علمی و پزشکی

خوراکی‌های ارزان‌قیمتی که عامل بیماری کبد چرب شدند

سرگرمی برای همه / خراسان رضوی: به هر فروشگاه مواد غذایی بروید ، احتمالاً در صف پرداخت خواهید بود ، غلات شیرین ، نوشیدنی های شیرین ، انواع شیرینی ها را خواهید دید. این غذاهای فرآوری شده ارزان و خوشمزه هستند زیرا با شربت ذرت فروکتوز ارزان قیمت شیرین می شوند. متأسفانه ، نتایج تحقیقات فعلی نشان می دهد که این عادات غذایی ارزان باعث بیماری افراد می شود.

محققان می گویند مصرف زیاد فروکتوز می تواند منجر به تجمع چربی در اطراف اندام ها شود و منجر به بیماری به نام بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود.

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا ، سان دیگو ، اخیراً دریافتند که روده ممکن است در بروز بیماری کبد چرب نقش داشته باشد و محافظت از روده می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند. این یکی از مهمترین دلایل بیماری مزمن کبدی در جهان است و می تواند منجر به بیماری های جدی تری مانند سیروز ، سرطان کبد ، نارسایی کبد و مرگ شود.

دکتر مایکل کارین ، استادیار داروسازی و آسیب شناسی در دانشکده پزشکی کالیفرنیا در سن دیگو گفت: “این یافته ها به رویکردی اشاره دارد که می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند.”

مطالعات نشان می دهد که استفاده از فروکتوز با چندین بیماری مزمن ، از جمله بیماری های قلبی و سرطان نیز ارتباط دارد. وقتی فروکتوز بلعیده می شود ، توسط آنزیمی به نام فروکتوکیناز در روده هضم می شود. دانشمندان این روند را در موش ها با جزئیات بررسی کرده اند. آنها مقدار زیادی فروکتوز یا ترکیبی از فروکتوز و چربی به موشها دادند.

در هر دو مورد ، متابولیسم فروکتوز پروتئین هایی را که از روده محافظت می کنند ، مسدود می کند و باعث می شود سموم “روده نشت” به جریان خون وارد شود. وقتی این سموم به کبد می رسند ، باعث التهاب و افزایش تجمع چربی می شوند. به عبارت دیگر ، موش ها به بیماری کبد چرب مبتلا شدند.

موش ها هنگام تغذیه با مقادیر زیاد چربی فروکتوز ، بیماری شدیدتری داشتند. اما با به حداقل رساندن مقدار فروکتوز در رژیم غذایی ، کبد آنها سالم می ماند (این مقدار ممکن است با مقدار فروکتوز میوه مطابقت داشته باشد).

کارین اضافه کرد: “روشن است که فروکتوز باعث آلودگی روده می شود. اگر از سد روده عبور نکند ، فروکتوز آسیب کمتری به کبد وارد می کند.”

اگرچه استفاده از این یافته ها ممکن است برای افراد مبتلا به NAFLD بسیار مفید باشد ، محققان معتقدند که این نتایج امید به درمان در آینده را ایجاد می کند.

نتایج در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

انتهای پیام: