اقتصادی

صدور مجوز برای حدود یک درصد از درخواست‌های اکتشافاتی/ عدم‌امکان مزایده ۶۰۰۰ محدوده معدنی

سرگرمی برای همه/ همدان معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تنها یک درصد از درخواست های اکتشافی ما در طول سال می تواند مجوز بگیرد، گفت: .

رضا محتشمی پور در اولین نشست علمی و تخصصی معادن و صنایع معدنی استان همدان در روز پنجشنبه 26 آذرماه در دانشگاه ملی مالایا بزرگترین دغدغه ما را نقشه و هوشمندسازی اعلام کرد و خواستار حمایت نمایندگان مجلس در این حوزه شد. در مورد حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید به اعتدال دست یابیم

محتشمی پور با تاکید بر اینکه در این دو مسیر دغدغه هایی داریم که باید با کمک مجلس رفع شود، افزود. در مجموع مجوزهای اکتشاف صادر شده در کشور 13 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می دهد و جستجوها عمدتاً انجام می شود. در سطح انجام می شود، و از این نظر رتبه خوبی دارد، ما هیچ زمینه ای نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 19 هزار منطقه معدنی در لایه مزایده است که از این تعداد 6 هزار منطقه به دلیل منابع زیست محیطی و طبیعی قابل حراج نیست و 5 هزار منطقه برای اولین بار به مزایده گذاشته شد.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: همچنین 13000 سایت معدنی داریم که تمامی مجوزهای زیست محیطی و منابع طبیعی را دارند و باید دوباره فعال شوند.

وی به برداشت 617 میلیون تنی مواد معدنی در جمهوری در سال گذشته و صادرات 4.5 میلیون تنی اشاره کرد و اعلام کرد. عمده صادرات مربوط به هماتیت با خلوص زیر 40 درصد می باشد.

معاون امور معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 60 تا 70 درصد مواد صادراتی در جمهوری وارد و فرآوری می شود.

وی از کمبود تجهیزات در این زمینه خبر داد و افزود. وی افزود: امسال تا ابتدای آذرماه مجوز ورود خودرو به جمهوری در سال گذشته بیش از دو برابر شد و همچنین تولید خودروهای تولید داخل افزایش یافت. 50 درصد افزایش یافته است.

محتشمی پور بیان کرد: عملیات کشفیات در سه منطقه خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی آغاز شده است. در خراسان جنوبی و کردستان تکمیل شده و در آذربایجان غربی نیز نقشه های نهایی در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار اطلاعات و عملکرد معادن کشور الکترونیکی شده است، گفت: «حدود 2000 منطقه معدنی دارای نقص اطلاعاتی در کل جمهوری الکترونیکی شده است. امور آنها به 300 منطقه رسید.

محتشمی پور انرژی را مهمترین عنصر در فرآوری و استخراج مواد دانست و اظهار داشت: وی ادامه داد: مشخص نیست که در آینده چنین انرژی برای تبدیل مواد معدنی به محصول داشته باشیم و توانایی توسعه زنجیره فولاد به عنوان بزرگترین بخش صنعت معدن قبلا وجود نداشته است و باید روی تولید مواد معدنی کار کنیم. آلیاژها

معاون امور معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تمرکز جدی بر توسعه فرآیندهای جدید افزود: دانشگاه ها باید در این زمینه به ما کمک کنند.

محتشمی پور با اشاره به جمع آوری مقررات معدنی در اوایل سال جاری گفت: برنامه وزارت امنیت این است که هر سال یک بخشنامه جامع منتشر و سال بعد نسخه جدید آن را صادر کند.

او اعلام کرد. وی افزود: ما باید سطح فناوری را در زمینه‌های معدن، فرآوری و اکتشاف ارتقا دهیم و از توانمندی‌های دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی مقررات، ساماندهی اطلاعات، فعال سازی سامانه اطلاعات معدنی (کاداستر) و الکترونیکی شدن بهره برداری از معدن را از محورهای مهم برشمرد. که طی سال گذشته توسط وزارت امنیت پیگیری و اضافه شد. توسعه افشاگری های مبتنی بر دولت از دیگر برنامه های این اداره است.

نماینده مردم مالایی در شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات باید به ثمر نشسته و راهکارهای لازم مورد استفاده صنعت و دانشگاه ارائه شود، گفت: باید کار کرد..

دکتر هادی بیگی نژاد اعلام کرد. مراکز علمی، سیاستگذاران و صنعت گران باید برای ارائه گزینه بهتر دور هم جمع شوند، ما نیز با شما هستیم.

انتهای پیام