ویروس در جامعه، این بسترها نیز در کشور ایجاد شود.

آیا بسترهای جدید کرونا منجر به افزایش مرگ و میر می شود؟

او افزود: در عین حال، لازم به ذکر است که ما هنوز گزارش نکرده ایم که این بسترها منجر به افزایش مرگ و میر نسبت به بسترهای قبلی Omicron می شوند. تقریباً مشابه سایر بسترهای Omicron است. چند ماه پیش سویه BA2.75 در هند بسیار پرطرفدار بود و اگر باعث افزایش مرگ و میر می شد باید در دنیا و کشور ما مشکلاتی ایجاد می کرد که این اتفاق نیفتاد. ما هنوز هیچ گزارشی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از این بسترهای جدید در کشورهای دیگر نسبت به سایر بسترهای Omicron نداریم.

وی خاطرنشان کرد: البته رشد آلودگی و درگیری افراد با بسترهای جدید ویروس کرونا می تواند بیشتر باشد. به طور کلی، بسترهای جدید ممکن است عفونی تر از بسترهای قبلی باشند. در حال حاضر گزارش شده است که میزان مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان از سایر بسترها قابل تشخیص نیستند. از نظر علائم تفاوت چندانی با ساب های قبلی ندارند و ممکن است برخی از علائم گوارشی ساب های جدید بیشتر باشد، اما عموماً علائم مشابه ساب های قبلی کرونا و علائمی مانند ضعف، بی حالی است. تب، علائم تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، گلودرد و…

موج هشت کی شروع شد؟

پیش بینی موج هشتم کرونا در کشور و زمان رسیدن به اوج

جماعتی درباره آغاز موج هشتم در کشور گفت. اینطور نبود که چند هفته پیش زمانی که زیرلایه های جدید Omicron وارد بازار شد، افزایش یافت، اما ما آن بسترها را در کشور داشتیم. هنگامی که این بسترها وارد جامعه می شوند، گردش می کنند و چندین هفته طول می کشد تا تکثیر شوند و خود را نشان دهند. بنابراین این بسترهای جدید در کشور وجود دارد و با افزایش آن منجر به موج جدیدی می شود که انتظار داریم تا یکی دو هفته آینده یعنی تا پایان دی ماه این موج و روند صعودی داشته باشیم. ; این موج تا نوروز بایرام ادامه خواهد داشت. به طوری که تا بایرام تمایل به رشد دارد و قبل از نوروز بایرام به اوج خود می رسد. بنابراین با توجه به بررسی های اپیدمیولوژیک به نظر می رسد طی دو تا سه هفته آینده این موج شروع به افزایش کند و پس از آن تا عید این اوج را داشته باشیم و پس از آن به تدریج در یک روند نزولی منحنی قرار بگیریم. .

وی تاکید کرد. بنابراین با توجه به پیش بینی های انجام شده و با توجه به گزارش های پراکنده مبنی بر افزایش بستری شدن در بیمارستان ها و ICU به نظر می رسد طی یکی دو هفته آینده روند افزایش بستری و فوتی را نسبت به بستری ها داشته باشیم. وضعیت کنونی – وضعیت جاری. علیرغم اینکه به نظر می رسد وارد اوج هشتم شده ایم، اما از نظر افزایش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان، شاید در یکی دو هفته آینده این موضوع به طور قابل توجهی مورد توجه قرار گیرد و به نظر می رسد. این افزایش تا نوروز بایرام ادامه خواهد داشت و پس از آن به نظر می رسد دوباره روند کاهشی داشته باشیم.

توصیه های کمیته علمی کرونا برای مقابله با موج هشتم

جماعتی گفت: بر این اساس، کمیته علمی تعدادی از اقدامات را توصیه می کند: به طوری که مردم در اجتماعات شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنند و اقدامات بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی دست ها و … را مانند گذشته انجام دهند. شاید تاکید زیادی بر استفاده از ماسک در فضاهای باز نباشد، اما استفاده از ماسک در مکان هایی مانند مترو، اتوبوس، فروشگاه های بزرگ، سالن ها، مدارس، دانشگاه ها و مناطق سرپوشیده توصیه می شود.

چه کسانی باید واکسن بزنند؟

دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا همچنین به توصیه‌های این کمیته در خصوص تزریق واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: مخصوصا برای افراد پرخطر که می تواند واقعا موثر باشد. به طوری که می تواند هم میزان مرگ و میر را کاهش دهد و هم میزان پذیرش در ICU و بیمارستان ها را کاهش دهد. بنابراین پیشنهاد ما این است که واکسن هایی که داریم می تواند موثر باشد. بسیاری استدلال می کنند که این واکسن ها ممکن است روی بسترهای جدید موثر نباشند، اما در واقع واکسن ها ممکن است روی این بسترها موثر باشند. به خصوص در افراد مسن یا در معرض خطر. در عین حال تدابیر بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی به ویژه در مکان های شلوغ یا سرپوشیده مانند مدارس، دانشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و غیره باید اعمال شود. همچنین داشتن تهویه مناسب در مناطق مسقف و حفظ فاصله اجتماعی توصیه می شود.

بیماران کرونایی چند روز باید در قرنطینه بمانند؟

وی خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می شود دوز اضافی واکسن ضد کرونا به افراد پرخطر و سالمندان تزریق شود. وی در مورد مدت زمانی که مبتلایان به بسترهای جدید ویروس کرونا باید در قرنطینه بمانند، گفت. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، در صورتی که علائم آنها خفیف باشد و علائم کوتاه مدت بیماری را داشته باشند، می توانند قرنطینه شوند. البته ممکن است در ساب های جدید مشکلات گوارشی بیشتری وجود داشته باشد، اما نسبت به ساب های قبلی تغییر عمده ای در علائم مشاهده نمی کنیم و به نظر می رسد همان علائم باشند.اما در صورت ابتلا و علائم خفیف توصیه می شود حداقل پنج روز در منزل استراحت و قرنطینه شود و پس از بهبود علائم بالینی به محل کار یا مطالعه خود بازگردد. به افرادی که علائم شدیدتر دارند توصیه می شود از یک هفته تا 10 روز قرنطینه شوند و در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان با مراجعه به پزشک متخصص درمان شود.

لزوم غربالگری مرزها

وی با اشاره به لزوم افزایش آزمایشات و غربالگری ها گفت. در صورت افزایش تعداد مبتلایان، افزایش آزمایش و غربالگری در مناطق مختلف به ویژه در مرزها انجام می شود و توصیه این است. زیرا می تواند به شناسایی افراد آلوده کمک زیادی کند. لازم به ذکر است که ملاک ابتلا به ویروس کرونا علائم بیمار است و آزمایش مثبت نیز آن را تایید می کند. حالا ممکن است فردی علائم داشته باشد و به ویروس کرونا مبتلا شده باشد اما برای آزمایش نیامده باشد. اگر افرادی علائمی دارند و در جامعه فعال هستند، بهتر است آزمایش بدهند و در صورت ابتلا به ویروس کرونا باید ایزوله شوند.

وی درباره وضعیت تعطیلات سال نو و همچنین تعطیلات پیش رو، توصیه کمیته علمی این است که اگر مسافرانی از کشورهای با خطر ابتلا به ویروس کرونا وارد کشور می شوند، داشته باشیم. ، این افراد باید در فرودگاه ها و مرزها آزمایش سریع انجام دهند. افراد دارای علائم باید حداقل به مدت پنج روز جدا شده و تحت نظر باشند. به این ترتیب می توانیم تعداد زیادی از افراد را شناسایی کرده و برای کنترل بیماری اقدام کنیم. البته اگرچه این اقدامات نمی تواند به طور کلی از بروز مشکل جلوگیری کند. با در نظر گرفتن اینکه زیرمجموعه های مورد بحث چند هفته پیش وارد کشور شده و در حال گردش هستند، اما این تا حدودی کمک می کند. ضمناً بهتر است مسافرانی که وارد کشور می شوند تست PCR منفی داشته باشند یا در صورت نداشتن آزمایش سریع برای آنها انجام دهیم. همچنین، کسانی که علائم دارند باید حداقل به مدت پنج روز جدا شده و تحت نظر باشند.

وضعیت پروتکل های درمانی کرونا در کشور

جماعتی همچنین درباره دستورالعمل‌های درمان ویروس کرونا در کشور گفت. در خصوص دستورالعمل های درمانی، قرار شد کمیته درمان، زیرشاخه کمیته علمی، نسبت به به روز رسانی اطلاعات اقدام کند، اما: تاکنون بر اساس گزارش‌ها، همان درمان‌هایی که در بستر Omicron قبلا انجام شده، در حال انجام است و موثر است. بر این اساس، در صورت نیاز به بستری شدن بیمار، بستری شدن در بیمارستان و در صورت نیاز، اقدامات درمانی شامل درمان ردسیویر و کورتون توصیه می شود. لازم به ذکر است که هنوز این باور وجود دارد و اکثر دستورالعمل ها استفاده از ردسیویر را در مواردی که ضروری است توصیه می کنند. حتی در حال حاضر نیز در مقالات جدید به ردسیویر خوراکی اشاره شده است و نشان داده شده است که در بیماران مبتلا به کرونا متوسط ​​تا شدید، ردسیویر خوراکی در چند روز اول بیماری می تواند عوارض و مرگ و میر را ترمیم کرده و کاهش دهد.

انتهای پیام