علمی و پزشکی

پیش‌بینی حمله قلبی با بررسی عکس رادیولوژی

تعداد سکته های قلبی طی سال ها افزایش یافته و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش شفافیت، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه 17.9 میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی (CVD) جان خود را از دست می دهند.

در چنین شرایطی، آزمایش ارائه شده در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) نشان داد که سیستم هوش مصنوعی تنها با یک عکس اشعه ایکس قادر به تشخیص حساسیت و آسیب پذیری بیمار در برابر حمله قلبی و سکته است.

موسسه ملی سرطان ایالات متحده در حال بررسی فناوری به نام CXR-CVD Risk است که هدف آن پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته با استفاده از تصاویر اشعه ایکس است. مدل توسعه یافته توسط محققان توانایی پیش بینی احتمال مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی به دلیل بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را در 10 سال دارد.

این مدل ابداعی همچنین از گروهی متشکل از 11430 بیمار سرپایی استفاده کرد که همگی عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه داشتند که به طور بالقوه واجد شرایط درمان با استاتین بودند، نوعی پیشگیری که به کاهش خطر حمله قلبی کمک می‌کند.

Jacob Weiss، رادیولوژیست مرکز تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست و برنامه پزشکی هوش مصنوعی در بیمارستان زنان بوستون، گفت: «مدل یادگیری عمیق ما راه حلی بالقوه برای غربالگری خطر بیماری های قلبی عروقی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس است. اشعه ایکس قفسه سینه ارائه می دهد: این نوع غربالگری می تواند برای شناسایی افرادی که از داروهای استاتین سود می برند اما در حال حاضر تحت درمان نیستند، استفاده شود.

دستورالعمل‌های کنونی تخمین خطر 10 ساله حوادث ناگوار قلبی عروقی را توصیه می‌کنند تا مشخص شود چه کسی باید از درمان با استاتین برای پیشگیری اولیه استفاده کند.

این خطر بالقوه با استفاده از امتیاز خطر اکتسابی هر فرد برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود. یک مدل آماری که تعدادی متغیر از جمله سن، جنس، نژاد، فشار خون سیستولیک، درمان فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت نوع 2 و آزمایش خون را در نظر می گیرد. درمان با استاتین برای بیماران با امتیاز خطر 10 ساله 7.5 یا بالاتر توصیه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان