تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی شرط صدور مجوز تله‌کابین گرگان

زیست محیطی | گرگان

به گزارش سرگرمی برای همه به نقل از فارس، حمید سلامتی، اظهارکرد: خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه در راستای سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه، فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، به خوبی عمل کرده و تاکنون توانسته در مسیر فرهنگ‌سازی این حوزه موفق باشد.

وی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از خاک استان در حوزه منابع طبیعی استان است و با توجه به نیروی کم و اتفاقاتی چون، تخریب، تجاوز،قطع درختان و دیگر هجمه‌های وارده، حفاظت و نگهداری از این منابع خدادادی بسیار سخت است و نیروهای منابع طبیعی در برخی مواقع برای حفاظت از این منابع، جان خود را کف دستشان قرار می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و ملی اولویت ما در کارها بوده و تلاش داریم در کنار اولویت اصلی کارمان، با استفاده از اعتبارات دولتی، اصلاح، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی، منابع طبیعی را موانع طبیعی نام می‌برند، ادامه داد: برای استفاده از جنگل‌ها و منابع طبیعی در طرح‌های مشترک با گردشگری و منابع طبیعی، هرآنچه که سرمایه‌گذار بخواهد نمی‌تواند انجام دهد، بلکه تمام اقدامات و فعالیت‌ها، در قالب طرح جنگل‌داری یا پارک‌های جنگلی، تدوین می‌شود و باید به تایید و تصویب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برسد.

سلامتی در خصوص توسعه فضای سبز در گلستان گفت: در سال گذشته، توسعه درختکاری در جنگل‌ها و خارج از جنگل با تولید و توزیع  ۹۰۰ هزار اصله درخت در گلستان انجام شد که این میزان نسبت به چندین سال قبل، بی‌سابقه بود.

وی بیان کرد: زراعت چوب، توسعه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع از جمله اقداماتی بود که در راستا  توزیع ۹۰۰ هزار اصله نهال درخت انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ابراز کرد: تعداد ۶۰ نهالستان در استان گلستان وجود دارد که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شودو در این نهالستان‌ها بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نهال تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های جنگلی محدوده شهرهای استان گلستان در قالب تفاهم‌نامه و قراردادی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود،یادآور شد: در استان گلستان، تعداد ۱۶ پارک جنگلی در محدوده شهرها وجود دارد و این پارک‌ها در قالب طرح مصوب و تهیه شده به مدت زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال به شهرداری‌ها واگذار می‌شود که ضمن حفاظت و صیانت از آنها، بسترهای لازم برای ارائه خدمت به مردم فراهم شود.

سلامتی گفت: از ۱۶ پارک جنگلی در محدوده شهری، تاکنون ۱۱ پارک آنها، در قالب تفاهم‌نامه به بخش خصوصی یا شهرداری‌ها واگدار شده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد احداث کارخانه سیمان گلستان درمکان فعلی، کارشناسی دقیق نبوده و باید در مکان دیگری احداث می‌شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: این واحد تولیدی، مجوز ۱۶ هکتار برای بهره‌برداری را اخذ کرده و تاکنون برای توسعه فضای سبز در مکان‌هایی خارج از این کارخانه، نهال‌هایی تولید و غرس کرده است.

وی در خصوص تله‌کابین گرگان ادامه داد: شرط احداث تله‌کابین گرگان در سازمان جنگل‌ها، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شورای عالی معماری و شهرسازی، منوط به تهیه طرح و ارزیابی زیست محیطی و تصویب آن است‌.

46