اجتماعی

نوشیدنی که خطر بیماری قلبی را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی یک یا چند وعده نوشیدنی شیرین در روز، از جمله نوشابه های پر کالری، آبمیوه با شکر افزوده شده، آب شیرین یا چای، می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) را افزایش دهد.

به گزارش هلث، تنها یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 20 درصد افزایش می دهد و به گفته کارشناسان، نوشیدن آب شیرین در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 42 درصد افزایش می دهد.

نتایج یک مطالعه بزرگ بر روی 106178 معلم زن کالیفرنیایی از سال 1995 تاکنون ادامه دارد و اثرات نوشیدنی های شیرین شده با قند را بر سلامت قلب بررسی می کند.

محققان دریافتند زنانی که یک یا چند وعده نوشیدنی شیرین در روز می نوشند، 26 درصد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قرار دارند.

علاوه بر این، زنانی که یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز می‌نوشیدند، 21 درصد بیشتر از زنانی که به ندرت یا هرگز نوشیدنی‌های شیرین نمی‌نوشیدند، در معرض خطر سکته مغزی بودند.

برای این مطالعه از زنان خواسته شد تا وعده های غذایی روزانه خود را با استفاده از یک پرسشنامه رژیم غذایی گزارش کنند.

زنان جوان‌تر بیشترین نوشیدنی‌های شیرین‌شده را مصرف می‌کردند، غذای سالم کمتری می‌خوردند و بیشتر در معرض چاقی و سیگار بودند.

پروفسور شریل اندرسون، محقق ارشد این مطالعه، گفت: اگرچه این مطالعه مشاهده‌ای است و علت و معلولی را ثابت نمی‌کند، اما ما فرض می‌کنیم که شکر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را از طرق مختلف افزایش دهد.

این نوشیدنی‌های شیرین سطح گلوکز و انسولین خون را افزایش می‌دهند که می‌تواند اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی شود که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی است.

علاوه بر این، قند بیش از حد در خون با استرس اکسیداتیو و التهاب، مقاومت به انسولین، کلسترول ناسالم و دیابت نوع 2، شرایطی که به شدت با آترواسکلروز مرتبط است، باریک شدن آهسته شریان ها که زمینه ساز بیشتر بیماری های قلبی عروقی است، مرتبط است.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر سرشار از قند هستند، به عنوان مثال، یک نوشابه معمولی 12 اونس (340 گرم) حاوی 130 کالری و 34 گرم یا 8 قاشق چای خوری شکر است.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، زنان باید کل قند مصرفی خود را از غذا یا نوشیدنی به کمتر از 100 کالری در روز محدود کنند که معادل 25 گرم یا 6 قاشق چایخوری شکر است.

برای مردان این مقدار باید کمتر از 150 کالری در روز باشد که معادل 38 گرم یا 9 قاشق چایخوری شکر است.

بسیاری از نوشیدنی های رژیمی سعی می کنند جایگزین نوشیدنی های رژیمی شوند، اما نوشیدنی های رژیمی از جمله نوشابه های رژیمی حاوی سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین یا سایر شیرین کننده های مصنوعی هستند که برای انسان مضرتر از قند هستند.

یک راه حل ساده و سالم، جایگزینی این نوع نوشیدنی ها با آب است، زیرا به راحتی در دسترس است و کالری آن صفر است.

انتهای پیام