فرهنگ و هنر

وقتی رسانه‌های رسمی و مجازی به روان کودکان حمله می‌کنند

پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان شد، پخش گزارشی از این حادثه دلخراش در شبکه کودک واکنش هایی را در پی داشت و بار دیگر این سوال را مطرح کرد که چقدر رسمی و مجازی پوشش رسانه ای رویدادها و تحولات دلخراش باید مراقب کودکان باشد:

به گزارش سرگرمی برای همه، در ماده 19 کنوانسیون حقوق کودک آمده است: «کشورهای عضو باید تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را برای حمایت از کودکان در برابر هر گونه خشونت جسمی یا روانی، آسیب یا آزار، غفلت یا غفلت، سوء استفاده غفلت. استثمار، از جمله آزار جنسی، در حین مراقبت از والدین (یا والدین)، قیم قانونی (یا قیم) یا هر شخص دیگری که مسئول مراقبت از کودک است.” و همچنین در بند 2 این ماده قانونی آمده است که «اقدامات حمایتی باید حسب مورد شامل روش‌های مؤثر ایجاد برنامه‌های اجتماعی برای ارائه حمایت‌های لازم از کودک و مسئولین مراقبت از کودک باشد. و همچنین حمایت در سایر اشکال پیشگیری و شناسایی، گزارش، ارجاع، تحقیق، درمان و پیگیری موارد فوق الذکر کودک آزاری و نیز حمایت از تعقیب قضایی در صورت لزوم.

همچنین بر اساس ماده 32 این موافقتنامه، «کشورهای عضو حق دارند از کودک در برابر استثمار اقتصادی محافظت کنند و هر کاری را که ممکن است به تحصیل و یا سلامت کودک یا جسمی، روحی، اخلاقی یا آسیب رساندن به جامعه آسیب بزند یا مختل کند انجام دهند. ، آنها می دانند.”

این مواد قانونی در زمانی مطرح می شوند که آسیب های ناشی از کودک آزاری و تأثیر آن بر سلامت روحی و روانی آنها بر کسی پوشیده نیست، زیرا دوران کودکی یکی از حساس ترین دوره های شکل گیری و تکامل جسم و روان افراد است. و همچنین رویدادها. . اجتماعی می تواند در این فرآیند شکل گیری موثر باشد. اما پس از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ که بر اثر آن تعدادی از زائران شهید و مجروح شدند، ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که با واکنش های گسترده کاربران همراه شد. فیلمی حاوی گزارش زنده مستقیماً از بیمارستان محل درمان مجروحان پخش شده و جزئیات حادثه برای بچه ها توضیح داده می شود. این در حالی است که در ماه های اخیر در برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی شاهد فیلم ها و اخبار اعتراضات، خشونت و… بودیم که مشاهده این اخبار توسط کودکان نیز محل انتقاد کارشناسان است.

آزار و اذیت کودکان “ممنوع” است.

مونیکا نادی، وکیل دادگستری و مدافع حقوق کودکان در این باره به سرگرمی برای همه گفت. از آنجایی که کودک آزاری و قرار گرفتن در معرض کودک آزاری بر رشد جسمی و ذهنی کودکان تأثیر منفی می گذارد، «ممنوع است» زیرا اصول و قوانین بین المللی و قوانین داخلی دولت ها را ملزم می کند که به طور کامل از کودک آزاری حمایت کنند.

وی با اشاره به قوانین و مواد قانونی تعریف شده در کنوانسیون حقوق کودک و همچنین سازمان بهداشت جهانی می گوید: کودک بودن و تسلی گرفتن در دست والدین یا سایر افراد مسئول برای او. و کنوانسیون حقوق کودک به عنوان معتبرترین سند بین المللی که ایران تصویب و اجرا کرده است، از کودکان در برابر خشونت محافظت کرده است که به این ترتیب در ماده 19 تعریف شده است که «کشورهای طرف کنوانسیون باید تمام موارد قانونی را رعایت کنند. اقدامات اجرایی، اجتماعی و آموزشی برای محافظت از کودک در برابر انواع آزارهای جسمی و روحی، آسیب یا آزار، غفلت یا سهل انگاری، بدرفتاری. یا استثمار».

شاهد آزار روانی کودکان توسط برخی رسانه ها هستیم

این فعال حقوق کودک با استناد به ماده 32 کنوانسیون حقوق کودک که کشورهای عضو را از اقدامات مضر برای سلامت جسمی، روانی، معنوی و اخلاقی منع می کند، می گوید: حمایت همه جانبه از کودکان و کودکان در زمان خشونت مورد تاکید قرار گرفته است و اگرچه در شرایط کنونی شاهد رفتارهای خشونت آمیز علیه کودکان هستیم، اما این رفتار خشونت آمیز علیه کودکان در مدارس و خیابان ها به جسم و روان کودکان آسیب می رساند و در شرایط کنونی حتی شاهد آن هستیم. خشونت روانی از سوی برخی رسانه ها ما علیه کودکان هستیم.

ما باید از حقوق کودکان حمایت کنیم

نادی با انتقاد از پخش اخبار حاوی محتوای خشونت آمیز برای کودکان یادآور می شود: اما متاسفانه شاهد خشونت این شبکه روی آنتن بودیم و در اواسط پخش برنامه کودک بودیم که خبر وحشیانه حمله به حرم شاهچراغ و کشته شدن مردم منتشر شد. اگرچه در این مدت به غیر از این شبکه، اخبار زیادی را در شبکه های اجتماعی می بینیم و توسط فرزندانمان تماشا می کنیم، اما قطعا این اقدام برای روح و روان کودکان مضر است و کودکان را در معرض آسیب هایی قرار می دهد که نه تنها جریان آنها را تضعیف می کند. احساس امنیت. و باعث ترس و وحشت آنها می شود، اما در درازمدت بر رشد روانی آنها تأثیر منفی می گذارد، بنابراین این عمل خشونت آمیز و غیرقابل قبول است و با توجه به تعاریف قانونی مندرج در قانون “حمایت از کودکان و نوجوانان” می توان به موارد زیر اشاره کرد: به عنوان نمونه ای از کودک آزاری دیده می شود و ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

بچه ها را به شیوه درست در معرض اخبار قرار دهید

این حقوقدان خاطرنشان می کند: بنابراین برای کاهش بار خشونت آمیز حوادث جاری بر دوش کودکان، احترام به کرامت انسانی کودکان و پذیرش حق استفاده از عقیده و عقیده و مشارکت در امور اجتماعی، کودکان باید از حقوق قانونی خود آگاه شوند. از آنها بخواهید از هر گونه اقدامی خودداری کنند، خشونت و نقض حقوق خود را گزارش کنند و کانال های مناسب اخبار را به آنها نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه محافظت از کودکان در برابر خشونت وظیفه همه افراد جامعه است، می افزاید. خانواده ها، مدارس، دولت، اعضای جامعه، مقامات قضایی و رسانه ها موظفند نقض حقوق قانونی خود را برای احقاق حقوق کودکان پیگیری کنند.

اخبار به بدترین شکل ممکن در رسانه ها به کودکان ارائه می شود

الهه خوشنویس، روانشناس، مدافع حقوق کودکان در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اخبار مختلف به بدترین شکل ممکن از سوی رسانه ها حتی صدا و سیما به کودکان ارائه می شود، به نظر می رسد هیچ تفکری پشت رفتار رسانه ملی وجود ندارد. کشور ما این کنوانسیون را امضا کرده است. پس از تصویب این کنوانسیون حقوق کودک توسط مجلس، قانون و الزام آور است، اما محتوای آن نادیده گرفته می شود.

خوشنویس ادامه دارد. ماده 3 قسمت اول کنوانسیون حقوق کودک به صراحت بیان می کند که در کلیه اقدامات مربوط به کودکان که توسط افراد یا مؤسسات تأمین اجتماعی دولتی یا خصوصی، دادگاه ها، مقامات اجرایی یا؛ نهادهای قانونگذاری، بهترین منافع کودک باید جدی گرفته شود. در هیچ کجای دنیا در قرن بیست و یکم، برنامه ای برای کودکان که توسط کودکان در هر سنی تماشا می شود، قطع نمی شود و یک حادثه تروریستی با جزئیات تکان دهنده گزارش نمی شود. این نمونه بارز سوء استفاده عاطفی از کودکان است و بدترین اتفاقی است که می تواند در جهان بیفتد و نیاز به ایمنی کودکان ما دارد. آیا هنگام اتخاذ چنین تصمیمی، مصلحت کودک در نظر گرفته شده است؟

این روانشناس درباره تاثیر اخبار خشونت آمیز بر روان کودکان می گوید. بندورا (روانشناس) در نظریه یادگیری مشاهده ای و تقلید خود پیشنهاد کرد که تماشای خشونت می تواند مستقیماً بر رفتار کودکان تأثیر بگذارد و آزمایش بندورا یکی از آزمایش های معروف در مورد این رابطه است. در جهان مهم است. مشاهده خشونت می تواند خشونت را عادی کند. می تواند حساسیت کودک را نسبت به درد و رنج دیگران کاهش دهد. ممکن است کودک را به رفتار پرخاشگرانه یا مضر نسبت به دیگران سوق دهد و یا باعث ترس و ناامنی کودک نسبت به محیط شود.

با ارائه جزئیات حوادث تروریستی حس ناامنی و ترس را در کودکان ایجاد کنید

این مدافع حقوق کودک با تاکید بر اینکه هر کودک و فردی حق دارد از اتفاقات محیطی آگاه باشد، خاطرنشان می کند: تفاوت کودک و بزرگسال در محتوای پیامی که دریافت می کند باید در نظر گرفته شود. ; او آنچه را که می بیند یا می شنود باور می کند و آنها توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی این اطلاعات را ندارند، در حالی که بزرگسالان می توانند با کمک تجربیات و تحلیل های قبلی از خود مراقبت کنند، بنابراین باید مراقب اخبار ناراحت کننده، حوادث خشونت آمیز باشند. سن مخاطب و سطح رشد شناختی مخاطب در نظر گرفته شد، زیرا حتی برای بزرگسالان نیز ارائه جزییات یک حادثه تروریستی تکان دهنده به ساده ترین شکل برای کودکان نتیجه ای جز احساسات نخواهد داشت. ناامنی و ترس

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی چگونه باید اخبار خشونت آمیز را با کودکان به اشتراک بگذاریم، پاسخ داد: او می گوید در حال حاضر در کشور بحث هایی مطرح است که نباید در حضور بچه ها درباره جزئیات آن صحبت کرد. روایت پدر و مادر نباید برای فرزندان مفصل باشد. مثلاً اگر قرار است اخبار را تماشا کنیم و این خبر حاوی تصاویر خشونت آمیز یا پرخاشگرانه است، باید به فرزندمان بگوییم که این برنامه در مورد اعتراض برخی است، اما تصاویر و گزارش ها مناسب شما نیست و نیازی نیست. ; نه برای بچه ها که جزئیات را مشخص کنند. البته خوب است که بچه ها از اخبار مطلع شوند، اما نه به صورت جزئی.

حال سوال اینجاست که با وجود اینکه شبکه پویا یک شبکه تخصصی برای خردسالان است، آیا این شبکه برای تولید محتوا و برنامه های خود از روانشناسان کودک و متخصصان این حوزه استفاده می کند؟ زیرا حتی در توضیح سایت شبکه پویا به صورت زیر نوشته شده است: «شبکه پویا پخش رسمی خود را از 7 تیر 1391 آغاز کرد. در آن سال کانال پویا به پخش برنامه های انیمیشن برای هر سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان اختصاص داشت. کانال داینامیک از اول اکتبر 2015 به کانالی تخصصی برای خردسالان تبدیل شد تا بر اساس سیستم آموزشی برنامه های انیمیشن، لایو اکشن و تلفیقی را برای مخاطبان خردسال ارائه کند.

انتهای پیام