عمومی

استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی

به گزارش پایگاه شبکه اطلاع رسانی :
با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سی تی اسکن سرطان ریه، محققان توانستند حجم کار رادیولوژیست ها را تا 86 درصد کاهش دهند. در واقع رادیولوژیست ها زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل تصاویر سرطان ریه می کنند که استفاده از هوش مصنوعی را کاهش داده است.

متیس اودکرک، مدیر تحقیقات دانشگاه گرونینگن در هلند گفت: «کلینیک های رادیولوژی به دلیل تعداد درخواست ها، تعداد کارکنان تحت فشار هستند. تجزیه و تحلیل داده های توموگرافی کامپیوتری بیماران مبتلا به سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی، حجم کاری این مراکز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این که آیا این مطالعه از هوش مصنوعی برای تشخیص یا تایید سرطان ثانویه استفاده کرده است، کارشناسان می‌گویند اگر افراد به سرطان ریه اشتباه مبتلا نشوند، احتمالاً نتایج بیشتری خواهند گرفت. با این حال، دانشمندان خاطرنشان می کنند که توسعه این روش می تواند دقت آن را افزایش دهد.

محققان سعی کردند تنها تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی و “تحلیل یک رادیولوژیست حرفه ای” را اندازه گیری کنند. برای انجام این کار، آنها توموگرافی کامپیوتری 283 بیمار را بررسی کردند که هر کدام حداقل یک ریه آپاندیس داشتند.

دانشمندان تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی را با پنج رادیولوژیست حرفه ای مقایسه کردند. هوش مصنوعی 61 مورد بیماری و 5 رادیولوژیست را شناسایی کرد – به ترتیب 43، 36، 29، 28 و 50 مورد.

محققان در تحلیل نهایی خود دریافتند که استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه می تواند حجم کاری رادیولوژیست ها را تا بیش از 86 درصد کاهش دهد. اگرچه این مطالعه در مراحل ابتدایی است، اما دانشمندان امیدوارند دانش خود را در مورد هوش مصنوعی گسترش دهند و آن را به طور کامل با رادیولوژیست ها برای تجزیه و تحلیل تصویر جایگزین کنند.