اقتصادی

پایان بلاتکلیفی پنج‌ساله خودروهای رسوبی

یکی از مهم ترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر تصمیم گیری در خصوص تعیین تکلیف خودروهای خارجی بلاتکلیف پنج سال در انبارهای املاک بود که حدود سه هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت به همراه داشته است.

به گزارش «سرگرمی برای همه»، بر اساس اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان جمع‌آوری و فروش دارایی‌ها پس از گذشت پنج سال سرانجام در مورد تعیین تکلیف خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات و نگهداری دو خودرو تصمیم‌گیری کرد. حراج های بزرگ خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شدند. در مزایده خودروهای خارجی به شماره 565 تعداد 1062 دستگاه خودرو به سفارش دستگاه قضایی بود که گمرک اعلام کرد در سال 1395 تعداد 22 خودرو از گمرک ترخیص شده است.

تا 25 مهرماه، تاریخ رمزگشایی پیشنهادها، برخی استان‌ها برای 58 خودرو از جمله 10 خودرو در بوشهر، 21 خودرو در خوزستان و 27 خودرو در مازندران، مغایرت سند اعلام کردند.

جزئیات نتایج حراج خودروهای خارجی 565

باید بگویم در این مزایده 982 خودرو عرضه شد که از این تعداد 9 خودرو عرضه نشد و 4 خودرو پیشنهاد فوق العاده داشتند و 71 خودرو نیز عملا فروخته نشد. خودروهای فروخته نشده در مزایده جدید قبلاً تخصیص داده شده بودند. در جریان این دو مزایده، برخی رسانه ها نیز اخبار نادرستی منتشر کردند، به عنوان مثال برخی رسانه ها اعلام کردند که 281 خودرو به یک شخص حقیقی فروخته شده است. قبل از اینکه این فرد برای این تعداد خودرو اقدام کند، حدود 22 خودرو برنده شده است.

یک نهاد حقوقی دیگر 272 خودرو را ارائه کرد، اما هیچ کدام برنده نشدند. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. برای شرکت در مزایده محدودیتی وجود نداشت و هر فردی می توانست با پرداخت 15 درصد هزینه کارشناسی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کند.

دور دوم حراج خودرو از 3 مهرماه آغاز می شود

همچنین حراج ویژه 566 از 3 مهرماه آغاز شده بود، این کار به همت سامانه ستاد الکترونیکی دولت برگزار شد و متقاضیان می توانستند از ساعت 8:00 روز 11 آبان لغایت 24:00 روز اول آبان ماه پیشنهادات خود را ثبت کنند.

در سومین روز آبان ماه پیشنهادات با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی، قضایی و اجرایی رمزگشایی شد. همچنین داشتن امضای الکترونیکی و ارائه ضمانت 15 درصدی الزامی بود. در آخرین حراج حدود هزار نفر متوجه مشکلات گارانتی شدند. گارانتی باید معتبر و دارای مدت سه ماه باشد. حدود 1200 میلیارد تومان از سپرده های الکترونیکی وارد شده به خزانه از طریق سامانه مرکزی قبل از مهلت مقرر در قانون به شرکت کنندگان در مزایده برگشت داده شد.

واگذاری خودروهای خارجی باقی مانده از مزایده اول

سازمان اموال نیز در این مزایده اقدام به فروش خودروهای خارجی رها شده در گمرکات کشور کرد. این سازمان در دومین مزایده خود 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات بازگشایی فروش 76 خودروی خارجی مشمول مزایده ویژه اموال شماره 566، این خودروها به مبلغ 393 میلیارد تومان فروخته شد.

ارزش کارشناسی این 76 خودرو 301 میلیارد تومان تعیین شد. به همین دلیل شاهد افزایش 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

در این مزایده بیشترین قیمت عرضه شده متعلق به پورشه ماکان با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت برنده مربوط به خودروی سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بوده است. دو خودرو در این مزایده دارای قیمت های غیرعادی بودند که طبق قانون ودیعه توقیف شد و این دو خودرو در مزایده بعدی با خودروهای دیگری که برندگان پولی برای آنها پرداخت نکرده بودند قرار می گیرد.

نگاهی آماری به دو حراج بزرگ خودرو

بلاتکلیفی این خودروها 5 سال به طول انجامید که در این سال ها مسئولان اجرایی و قضایی برای آنها تصمیمی نگرفتند اما در دولت سیزدهم بالاخره تکالیف آنها مجدانه انجام شد و در نهایت دو بار به حراج گذاشته شد.

565 و 566 حراج غیرمعمول خودرو آمار کمی برای تجزیه و تحلیل دارند، قبل از مزایده تعداد بازدید از سایت سازمان اموال در روز کمتر از هزار نفر بود، اما تعداد بازدید از سایت سازمان; همزمان با حراج 50 افزایش یافت. هزار بازدید شد. همزمان با برگزاری مزایده تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی 3 میلیون نفر و تعداد تماس ها و پاسخ های اپراتورهای سازمان و سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی 10 هزار نفر بوده است. : همچنین تعداد ضمانت نامه های دریافتی از مناقصه گران 4000 نفر و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد 1700 نفر در مزایده شرکت کردند.

10 جلسه نیز با دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 شهرستان در این مزایده شرکت داشتند و تعداد مدیران منطقه و ستادی که در برگزاری این مزایده مشارکت داشتند 350 نفر بود.

به آمار حراج اول نگاهی بیندازید

در اولین مزایده اضطراری خودرو تعداد خودروهای ارسالی از سوی دستگاه قضایی 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرک در سال 1395 تعداد 22 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 1040 دستگاه، تعداد خودروها بوده است. 58 مورد با مغایرت در اطلاعات فنی وجود داشت. تعداد خودروهای ارائه شده در مزایده 982 خودرو تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 خودرو تعداد خودروهای پیشنهادی ارائه شده در مزایده 973 خودرو قیمت اصلی. کارشناس فروش 17 هزار و 594 میلیارد ریال، قیمت فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال، خودرو شماره 4 با قیمت غیرعادی، ارزش قیمت خودروها با قیمت غیرعادی هر خودرو 12.520 میلیارد ریال، تعداد خودرو؛ 5 خودرو پس از اعلام برنده در مزایده انصراف داده شد که قیمت نهایی فروش در مزایده 27.666 میلیارد ریال و افزایش میانگین قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 58 درصد بوده است.

افزایش قیمت 31 درصدی نسبت به قیمت پایه BA در حراج دوم

در دومین حراج ویژه خودرو، تعداد خودروهای باقی مانده از حراج اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد خودروها 76 دستگاه، ارزش اصلی کارشناس فروش 301 میلیارد است. قیمت فروش در مزایده 431 میلیارد ریال، تعداد خودروهای با قیمت غیرعادی 2 دستگاه، ارزش قیمت خودروهای با پیشنهاد غیرعادی برای یک خودرو 37.6 میلیارد ریال، قیمت فروش نهایی در مزایده 393 دستگاه است. میلیارد ریال و میانگین افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 31 درصد بوده است.

انتهای پیام