عمومی

افزایش قیمت برق ما را از خاموشی نجات می‌دهد؟

آیا افزایش قیمت برق می تواند ما را از زندگی در تابستان تاریک نجات دهد؟

به گزارش سرگرمی برای همه ، این روزنامه همشهری او نوشت: “ژوئیه برای ایران یک ماه سکوت بود. حتی اگر تنفس در زندگی شهری امروز به برق بستگی دارد ، اما گاهی اوقات در یک منطقه 6 تا 7 ساعت در روز برق قطع می شود و ساکنان این مناطق زندگی روزمره خود را از دست می دهند. بسیاری از متهمان برای اخراج مضاعف به افکار عمومی احضار شده اند. یکی از این متهمان قیمت عادی در صنعت برق بود. سالهاست که نرخ پایین انرژی در ایران یک نگرانی عمده است و فعالان بخش خصوصی هشدار می دهند که آب و برق نباید رایگان باشد و منابع انرژی باید ارزان باشد. قیمت های عقب مانده که در مقایسه با شاخص های جهانی بسیار پایین و حتی بسیار منطقه ای هستند ، با ثبات تولید و مصرف برق در ایران با بحران جدی روبرو شده اند. با این حال ، به نظر می رسد آنها شرایط را به نفع جامعه تغییر داده اند. با توجه به این طیف ، تحلیل بازار برق ایران نشان می دهد که قیمت های پایین “مصرف کنندگان ایرانی را به مصرف بیشتر و بیشتر ترغیب می کند” ، در حالی که “حاکمیت مصرف برق را غیر اقتصادی می کند” ، “تولید کنندگان برق -” منجر به ورشکستگی می شود »: این تجزیه و تحلیل البته اخیراً توسط وزیر پیشین انرژی حمید چیت چیان ارائه شد و وی تأكید كرد كه ادامه وضعیت فعلی قیمت های صنعت برق این بخش را از “فرصت حفظ مناسب تاسیسات انرژی صنعت.” “اما گروه دیگری از تحلیلگران فکر می کنند مقایسه قیمت انرژی در ایران با قیمت FOB در خلیج فارس یا سایر کشورها یک مقایسه قابل اعتماد و هوشمند نیست. آیا کالاها و خدمات باقی مانده در ایران با توجه به قیمت های بین المللی خلیج فارس و FOB تعیین می شود تا بتوانیم چنین قیمت های انرژی را تعیین کنیم؟ آیا افزایش قیمت برق مشکلات صنعت و چالش کمبود را حل می کند؟

ابتدا قدرت خرید مردم را بازیابی کنید ، سپس قیمت ها را واقعی کنید

حمیدرضا صالحی ، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: “ریشه همه مشکلات در اقتصاد ما نهفته است.” در اقتصادی که بیمار است و از قوانین علمی و عملی اقتصاد پیروی نمی کند ، پیچیدگی حل درد و رنج دوچندان می شود. اگر اقتصاد ما در مسیر درست پیش می رفت ، امروز منطقی است که تقاضا کنیم قیمت انرژی در ایران برآورده شود. با پیگیری اهداف تعیین شده توسط برنامه سوم شتاب توسعه ، می توان به این هدف نزدیک شد که تصویب برنامه های غیرحرفه ای در مجلس مانع اجرای اهداف برنامه سوم در زمینه مصرف انرژی شود. اگر قرار بود برنامه سوم اجرا شود ، قیمت ها امروز به قیمت های واقعی نزدیکتر هستند ، پروژه هایی برای کاهش مصرف انرژی ، ایجاد فرهنگ مصرف بهینه و غیره موثر هستند. امروزه ، هم قدرت خرید مردم و هم قیمت های غیرواقعی ، فضای کسب و کار را از رقابت خارج کرده و عملاً فضایی را اجاره کرده اند. نتیجه این شرایط افزایش فساد در بخشهای مختلف است ، زیرا افراد بیشتری به فقر و ناتوانی مبتلا می شوند. در چنین شرایطی ، پروژه های کنترل مصرف انرژی به حالت تعلیق در می آیند. اما آیا می توان گفت که افزایش قیمت انرژی باعث کاهش مشکلات زیرمجموعه اصلی اقتصاد یعنی صنعت برق می شود؟ با توجه به اینکه یک سوم مصرف برق کشور ما مربوط به بخش داخلی است ، یک سوم آن مربوط به بخش تجاری-اداری است ، افزایش قیمت برق در بخش داخلی عادلانه نیست و کنترل مصرف را توجیه می کند. راه این است که قدرت خرید مردم را بازیابی کرده و سپس برای افزایش قیمت انرژی برنامه ریزی کنید. امروز در حوزه صنعت ، من فکر می کنم که برای فعالان صنعتی ، ایمنی الکتریکی از قیمت برق مهمتر است ؛ آنها به دنبال برق مداوم و مقرون به صرفه تر از برق ارزان هستند.
اما اگر بخواهیم میزان یارانه برق داده شده را محاسبه کنیم ، باید بگویم که قیمت برق می تواند از 800 تا 900 درام برای هر کیلووات باشد ، اما مسئله این است که هزینه به بسیاری از موارد برمی گردد. اگر دولت از مالکیت خود صرف نظر کند ، ممکن است هزینه کمتر باشد. علاوه بر این ، قیمت فعلی برق ، هم در داخل و هم در صنعت ، با توجه به میزان مصرف شما تعیین می شود. به عنوان مثال ، در مورد قبض برق آقای علی کریمی ، که جنجال زیادی در جامعه ایجاد کرد ، اگر حساب کنید ، “هر کیلووات برق در خانه وی حدود 700 درام و برای مشتریان معمولی خانوار هزینه دارد. ، این شاخص به طور متوسط ​​از 80 به 90 درام کاهش می یابد.
من موافقم که افزایش قیمت برق می تواند فشار بر شبکه برق را کاهش دهد ، برق را به کالایی با ارزش تبدیل کند. من موافق هستم که افزایش قیمت برق ممکن است توجه عمومی را افزایش دهد ، وسواس در مصرف برق ، فعالان صنعتی را به اجرای پروژه های بهینه سازی انرژی سوق دهد ، اما من فکر می کنم که اصلاح ساختار اقتصادی باید در اولویت باشد. “:

انتهای پیام: