حوادث

هشدار درباره اعتیاد اینترنتی کودکان/ پیامدهای حضور بی‌رویه در فضای مجازی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس راهور در خصوص اعتیاد سایبری کودکان، پیشگیری از آن و راهکارهای مبارزه با آن هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت وگو با سرگرمی برای همه. وی با اشاره به پویش پلیس فتا برای ارتقای ایمنی کودکان در فضای مجازی گفت: امروز پنجمین روز از این پویش یک هفته ای است. هسته اصلی فعالیت های آموزشی امروز به «اعتیاد به اینترنت» اختصاص دارد.

رجبی با بیان اینکه شیوع تاج گذاری، استفاده روزافزون از فضای مجازی و همچنین استفاده از کلاس های درس در این محیط، کودکان را مجبور به آشنایی بیشتر با فضای مجازی کرده است، گفت: هدف کودکان در محیط اینترنت. گردش بی هدف کودکان در اینترنت آنها را مجبور می کند که وقت خود را تلف کنند و در نهایت کودکان را به اینترنت معتاد کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: عدم حضور دانش آموزان حتی در جامعه خانواده در کنار جذابیت فضای مجازی باعث شده است که کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در این عرصه بگذرانند که می تواند آسیب های مختلفی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: والدین وابستگی فرزندان خود به فضای مجازی را جدی بگیرند. اینترنت دنیایی بی نهایت و بی نهایت است که هرکسی که بیش از حد به آن علاقه مند باشد یا به دام افتاده باشد گرفتار خواهد شد. باید این واقعیت را بپذیریم که هر چه کودکان زمان بیشتری را در اینترنت بگذرانند، زمان کمتری را در محیط اجتماعی واقعی خود می گذرانند، پیامدهای منفی بسیاری دارد.

رئیس مرکز پیشگیری و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در خصوص وجود اوتیسم یا تشدید آن گفت: برخی بررسی ها نشان می دهد که کودکان در هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ مهارتی را یاد نمی گیرند.

رجبی افزود. برای جلوگیری از این امر، والدین باید زمانی را برای استفاده فرزندان از اینترنت در نظر بگیرند تا از سرگردانی بی هدف جلوگیری کنند. البته این پیشگیری نباید با رفتارهای قهری همراه باشد، بلکه لازم است فرزندان از هدف والدین آگاه و متقاعد شوند.

به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، اعتیاد به اینترنت یک مشکل روانی است که در آن کاربر به عناصری از اینترنت مانند شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای، خرید اینترنتی و … معتاد می شود. هزینه زیادی بر می دارد. زمان بی هدف در اینترنت؛ در نتیجه، استفاده بیش از حد از اینترنت، فضای مجازی و استفاده نادرست توسط کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که از همه جوانب و تهدیدها بی اطلاع هستند، آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد می کند.

وی از راهکارهایی که والدین باید برای جلوگیری از آسیب فضای مجازی، اعتیاد فرزندان به اینترنت استفاده کنند، گفت. همانطور که گفته شد، لازم است کودکان برای استفاده از فضای مجازی زمان خاصی را در نظر بگیرند. فعالیت بدنی و سرگرمی خارج از فضای مجازی نیز باید جایگزین فعالیت کودک در اینترنت شود، به طوری که کودکان کودک خانه را ترک کنند فعال بمانند، تحرک کودکان باعث ایجاد طراوت، نشاط در روحیه و اعمال آنها شود.

رجبی با بیان اینکه والدین تعاملات اجتماعی-خانوادگی فرزندان خود را در محیط افزایش داده اند تا بتوانند بیشتر در جامعه حضور داشته باشند، رفتار اجتماعی را بیاموزند، گفت: در این راستا با عنایت به اینکه قانون همواره در همه زمینه ها مفید و مؤثر بوده است. یکی از مواردی که در صورت استفاده صحیح می تواند باعث آرامش خاطر هموطنان به ویژه والدین شود. استفاده قانونی از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال. بنابراین والدین باید با در نظر گرفتن قوانین خانه، امنیت فرزندان خود را با آرامش خاطر فراهم کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: این قوانین شامل همراهی والدین و فرزندان در فضای مجازی، تعیین ابزار دیجیتال و زمان استفاده فرزندان از اینترنت و ایجاد فضایی صمیمی و صمیمی در خانه است. «با توجه به سلامتی کودکان، سرگرمی های بدنی و…

انتهای پیام: