اجتماعی

پیکِ موج هشتم کرونا احتمالا در بهمن‌ماه/ واکسن‌؛ سلاحی موثر برابر کووید

یکی از اعضای کمیته علمی ملی مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر اینکه به دلیل ماهیت ویروس کرونا هرگز نمی توان آن را به صورت 100 درصد پیش بینی کرد، گفت: موج هشتم در ایران احتمالا در بهمن ماه اتفاق می افتد.

دکتر حمید عمادی در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با اشاره به مراجعات فعلی ویروس کرونا به بیمارستان ها گفت. بیماران دو دسته هستند. گروه اول آن دسته از جوانانی هستند که بدون سابقه بیماری زمینه ای به کرونا مبتلا شده اند و با سردرد، گلودرد، آبریزش بینی یا علائم گوارشی به ما مراجعه می کنند. البته این علائم مشابه سایر ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و … است که توصیه می کنیم چند روز در خانه بمانید و استراحت کنید. نکته مهم این است که این دسته از جوانان بیمار باید در خانه بمانند و در زمان علائم از خود مراقبت کنند تا خوب شوند و فقط به دلیل سرماخوردگی به ملاقات سالمندان نپردازند.

او افزود: وی افزود: دسته دوم مراجعات به ما، افراد مسن، بیماران زمینه‌ای، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و غیره هستند که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و به دلیل شرایط زمینه‌ای مانند زمانی که کرونا بسیار شدید بود، به بیماری ریوی مبتلا می‌شوند. . حتی ممکن است لازم باشد آنها را در بیمارستان بستری کنیم. در حال حاضر بیشتر بیماران بستری در بیمارستان ها افرادی با بیماری های زمینه ای هستند. این افراد معمولاً به دلیل فرزندان و نوه های خود که احتمالاً به شکل خفیف این بیماری مبتلا شده اند، به کرونا مبتلا می شوند. مرگ و میر ناشی از کرونا معمولاً در این گروه از بیماران رخ می دهد.

عمادی مدت زمان انتقال بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر را پنج تا هفت روز عنوان کرد و گفت: یعنی اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد در خانه بماند و به مهمانی و محل کار و … نرود. .

وی در خصوص پروتکل درمانی کرونا گفت: دستورالعمل های ملی درمان یکسان است و ما تغییر نکرده ایم. چون داروی جدیدی برای درمان ارائه نشد. درمان با رمدسیویر هنوز یک درمان بسیار موثر است که باید در بیماران زمینه ای اجرا شود. البته در موج های قبلی پروتکل تزریق پنج روزه بود (6 دوز رمدسیویر در دو نوبت روز اول، بقیه در روزهای دیگر) اما اکنون تزریق 3 روزه است (4 تزریق: دو نوبت داده می شود). در روز اول و یک دوز در روزهای بعد).

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیش‌آگهی سیر این بیماری در روزهای آینده گفت. ویروس کرونا در سه سال گذشته ثابت کرده است که نمی‌توان آن را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد. با نگاهی به روند بیماری در کشورهای دیگر، تصور می کنم این موج بیماری در عرض هشت هفته فروکش کند. در واقع اگر اکنون در ابتدای موج باشیم، احتمال دارد این موج در اواسط اسفند ماه به پایان برسد، اما طبق این محاسبات، اوج بیماری احتمالا در بهمن ماه خواهد بود. البته همانطور که اشاره کردم این گفتگو یک پیش بینی 100 درصدی نیست. زیرا کرونا می تواند شما را شگفت زده کند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص علائم کرونا از سایر ویروس های تنفسی مانند RSV، آنفولانزا و … مشکل است، توضیح داد. البته حتی اگر بیمار معاینه تخصصی را با هزینه بالاتر انجام دهد که به طور دقیق نوع بیماری را مشخص می کند. او به ویروس آلوده شده است، آگاه باشید، هنوز برای او فرقی نمی کند. زیرا ما به بیمار می گوییم که در خانه بماند و استراحت کند و سعی کند برای هر نوع بیماری ویروسی تنفسی درمان حمایتی دریافت کند. مگر اینکه جزو دسته دوم بیمارانی باشد که مسن هستند یا بیماری زمینه ای دارند که در این صورت باید تحت نظر پزشک باشد.

او افزود: مهم این است که بیمار خود را خسته نکند. کار سخت، بی خوابی و گرسنگی حتی جوانان را بدون دلایل زمینه ای در برابر کرونا یا سایر بیماری های تنفسی آسیب پذیر می کند. فردی که علائم شبیه سرماخوردگی دارد باید برای استراحت در خانه بماند تا بتواند سریعتر بهبود یابد و از آلوده کردن دیگران به ویروس جلوگیری کند. اعیاد رجب و شعبان نزدیک است و احتمال می رود که جشن ها و عروسی های بیشتری برگزار شود. اما اگر مریض هستیم نباید در این مجالس شرکت کنیم تا بیماری خود را به دیگران سرایت کنیم.

او تأثیر تزریق واکسن را بر سویه های BQ1 و XBB توضیح داد. همانطور که برخی از کارشناسان اعلام می کنند، این سویه ها دیگر ویروس کووید_2 نیستند و به بیماری کووید_3 تبدیل شده اند. طبیعتاً تغییر ویروس تا این حد ممکن است باعث شود واکسنی که قبلا ساخته بودیم پوشش پیشگیرانه خیلی بالایی نداشته باشد، اما این به معنای بی اثر بودن واکسن ها نیست. فرض کنید دزدی با اسلحه به خانه شما آمد و می خواهید از خود دفاع کنید. در حالی که تنها نگه داشتن یک چوب ممکن است در برابر اسلحه کافی نباشد، حداقل شما از تنها سلاح دفاعی خود استفاده کرده اید. این واکسن ها سلاح کنونی نه تنها در ایران بلکه در جهان است و تزریق این واکسن ها باعث افزایش ایمنی افراد و جلوگیری از مرگ و میر می شود.

انتهای پیام